Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke tent? - Forum Wereldfietser

Welke tent?

Tijdens de paastrektocht van afgelopen weekend heb ik de bevestiging gekregen dat fietskamperen ook mijn manier van vakantie vieren is. Ik ben nog bezig om mijn uitrusting af te maken en te verbeteren en daarom ben ik op zoek naar de beste vervanger van mijn grote antraciet-met-gele opzetvilla :P. Lichtgewichttentjesland is echter nogal groot en ik kan wel wat advies gebruiken.

Deze punten vind ik belangrijk aan de tent, in aflopende volgorde van belangrijkheid:
- 1 a 2 personen moeten erin kunnen; fietstassen van 1 persoon moeten in de tent passen.
- Weerbestendig; geschikt voor warme, koude, natte en windige landen (West Europa). Goede ventilatie en goede isolatie dus.
- Gewicht tot zo'n 3 kg; compacte pakmaat
- 2 ingangen
- 300 euro vind ik een mooie prijs, maar als de perfecte tent wat meer kost, dan is daar ook mee te leven.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Wiebe

Beste Wiebe,

de paastrektocht was de ideale gelegenheid om alle tentjes te bekijken... zoveel verschillende types bij elkaar, zoveel enthousiase ervaringen van gebruikers krijg je niet zomaar bij de Bever Tentenshow.

Ik zou bijna zeggen: kom met de volgende activiteit weer (offroadtrektocht, voorjaarsweekeind of hemelvaarttrektocht) en ga dan veel tentjes bekijken en praten met hun baasjes over de voor en nadelen.

Wel een klein tipje: wat mijzelf erg tegenviel toen ik een tent zocht, is dat de regen rechtstreeks op of in de binnentent kan vallen als je de buitentent hebt opengeritst. Dat viel mij toen op bij een aantal tentjes van The North Face maar dat zijn niet de enigen.

Veel succes!

Hi,

op een ander forum kwam ik deze tegen

Misschien wat voor je.

Zelf heb ik nu 3 tenten, een voor de actievere langere vakanties (TNF WestWind, word niet meer gemaakt....) een voor lichtere inzet, en waar ik de WW niet mee naar toe durf te nemen (Eureka Mntlite 2) en een superlichtgewicht sheltertje voor de snelle weekeindjes (Vaude refuge 2005).

Als mijn WW eindelijk eens versleten is denk ik zelf sterk aan een Lightwave, erg mooie doordachte tenten met erg veel handigheidjes en veel waar voor je geld.

Bas

Ik zag op het laatste weekeinde heel veel Hilleberg tentjes. Erg mooi.

Hallo Wiebe,

Wij hebben pas de Vaude Ferret III gekocht, hebben hem nog niet op de vakantie getest maar ziet er stevig en functioneel uit. De Ferret III is geschikt voor 2 pers met een zeer ruime voortent. Er is ook een kleinere versie nl de Ferret I. Het gewicht van de 1 is 3 kilo, van de Ferret III is dat 4,4 kilo. Prijs 269 euro en 359 euro.

succes met je aankoop.

groeten Peter

Ik ben zeer trevreden over mijn Vaude Ferret Utralight. Uitgebreid door mij gebruikt in o.a. Spanje en Finland. Een tweepersoons tentje van nog geen 2 kilo. Zeer snel opgezet. Weliswaar met slechts een ingang.
Ik ben ook tevreden over de service van Vaude. In Finland heeft een meeuw een gaatje in het doek van mijn voortent geprikt, met als doel een blikje bier in mijn voortent. Vaude heeft het snel en deskundig gerepareerd.
Ik zag mijn tentje niet staan in de catalogus van de Zwerfkei in Woerden, maar ik neem aan dat ze hem zullen bestellen als je erom vraagt.
Verder is de Vakantiefietser van Eric Schuijt Vaude-dealer.

Het beste is toch om veel op weekenden van de wereldfietster rond te kijken. grappig is dat een heel veld vol kan staan met allemaal verschillende tenten. Keuze zat. Ook op het internet is veel info te vinden bijvoorbeeld op hiking.nl. Ga nog wat weekendjes weg met je antraciet-met-gele opzetvilla en kijk op de campings goed om je heen.

