Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bergrit met eBike - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Bergrit met eBike

154 berichten
Ik zou hem op de laagste stand zetten. Het feit dat de motor al de eerst druk eraf haalt zal al voldoende zijn. Je hebt dan waarschijnlijk ook net even wat meer feeling met je fiets.

Ik vind middenmotoren niet zo fijn. Vooral omdat de kracht direct wegvalt als je stopt met trappen. Dus als je even lekker bezig bent en je stopt met trappen valt plots alles stil. Als je op de laagste stand fietst is dat verschil minder groot.

Sowieso proberen :)
Blackbelt schreef: Alle berekeningen en overwegingen leiden er toe dat het waarschijnlijk mogelijk is, maar een close call wordt. Ik wil ook niet gewoon op turbo naar boven stomen.

Dat is te optimistisch. Je zult in ieder geval je verzet aan moeten passen. Enviolo geeft als lichtste overbrenging voor de naaf met middenmotor 1 op 2. Met de 50% ovenbrenging in de naaf is je verzet dan ongeveer 2,2m. En met 60 omwentelingen 7,92 km/h.

Op de 10% helling ga je dan 0,22m per seconde omhoog. Dat is 0,22 * 125 * 10 (m*g*h) = 275 J/s dus 275 watt. Tel daar 25 watt bij op voor het rollen en het is 300 watt.
Rendement Enviolo 80%. Dus motor + benen moeten 375 watt leveren. Met de motor 250watt moet je zelf 125 watt meetrappen op de steile stukken.

Om met de 500 Wh accu boven te komen moet je meer meetrappen dan 100watt en er langer over doen dan 2 uur.
Het optillen kost je totaal 125*1500*10 = 1875 kJ. Gedeeld door 3600 is dat 521Wh.
Tel daar 50Wh bij op voor het rollen en het is 571 Wh
Rendement Enviolo 80% dus je motor en benen moeten leveren 713 Wh.
Van accu naar motor heb je ook verlies. Dat zal ongeveer 30% zijn. De motor kan 500*0,7 = 350 Wh leveren.
Zelf moet je 363 Wh leveren.
Met 7,92 km doe je 2,5 uur over de klim. Je moet gemiddeld dan 145 watt trappen. Dat is pittig voor 2,5 uur. En wellicht is je traptempo daarvoor ook te laag.
(er zitten uiteraard wat aannames in de berekening)
Misschien kun je een extra accu regelen of daar ter plekke huren. Of onderweg inderdaad bijladen en zelf wat uitrusten. .
Frappant, op Tweakers.net kom ik vrijwel dezelfde vraag tegen als door TS hier gesteld: https://gathering.tweakers.net/forum/li ... 0#67084960....
In de Belgische krant(en) heeft afgelopen zondag nog een artikel gestaan met de titel: "De Mont Ventoux beklimmen met een e-bike? Check de capaciteit van je batterij"
Helaas kan ik het niet helemaal lezen omdat ik geen abonnee ben.
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20210424_96698316
Kees Bakker schreef:
do 29 apr, 2021 10:55

Van accu naar motor heb je ook verlies. Dat zal ongeveer 30% zijn. De motor kan 500*0,7 = 350 Wh leveren.

Met 7,92 km doe je 2,5 uur over de klim. Je moet gemiddeld dan 145 watt trappen. Dat is pittig voor 2,5 uur.
Daar heb je belangrijk punt, het verlies van accu naar motor was ik uit het oog verloren.
Je berekening is misschien wat te optimistisch, het hoogteverschil vanuit Bédoin (het populairste startpunt) is ongeveer 1600 meter, geen 1500.
Overigens ... iemand die gemiddeld 145 watt kan trappen gedurende 2,5 uur - inderdaad behoorlijk pittig voor de doorsnee fietser - die komt met een racefiets ook wel boven.
Blackbelt schreef:
di 27 apr, 2021 22:38
willem.m schreef:
di 27 apr, 2021 22:25
Wat is eigenlijk je motivatie om de Ventoux of een andere berg op te willen?...
... Op de fiets gaat het om genieten van buiten te zijn, landschappen en de inspanning die deugd doet. ... Dus ik kijk uit naar korte trips met een speciaal hoogtepunt. ...
Dat lijkt me een prima motivatie!

Je zou, als tussenstap en dichterbij huis, ook de Grand Ballon in de Vogezen kunnen overwegen. Deze top kan je, net als de Ventoux, vanuit verschillende kanten beklimmen. Deze variant https://climbfinder.com/nl/beklimmingen/grand-ballon is de lastigste, met slecht wegdek (niet fijn om af te dalen) en overbrugt 950 hoogtemeters. Maar er zijn dus ook minder steile varianten op beter wegdek. Bovenop heb je een mooi uitzicht.

Capture.JPG
Bedankt Willem!
Aan die link hebben we iets.
Die berg lijkt me heel mooi, en goed voor een trip van een paar dagen.

