Fedor schreef: ↑za 08 mei, 2021 22:18
42-632 lijkt mij erg smal. Dan liever een monstercrosser
Mijn idee is dat de genoemde 55-584 (ongeveer) een prachtige maat is waar je enorm ver mee komt. Voor een min-of-meer gelijk omtrek zou een 622 band 19mm kleiner moeten zijn. Stel nou dat in het frame 55-584 en/of 42-622 zou passen. Niet helemaal gelijk, maar een acceptabel verschil.
42mm vind ik namelijk ook een prachtige maat. Niet erg smal, maar juist veel breder dan de klassieke cross-maat 33mm, of oude randonneurs met 28mm, of actuele endurance racers met 32mm en niet heel veel smaller dan oude mtb's.
Voor snelheid op het asfalt met lichte bepakking is 35/37mm (met of zonder spatbordjes) ook optimaal. Dat wil wel op mijn Racert, de bredere 584 optie helaas niet. Boscrossen doe ik met 38-622 noppen.
Je kunt wel breed-breder-breedst willen bouwen, maar daarmee maak je een fiets uiteindelijk alleen maar trager. Of in andere woorden, kom je minder ver op een dag. Of in andere woorden, kost een afstand fietsen je meer energie dan strikt noodzakelijk zou zijn. Eeuwig zonde, op een fiets met sportieve genen.