Ik zelf heb een Exped Vela II en ik ben er zeer tevreden over. Vorig jaar heb ik hem gekocht en ben ik er in juni mee naar de Noordkaap gefietst. Onderweg heb ik veel regen en af en toe harde wind gehad. Ik heb hem als eenpersoonstent gebruikt. In de binnentent wil ik ruimte hebben om mijn spulletjes uit te stallen.

De Exped vela II is een echte technische tent waar je mee om moet leren gaan. Er zitten veel touwtjes aan die de tent heel functioneel maken, maar je moet wel mee leren gaan. Zo kan als je de tent verkeerd afspant, het binnendoek tegen het buitendoek komen. Het gaat daardoor niet lekken overigens. Gelukkig kan je vaak het probleem al vanuit je tent verhelpen. De ventilatie in de tent Vela II is enorm. De binnentent heeft aan alle vier de zijden openingen (die je ook kunt afsluiten) en in het dak zit ook nog een ventilatiegat. Omdat je twee ingangen heb, kun je ook goed doorluchten. Het is niet te vermijden dat als je nat inpakt uiteindelijk ook de binnentent nat wordt, maar ik heb er geen problemen mee gehad. Ik denk dat dit bij alle tenten wel het geval is, zeker als je het concept gebruikt dat je de binnen- en buitentent aan elkaar laat zitten en tegelijk afbreekt en opbouwt. Het inpaksysteem is ideaal omdat je gewoon als in een zak kan proppen en daarna kan comprimeren.

dus: de Exped Vela II is een aanrader. Ik weet zeker dat er ook nog andere goede tenten zijn, maar deze biedt heel veel waar voor je geld. tcoh nog enkele kritiekpunten:
- In harde wind veel klapperend geluid (bljft wel goed overeind staan),
- Het is een technische tent, het duurt even voordat je hem helemaal door hebt en het best kan opzetten,
- De ingangen zijn echt laag, je moet echt diep gaan om naar binnen te komen.

Sjirk

bert sitters schreef:Ik ben zeer trevreden over mijn Vaude Ferret Utralight. Uitgebreid door mij gebruikt in o.a. Spanje en Finland. Een tweepersoons tentje van nog geen 2 kilo. Zeer snel opgezet. Weliswaar met slechts een ingang.
Dus behalve een gewichtsverschil met "gewone" uitvoering van de Ferret 1 is er ook nog het verschil van ingangen.
De Ferret 1 heeft 2 ingangen (voorkant en zijkant) en weegt iets meer dan 3 kg

:idea: Vergeet niet de Robens Cloud 2 en 2 Plus eens te bekijken!
Kwaliteit bij laag gewicht voor een zeer redelijke prijs!

Mazzeltof schreef: "Dus behalve een gewichtsverschil met "gewone" uitvoering van de Ferret 1 is er ook nog het verschil van ingangen.
De Ferret 1 heeft 2 ingangen (voorkant en zijkant) en weegt iets meer dan 3 kg"


Keuze dus tussen een ingang meer, of 1 kilo aan gewicht minder!!!!

mazzeltovv schreef:[

Kennelijk een hele zware extra deur... :D

ik heb zelf de MSR Zoid 2 en vind hem geniaal:
- superlicht (2 kilo en een beetje)
- uitstekende ventilatie (helemaal rondom in de binnentent en nog een luchtgat in de buitenkant)
- 2 ingangen
- betaalbaar (EUR 200 bij de futurumshop)
- en ik vind MSR gewoon een leuk merk... :-)

enige nadeel is dat het voor twee personen niet heel erg ruim is...

Succes ermee,

Arjan

Ik heb vorige week een Lightwave G1 Ultra kunnen kopen voor € 300 ipv € 500 omdat het een demomodel was. Hele mooie tent en lekker licht, 2 kg en als demomodel dus voor een erg leuk prijsje!

Ik zocht al een tijdje naar een tent voor 2 personen, licht, stevig en toch nog een beetje ruim. Na veel zoeken had ik de Robens Cloud 2 gekozen, hoewel die wat krap is. Voor de zekerheid zocht ik eerst nog eens marktplaats en 2dehands.nl/be en daar vond ik een Robens Cloud 2 Plus voor 120 euro. Ik twijfelde geen seconde en ben er vorige week een paar dagen mee op fietstocht geweest. Hij is wel krap maar de grote voorluifel maakt dat wel goed. Hij is wel wat laag en in- en uitstappen moet gehurkt, niet zo handig als je ontstoken knieën hebt, gelukkig ben ik al bijna genezen. De buitentent wordt aan de bogen vastgemaakt met velcro's die vastgestikt zijn, maar lossen heel makkelijk. Moest je voor de Robens kiezen, stik ze dan extra vast. Ik ben er tevreden over. De tent weegt nog geen 3kg en je kan in de voorluifel heel veel bagage kwijt.

