Wim schreef: ↑di 27 apr, 2021 16:35
De Nederlandse planning is dat iedereen die dat wil begin juli een eerste prik gehad heeft, en twee derde daarvan al een tweede. Mijn inschatting is dat het nog sneller zal gaan. Begin juli is nog een week of tien, en we krijgen de komende weken al tegen de 1,5 miljoen doses per week, en dat gaat nog verder groeien. De vaccinaties van 50-59 jarigen staan dus ook op het punt te beginnen. Vooral in juni gaan we vervolgens ook veel doses krijgen van Janssen, en daarvan hebben we er steeds maar eentje nodig. We hebben iets van 13 miljoen mensen boven de 18, en niet iedereen zal een prik willen. En zoals ook werd opgemerkt, de buurlanden zitten in een vergelijkbaar schema. Ik hoorde gisteren dat een collega van mij in Napels en zijn vrouw al gevaccineerd zijn. Zij zijn tegen de veertig.
Dat is mijn inschatting ook.
In België werken ze nogal strikt volgens leeftijd, en eens de 65+ aan de beurt is geweest komen de mensen met onderliggende aandoeningen aan bod.
Mijn poolse collega's geraken blijkbaar sneller aan hun vaccin omdat de bereidheid daar nog lager ligt, en er een boel onlogische dingen gebeurd zijn.
Ik denk ook dat zowel de Nederlandse als Belgische regeringen een beetje het principe "Underpromise, overdeliver" aan het toepassen zijn. Er zijn al zo veel politici die hun gezicht verloren of bakken kritiek over zich heen kregen, dan ze een volgende sisser wel kunnen missen.
Ik ben 53 zonder prioriteit, en mijn inschatting is dat ik rond 1 Juni aan de beurt ben.
Wat ik moeilijker kan inschatten is hoe de "2de prik" de vooruitgang voor de "1ste prik" gaat beïnvloeden.