Maar op die site heb ik ook wat mooie klimmen gevonden niet te ver van waar ik woon.
Dat wordt dan fiets in de auto, 30-40km rijden, en dan een mooi rondje van 60km met een paar honderd hoogtemeters.
Ik zie het helemaal zitten, en heb mijn zoon al gecontacteerd om het samen eens te proberen (die rijdt sinds een klein jaar met een racefiets en woont daar nog wat korter bij.

Hij kende de Smeysberg, dat is maar 600m, maar op het steilste punt wel 16% stijging. Als ik daar op geraak, dan kan er veel.
Blackbelt schreef:
do 29 apr, 2021 14:24

Hij kende de Smeysberg, dat is maar 600m, maar op het steilste punt wel 16% stijging. Als ik daar op geraak, dan kan er veel.
Met een fiets de Smeysberg op rijden stelt niet veel voor.
Met een e-fiets stelt het al helemaal niks voor.
Dergelijke heuveltjes zeggen je niks over echte bergen of over het betere Ardense werk.
Maar als je van die streek bent: doe de Brabantse Pijl eens? Ongeveer 100 kilometer, ongeveer 1000 hoogtemeters. Gewoon de bordjes volgen. Geeft je een beter idee van de kwaliteiten van je batterij en je motor.
derdekeer schreef:
do 29 apr, 2021 14:35
Blackbelt schreef:
do 29 apr, 2021 14:24

Hij kende de Smeysberg, dat is maar 600m, maar op het steilste punt wel 16% stijging. Als ik daar op geraak, dan kan er veel.
Met een fiets de Smeysberg op rijden stelt niet veel voor.
Met een e-fiets stelt het al helemaal niks voor.
Dergelijke heuveltjes zeggen je niks over echte bergen of over het betere Ardense werk.
Maar als je van die streek bent: doe de Brabantse Pijl eens? Ongeveer 100 kilometer, ongeveer 1000 hoogtemeters. Gewoon de bordjes volgen. Geeft je een beter idee van de kwaliteiten van je batterij en je motor.
De Smeysberg ligt toch op de Brabantse Pijl. Nu weet ik sowieso dat 100km wat veel is voor mijn batterij...
Ik ga een rit maken met een stuk van de Brabantse Pijl van ca 60-70km, dat zal wel een beeld geven.
In 2017 heb ik met mijn Cannondale Tramount 2 (met Bosch Performance motor en 400 Wh accu) de groene weg naar de Middellandse zee gefietst. Gewicht van de fiets incl. accu ruim 20 kilo, iets van 15 kilo bagage en ikzelf 78 kilo.
En daarna nog een week in de Provence rondgetoerd waarbij ik ook de Mont Ventoux beklommen heb.
Ik ben vanaf Sault naar boven gefietst en tot aan Chalet Reynard bijna uitsluitend in de eco stand, het laatste steile stuk in tour en af en toe in sport. Toen ik boven was had ik nog twee van de vijf blokjes in het display over.
Joachim1964 schreef:
do 29 apr, 2021 18:58

Ik ben vanaf Sault naar boven gefietst
Mja, kun je niet helemaal vergelijken.
Vanuit Sault is het veel minder zwaar dan vanuit Bédoin of Malaucène. Het hoogteverschil is ook een paar honderd meter kleiner.
Vanuit Sault wordt het pas vanaf Chalet Reynard steil. Vanuit Bédoin wordt het vanaf Chalet Reynard minder steil.
Tegenwoordig neemt een beetje Vetoux-klimmer klaarblijkelijk in één dag alle drie de beklimmingen.

Dus Blackbelt, dat wordt rijden met 3 accu's! 😁
Flix schreef:
do 29 apr, 2021 20:40
Tegenwoordig neemt een beetje Vetoux-klimmer klaarblijkelijk in één dag alle drie de beklimmingen.

Dus Blackbelt, dat wordt rijden met 3 accu's! 😁
Ja, en een ploeg aan de kant met een paar snelladers....
Voor het aanvatten van de beklimming kan je best erg vroeg starten in de ochtend. 7 a 7u30. Eenmaal, vanuit Bedoin vertrekkend, heb je nog schaduw. Het kan winderig en bloedheet zijn later in de voormiddag of wilt het ook bewolkt worden aan de top. Als het wolkenloos is, heb je vanaf Chalet Renard 0 schaduw. Vertrek je vanuit Sault, heb je 'rustpunten' onderweg met vals plat. Keer je terug naar Sault, moet je in dit dorp zeker stoppen bij Andre Boyer! (Nougat, gemaakt van de bijenhoning uit de omliggende lavendelvelden).
PatrickL schreef:
zo 02 mei, 2021 10:39
Voor het aanvatten van de beklimming kan je best erg vroeg starten in de ochtend. 7 a 7u30.
Dat ligt er nogal aan in welke maand je zit hé? Ik heb wel eens in mei in de Provence 's op zeeniveau ochtends de Nutella uit de pot zitten beitelen bij 9 graden en een harde droge Mistral. Ik wil niet weten hoe koud het toen op de top van de Ventoux was.
derdekeer schreef:
do 29 apr, 2021 14:35
Blackbelt schreef:
do 29 apr, 2021 14:24

