Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga Signature vs Santos - Forum Wereldfietser

Koga Signature vs Santos

187 berichten
Ik ben in de markt voor een nieuwe fiets en omdat dat een multi-inzetbaar werkpaard moet worden heb ik mijn shortlist teruggebracht tot Koga en Santos. Zelf iets bouwen (ik heb al wel wat met framebouw gedaan) zou het allermooiste zijn, maar daar heb ik momenteel absoluut de tijd niet voor. Koga en Santos zijn hier in de buurt goed verkrijgbaar (en leverbaar) en beide zodanig aan te passen dat ze voldoen aan mijn wensen, vandaar dat het nu tussen die twee gaat.

Ik loop echter nog wel tegen een paar dingetjes aan en daar zou ik graag meningen/ervaringen over willen lezen.

Allereerst vraag ik me af wat het verschil tussen Santos en Koga is dat het forse prijsverschil rechtvaardigt. Wanneer ik twee vergelijkbare fietsen samenstel op basis van de WorldTraveller en de Travelmaster 2.9, dan is de Travelmaster meer dan 1000€ duurder. Kan iemand me uitleggen waar dit hem in zit? Nog meer keuze in kleuren oid?

En daarnaast geeft mijn vaste fietsenmaker aan dat hij veel problemen met Santos heeft gezien met o.a. vorken en brackets en dat de excentrische brackets van Koga beter zouden zijn dan die van Santos. Heeft hij hier een punt of staat het kwalitatief op hetzelfde niveau?
Het zou mij verbazen als het prijsverschil bij gebruik van dezelfde onderdelen inderdaad € 1.000 is. Dus misschien kan je hier de specificaties van je Santos en je Koga vermelden?
Mijn vrouw heeft een Koga Worldtraveller S en ik een Santos Travelmaster 3+ (beiden Rohloff, riem, Magura HS33) en ze bevallen ons allebei goed. Er zijn zeker verschillen te noemen/vinden, maar niet noemenswaardig.

Ik denk dat het ook een beetje kwestie van smaak is, maar bovenal testen/uitproberen en kijken welke fiets het beste aanvoelt.

Ze zijn allebei duur, een verschil van € 1.000,- lijkt me niet erg waarschijnlijk voor twee verschillende fietsen met dezelfde opties, hooguit een paar honderd euro (maar ik kan het ook mis hebben).
En voor zo’n verschil op zo’n grote uitgave zou ik niet mee laten wegen.

Dat het een fiets moet zijn die bij je past en lekker rijdt is het belangrijkste.
Zeker kan ik dat. :)

Het gaat in beide gevallen om een fiets afgemonteerd met een Rohloff, SON verlichting, geen voordrager (heb ik nog liggen) en verder een zo veel mogelijk identieke uitvoering qua banden, stuur etc. Dan kom ik bij Koga uit op ruim 4600€ en bij Santos op ruim 5600€.

Maar de Santos 2.9 komt in de basisconfiguratie (volgens de website) al boven de 5200€ uit en dan zit er nog geen verlichting of slot op. Bij Koga moet ik al aardig luxe gaan zitten qua afmontage om in de buurt van de basisprijs van Santos te komen en dan ga ik me altijd afvragen waar dat hem in zit.

En testen en uitproberen ga ik uiteraard doen, dat is de basis van alles. :D
Dat prijsverschil heb je volgens mij toch niet goed.

De basisprijs van een Santos Travelmaster 2.9 Rohloff, riem, Shimano XT schijfrem is € 5.245,-.
https://iframe.santosbikes.com/?ct=cust ... 3&type=717

De basisprijs van een Koga Worldtraveller S met Rohloff, riem, Shimano XT schijfrem is € 4.990,-.

F941B77D-57A4-4171-9DCB-D40951F23ADA.jpeg
Bij de Santos krijg je 180 mm schijven en bij Koga 160 mm en zo zullen er misschien meer verschillen zijn, maar dat weet ik niet.

Ik denk dat je de “verkeerde” Koga met de Santos vergelijkt, die met XT afmontage misschien?

edit: de link naar de Koga configurator werkte niet goed, bij de 2e wijziging ook niet, daarom nu maar een schermafbeelding geplaatst.
Aziraphale schreef:
ma 10 mei, 2021 21:32
En testen en uitproberen ga ik uiteraard doen, dat is de basis van alles. :D
En let een beetje op maat, afstelling en zadel. Een fiets van de bouwmarkt waarvan dat wel klopt fietst lekkerder dan een fiets van 5000 euro waarvan dat niet klopt.
Het verhaal van je fietsenmaker is raar, ik zie op wat hij zegt helemaal geen problemen op het werk.