Hartelijk dank voor alle reacties en adviezen. Een model zoals de Robens Cloud 2 Plus of Lightwave t2 trek xt spreekt me het meest aan ivm de ruimte en het feit dat de binnentent niet meteen nat wordt als je de buitentent openritst. Is de pakmaat van de Lightwave t2 trek xt (44 x 18 cm) trouwens klein te noemen, of die normaal voor deze tenten?
Over Hilleberg lees ik op hiking-site.nl ook veel goede recenties. De Nallo spreekt me, afgezien van de prijs, wel aan, maar is deze niet wat aan de oude kant? In maart 2003 schreef Op Pad er al een recensie over.
Zaterdag ben ik bij een grote outdoorwinkel in Woerden geweest, maar daar stonden niet zoveel modellen als ik had gehoopt. Daarom wil ik het beste advies opvolgen, namelijk mijn baas vrij smeken voor de Hemelvaarttrektocht en dan in België mijn ogen en oren goed de kost te geven.

Wiebe

Hi wiebe, kijk dan ook eens naar de erg prijsgunstige Nordisk Norheim. De PU versie is net 3 kg en voor 200 euro erg voordelig... en vertoond idd veel gelijkenissen met oa de Nallo.

Kijk maar eens in de bever catalogus

Bas

Wiebe schreef:Is de pakmaat van de Lightwave t2 trek xt (44 x 18 cm) trouwens klein te noemen, of die normaal voor deze tenten?
Wiebe
Ik heb net een Lightwave G2 trek aangeschaft en ben er erg tevreden mee (hoewel nog maar slechts 2 weken ervaring ermee). Erg mooie tent.
Pakmaat is vergelijkbaar met andere tenten in dezelfde categorie (voorzover ik dit kan beoordelen). Eureka heeft trouwens ook net een serie mooie en ultra lichte tenten uitgebracht. Vooral de Autumn breeze 2 SUL spreekt me aan.

http://www.eurekaeurope.com/nl/tents.php?group=1
De pakmaat van tenten is vaak zeer eenvoudig te verkleinen.

De hoesjes worden gemaakt op minimaal de lengte van de stokken. Als je deze apart van de rest vervoert (bijv. in je slaapmatje rollen), kun je het pakvolume soms wel halveren, of in ieder geval sterk verkleinen!

Als je de stokken in de tentzak erbij stopt, heb je vaak dat er veel lucht overblijft in de zak. Deze lucht gebruik je niet, en je zit vast aan de lengte van de stokken bij het opbergen. Je hebt dan een onhandig lang maar soms dun pakketje.

Overigens de tent niet iedere keer op dezelfde plek strak opvouwen: de coating heeft dan na een aantal jaar erg te lijden van het vouwen en kan gaan breken.
Beter is om de tent in de hoes te proppen, zodat de vouwen iedere keer weer anders zijn.

In west-Brabant is er in het weekend van 9 en 10 juni een tentenshow.
Een tentenshow is ideaal om verschillende tenten te vergelijken. Niet alle winkels hebben tenten opstaan, en hebben zeker 's weekends en op koopavonden en vrijdagen niet altijd zin om er op te zetten midden in de winkel.
Wiebe schreef:... spreekt me het meest aan ivm de ruimte en het feit dat de binnentent niet meteen nat wordt als je de buitentent openritst. ...
Wiebe
De VAUDE Monolith Light zag ik van het weekeinde op de tentenshow in Spaarnwoude, en deze heeft een extra in-/uitgang ver van de binnentent. Hij heeft een ruime luifel waar je evt. fietsen (voorwiel eruit) of fietstassen in kwijt kunt.
Het was enkele jaren terug een zeer populair model in de polyester uitvoering, maar nu in de speciale uitgave is 'ie in lichtgewicht nylon, dus extra lichtgewicht.
Helaas vind je niet zomaar informatie erover, omdat het een speciale uitgave is. Bij VAUDE-dealers informeren of ze 'm hebben is het devies.

Een ander, minder licht, model is de Eureka Bighorn.