Hij kende de Smeysberg, dat is maar 600m, maar op het steilste punt wel 16% stijging. Als ik daar op geraak, dan kan er veel.
Met een fiets de Smeysberg op rijden stelt niet veel voor.
Met een e-fiets stelt het al helemaal niks voor.
Dergelijke heuveltjes zeggen je niks over echte bergen of over het betere Ardense werk.
Maar als je van die streek bent: doe de Brabantse Pijl eens? Ongeveer 100 kilometer, ongeveer 1000 hoogtemeters. Gewoon de bordjes volgen. Geeft je een beter idee van de kwaliteiten van je batterij en je motor.
Vandaag 60 km gedaan, grotendeels op het traject van de Brabantse pijl.
Ik heb zowel de Smeysberg als de Moskesstraat gedaan. Op de plaatsen waar het 17% omhoog gaat kon ik het amper trekken in tour, en enkel daar heb ik toch maar turbo gebruikt, maar het was duidelijk dat mannetje en motor aan het eind van hun krachten zaten. Ik ben boven geraakt zonder de voet aan de grond te zetten aan ca 8-9 km/h, maar dat mocht telkens geen 100 m langer zijn.
Moskensstraat vond ik zwaarder dan de Smeysberg ook al om dat daar kasseien liggen.

Dus... wat meer trainen, en waarschijnlijk een stel andere tandwielen als ik zo’n lange hellingen boven de 10-12% wil doen.
Goed dat je bent gaan testen, en fijn dat het is gelukt.

Hoeveel hoogtemeters heb je gefietst?
En hoeveel acculading had je nog over?

De meeste bekende klimmen in en rond de Alpen zijn vaak gemiddeld 6 tot 9% en zelden steiler dan 10%. Dus dan gaat het je vast wel lukken.
Blackbelt schreef: Op de plaatsen waar het 17% omhoog gaat kon ik het amper trekken in tour, en enkel daar heb ik toch maar turbo gebruikt, maar het was duidelijk dat mannetje en motor aan het eind van hun krachten zaten. Ik ben boven geraakt zonder de voet aan de grond te zetten aan ca 8-9 km/h, maar dat mocht telkens geen 100 m langer zijn.
Ik heb even naar die klimmetjes gekeken. Best lastig. Maar om nu te zeggen: dramatisch! Nou neen. Ga eens in Engeland fietsen. 200 meter klimmen met alleen maar 15 of16 %. Beetje fietser zucht, hijgt, zweet, maar haalt het. Kreunend.
Grote Sint Bernhard, 40 km, 2100 meter, inclusief rust, ontbijt, lunch, en andere stopjes, 6 uur. En zonder E.
willem.m schreef:
zo 02 mei, 2021 18:08
Goed dat je bent gaan testen, en fijn dat het is gelukt.

Hoeveel hoogtemeters heb je gefietst?
En hoeveel acculading had je nog over?

De meeste bekende klimmen in en rond de Alpen zijn vaak gemiddeld 6 tot 9% en zelden steiler dan 10%. Dus dan gaat het je vast wel lukken.
600 hm, 60 km.
De fiets gaf nog 2 blokjes.... maar slechts 12 km. Ik denk eerder dat er nog 20 -25 km in de batterij zat.
Eerste blokje verdween na ca 22 km, en dat was ook na klimmen.
Peter Molog schreef:
zo 02 mei, 2021 18:23
Blackbelt schreef: Op de plaatsen waar het 17% omhoog gaat kon ik het amper trekken in tour, en enkel daar heb ik toch maar turbo gebruikt, maar het was duidelijk dat mannetje en motor aan het eind van hun krachten zaten. Ik ben boven geraakt zonder de voet aan de grond te zetten aan ca 8-9 km/h, maar dat mocht telkens geen 100 m langer zijn.
Ik heb even naar die klimmetjes gekeken. Best lastig. Maar om nu te zeggen: dramatisch! Nou neen. Ga eens in Engeland fietsen. 200 meter klimmen met alleen maar 15 of16 %. Beetje fietser zucht, hijgt, zweet, maar haalt het. Kreunend.
Grote Sint Bernhard, 40 km, 2100 meter, inclusief rust, ontbijt, lunch, en andere stopjes, 6 uur. En zonder E.
Proficiat. Feit is dat mijn fiets daar blijkbaar niet op gebouwd is door de keuze van het verzet.
Op een van de mooie rechte overzichtelijke afdalingen haalde ik 63 km/h, en ik kon dat tempo rustig trappen. Maar 17% - 8 km/h rond de 50 rpm is zwaar, zelfs met motor.
10% kan ik wel langer vol houden.
Ik heb geleerd dat het doenbaar is, maar als ik mijn tandwielen versleten krijg, dan komt er toch een kleiner voortandwiel. Zal wel even rekenen worden om de juiste riemlengte te vinden.