En het prijsverschil is veel groter dan de laatste keer dat ik keek dus lijkt me ook niet te kloppen.
Maar wat al eerder is gezegd, ga eerst proef fietsen, er zit verschil in rij gedrag in beide merken en hun modellen en neem die je het lekkerste vind sturen en fietsen.

Santos is meestal wat duurder maar kan je meer naar je wensen aanpassen, voorvork in een andere kleur, lichtere alu voorvork ipv staal in de 3+ etc
@Edwin*: Het is echt de Rohloff, voor de XT gaat er nog eens een 1200€ af. De Rohloff komt bij mij met gekleurde naaf en gekleurde SON verlichting op 4671€ en dan heb ik alles qua bidonhouders, pomp etc. verwijderd omdat de Travelmaster in de basisuitvoering dat ook niet heeft. Als ik bij de Travelmaster verlichting en slot toevoeg (zit er standaard niet op en op de Koga wel) en de banden wat goedkoper maak, dan kom ik daar uit op 5682€ omdat alleen de verlichting al een meerprijs van bijna 500€ is. Er zal dan nog wat marge zitten in de prijzen van een stuur/zadel etc, maar je zit wel rond de 1000€ verschil.

@Leon: Absoluut, daarvoor heb ik onderhand genoeg ervaring met (het zelf bouwen van) fietsen. Deze fiets wordt (net als mijn racefiets, gravelbike en fixed gear) helemaal afgestemd op mijn lijf, dat is onderdeel van de deal die ik met de verkoper ga sluiten. Ik geef dit soort bedragen niet uit aan 'net niet', alles moet kloppen.
Ik kom op een verschil van € 673,-. Het is zeker een groot verschil (maar geen € 1.000,-)
Of een Santos wat kwaliteit betreft de € 673,- meer waard zou kunnen zijn kan ik niet beoordelen.

Mijn vrouw vindt mijn Santos mooier dan haar eigen Koga, maar vindt een Santos niet fijn fietsen. Voor haar gaat niets boven haar Koga. En zo wil ik m’n Santos niet missen, voor mij geen Koga.
Het is bij ons een kwestie van een fijn passende fiets (ik had in eerste instantie ook een Koga uitgezocht, maar twijfelde en heb uiteindelijk voor een Santos gekozen). Dat Santos (inderdaad) duurder is dan Koga heb ik voor lief genomen.

Hier de samenstelling van de Koga:
2CFB3CF7-5D13-416C-A59C-BEC3B767911F.jpeg
En hier van de Travelmaster 2.9
6AD9037B-134A-482E-959A-22A00C6E97D7.jpeg
Het zijn allebei dure fietsen. Maar ooit hebben wij een bedrag, ter grootte van deze twee fietsen samen, in een periode van 5 jaar afgeschreven op een nieuwe caravan en aan stalling en verzekering uitgegeven.

Nu de oudste kinderen afgestudeerd zijn en/of nog studeren en al een aantal jaren niet meer mee gaan op vakantie, hebben we ter vervanging van de caravan deze twee super fijne fietsen kocht om onze vakanties mee te kunnen maken.
In november dit jaar hebben we ze alweer 5 jaar en ik weet zeker dat ze nog niet afgeschreven zijn. Dus wat is duur en wat is een verschil van € 673,-?
Ik zou kiezen wat fijn fietst én er daarnaast ook nog eens mooi uitziet. En als dat voor € 673,- minder kan is dat mooi meegenomen.
Dat zijn twee fraaie fietsen :-)

Aziraphale schreef:
ma 10 mei, 2021 20:42
Zelf iets bouwen (ik heb al wel wat met framebouw gedaan) zou het allermooiste zijn, maar daar heb ik momenteel absoluut de tijd niet voor.
En iemand iets voor je laten bouwen? Met zo'n budget kun je wel wat moois laten maken.

