loknor schreef: ↑za 15 mei, 2021 09:04
Dus als je een fiets vindt die lekker rijdt snap ik direct dat je snel de knoop doorhakt. In dit geval heeft de TS wel degelijk zijn onderzoek gedaan en rijdt de Koga erg fijn. Om dan nu nog te gaan proefrijden op een derde merk met een lange levertijd vind ik in deze markt geen geweldig advies.
Precies dit. Even ter vergelijking: Mijn vrouw heeft vorig jaar een elektrische Koga van 4000€ gekocht van een plaatje, omdat proberen geen optie was. Die fiets is in april besteld en was er uiteindelijk half september, waardoor ze er uiteindelijk (zwangerschap speelde ook mee) nu pas plezier van begint te hebben. Een andere optie was er niet, want er was in de wijde omtrek geen elektrische kwaliteitsfiets meer te krijgen.
Ik was dus al blij dat ik deze Koga kon proberen en hij reed goed, dus waarom zou ik dan nog proberen om proef te rijden op een Idworx die pas in september leverbaar is en, in een vergelijkbare configuratie, nog weer duurder (bijna 6000€ in het blauw en met Gates en XT remmen) is dan de Santos die ik al overpriced vond? Dat is een optie als ik een fiets zoek voor volgend jaar, maar ik wil graag deze zomer nog lekker met vrouw en kinderen kunnen toeren en dan schiet dat gewoon niet op. En dan vind ik de AllRohler nog niet eens echt mooi door de constructie bij de zadelpen.
Op zich snap ik de adviezen wel, hoor. Iedereen heeft, als het goed is, een fiets waar hij/zij heel tevreden over is en zal die adviseren. En veel proefrijden is ook zeker aan te raden, maar het moet wel realistisch blijven en de fietsen waar je op gaat proefrijden moeten qua budget en levertijd ook passen. Wanneer ik dan na veel onderzoek voor <4000€ (uiteraard wel na inruil van mijn huidige fiets) een custom fiets heb die lekker rijdt, qua kleur en specs aan al mijn wensen voldoet, en ook nog eens vlot leverbaar is, waarom zou ik dan nog verder gaan zoeken?
En ten aanzien van Schwalbe: Het zijn verder prima banden en ik zie om me heen ook veel mensen er met plezier op rijden. Ik krijg nu ook weer Marathon GTs en ben benieuwd hoe ze zich gaan houden, maar heb dus in het (grijze) verleden een aantal gehad die problemen gaven. Als ik dus banden koop dan kies ik liever voor Vittoria, als de keuze er is. Dat is met de Schwalbes van nu misschien niet realistisch, maar qua banden is Vittoria gewoon 'mijn merk'.