Een ander alternatief zou idworx kunnen zijn. Lastig leverbaar, maar als je net een dealer treft met jouw maat op voorraad heb je daar ook een fraaie fiets aan. Een paar dealers hebben bijvoorbeeld de nieuwe fietsen op Marktplaats staan, en met een rondje bellen weet je het van de rest ook.
Hier iemand die ook de vergelijking heeft gemaakt tussen de Santos 3+ en de WTS. Heb voor de WTS gekozen want:

- Mooiere fiets imho, zowel de framegeometrie als het ontbreken van allerlei dopjes (cleaner).
- Zo'n 700 euro goedkoper (in 2018)
- Voor mij persoonlijk een lekkerder weggedrag (Koga stuurvaster ("loopt op rails") v.s. Santos agieler, al scheelt het niet veel).

Nu zo'n 20k met de Koga gereden, nog steeds heel blij met de keuze.
Met die prijzen zou ik ook eens een Velo de Ville bekijken.
Kan ook behoorlijk gecustomized worden, en zit met behoorlijk wat opties met Rohloff, Son en riem rond de 3700€.

(en je kan ook kleurtjes kiezen, maar misschien net iets minder)
Of een Avaghon X29 misschien?
Aziraphale schreef:
ma 10 mei, 2021 20:42
Ik ben in de markt voor een nieuwe fiets en omdat dat een multi-inzetbaar werkpaard moet worden heb ik mijn shortlist teruggebracht tot Koga en Santos.
Ik denk dat je met deze selectie inderdaad twee mult-inzetbare werkpaarden hebt, die prima vergelijkbaar zijn. Ik denk dat de Santos net iets meer werkpaard is (bijvoorbeeld de grotere remschijven).

Aziraphale schreef:
ma 10 mei, 2021 20:42
En daarnaast geeft mijn vaste fietsenmaker aan dat hij veel problemen met Santos heeft gezien met o.a. vorken en brackets en dat de excentrische brackets van Koga beter zouden zijn dan die van Santos. Heeft hij hier een punt of staat het kwalitatief op hetzelfde niveau?
Naast de vaste fietsenmaker zou ik ook zeker mijn licht gaan opsteken bij een vakantiefietsenspecialist die dealer is van beide merken. Daar zou ik dan ook navraag gaan doen naar wat zijn ervaringen zijn met beide merken als het gaat om problemen.
Mijn vrouw heeft juist met haar Koga meer problemen (een vervelende kraak, maar heel netjes opgelost door de dealer) gehad dan ik met mijn Santos, maar dat kan ook louter het bewuste exemplaar zijn geweest. Het zou net zo goed andersom geweest kunnen zijn. Ik denk dat de fietsen kwalitatief op een vergelijkbaar niveau zijn.
Santos is inderdaad altijd nogal duur, maar heeft het met de grote schaarste aan onderdelen op dit moment als klein spelertje vermoedelijk ook moeilijker nog tegen een aardige prijs in te kopen dan Koga als deel van de grote Accell groep.
Voor de rest vind ik het allebei dure fietsen. Voor dat soort geld koop je ook een mooi of zelfs exclusief afgemonteerde m-gineering maatfiets. Dat is wat ik gedaan heb, en ik vind dat ik veel meer waar voor mijn geld gekregen heb. Maar je moet wel geduld hebben.
Bij custombouw kun je in dit segment inderdaad veel sparen door weg te laten wat je onnodig vindt.
Welk frame voor jou beter fietst hangt van veel af, o.a. je gewicht en lengte.
Vandaag ben ik nog bij een andere winkel geweest die ervaring met beide merken heeft en die herkende de problemen die mijn fietsenmaker noemde niet. In zijn woorden: Kwalitatief zijn ze beide heel goed, alleen Santos is in verhouding duurder. Ik ben ook nog even op zoek geweest naar een winkel in de buurt die van beide dealer is en dan kom ik bij dozenschuiver Belga terecht. In mijn ervaring niet echt een plek voor goed advies, maar gelukkig kan ik zelf wel aardig inschatten wat goed rijdt. :) Die hebben een paar Santossen staan, maar dan weer geen WorldTraveller, dus dat schiet qua vergelijking niet echt op. Wat me op de site wel opviel is dat het prijsverschil tussen de Santossen die daar op staan en de Signature die ik samengesteld had minder groot is dan wanneer ik een Santos op de Santos-site samenstel. Komt vooral doordat ze bij Belga voorzien zijn van verlichting en dat in de configurator van Santos niet het geval is.

But anyway, het gaat om hoe het rijdt, dus ik zal toch nog eens een Santos gaan testen om het zeker te weten. De andere merken die genoemd werden zijn voor mij momenteel niet echt een optie, voornamelijk vanwege de levertijden en ook de verkrijgbaarheid in de omgeving. Een maatfiets van M-Gineering is heel mooi, maar die wachttijd heb ik er gewoon niet voor over. Dan kan ik net zo goed zelf een ontwerp gaan maken en bouwen (het gereedschap en de kennis heb ik, al zijn mijn vaardigheden na twee frames natuurlijk bij lange na niet die van Marten) en daar heb ik al thuiswerkend met een kleuter en een baby in Covid-tijd absoluut de tijd niet voor.

Overigens nog even ter illustratie mijn configuraties bij Koga en Santos:
Screenshot 2021-05-11 150613.png
Screenshot 2021-05-11 151432.png
Ik kom dan toch echt op een verschil van 1069 euro, maar ik kan ergens iets over het hoofd gezien hebben in de configuratie.
Aziraphale schreef:
di 11 mei, 2021 15:03
Vandaag ben ik nog bij een andere winkel geweest die ervaring met beide merken heeft en die herkende de problemen die mijn fietsenmaker noemde niet. In zijn woorden: Kwalitatief zijn ze beide heel goed, alleen Santos is in verhouding duurder. Ik ben ook nog even op zoek geweest naar een winkel in de buurt die van beide dealer is en dan kom ik bij dozenschuiver Belga terecht. In mijn ervaring niet echt een plek voor goed advies, maar gelukkig kan ik zelf wel aardig inschatten wat goed rijdt. :) Die hebben een paar Santossen staan, maar dan weer geen WorldTraveller, dus dat schiet qua vergelijking niet echt op. Wat me op de site wel opviel is dat het prijsverschil tussen de Santossen die daar op staan en de Signature die ik samengesteld had minder groot is dan wanneer ik een Santos op de Santos-site samenstel. Komt vooral doordat ze bij Belga voorzien zijn van verlichting en dat in de configurator van Santos niet het geval is.

Het allerlaatste wat ik zou doen is een Santos kopen bij een dozenschuiver.
Bij een Santos hoort het advies, en dan wil je iemand die meedenkt en oplossingen voorstelt. Als die iedere keer zegt... "dan sturen we de fiets maar terug naar Santos en zien we wel", dan ga je nadien echt niet tevreden zijn.
Blackbelt schreef:
di 11 mei, 2021 15:11
Aziraphale schreef:
di 11 mei, 2021 15:03
Vandaag ben ik nog bij een andere winkel geweest die ervaring met beide merken heeft en die herkende de problemen die mijn fietsenmaker noemde niet. In zijn woorden: Kwalitatief zijn ze beide heel goed, alleen Santos is in verhouding duurder. Ik ben ook nog even op zoek geweest naar een winkel in de buurt die van beide dealer is en dan kom ik bij dozenschuiver Belga terecht. In mijn ervaring niet echt een plek voor goed advies, maar gelukkig kan ik zelf wel aardig inschatten wat goed rijdt. :) Die hebben een paar Santossen staan, maar dan weer geen WorldTraveller, dus dat schiet qua vergelijking niet echt op. Wat me op de site wel opviel is dat het prijsverschil tussen de Santossen die daar op staan en de Signature die ik samengesteld had minder groot is dan wanneer ik een Santos op de Santos-site samenstel. Komt vooral doordat ze bij Belga voorzien zijn van verlichting en dat in de configurator van Santos niet het geval is.

Het allerlaatste wat ik zou doen is een Santos kopen bij een dozenschuiver.
Bij een Santos hoort het advies, en dan wil je iemand die meedenkt en oplossingen voorstelt. Als die iedere keer zegt... "dan sturen we de fiets maar terug naar Santos en zien we wel", dan ga je nadien echt niet tevreden zijn.
Dat zelfde geldt natuurlijk ook voor het kopen van een Koga :wink:
Aziraphale schreef:
di 11 mei, 2021 15:03
Verhaal...
Al eens aan Tout-Terrain gedacht? die hebben hele mooie select modellen met een onverslaanbare prijs/kwaliteit verhouding;
Kijk eens naar de Amber Road select 21.4

https://tout-terrain.de/en/the-products ... elect-21.4