Ik ben blij dat Re-Cycle de spaken niet zelf gerold heeft. Uit het verhaal van Leeuw is de spaak gebroken. bij de nippel. Zeldzaam. Was er wel zelf gerold, dan zou de draad van de spaak bij de nippel gestript zijn.
Het verhaal van de velg kan ik niet plaatsen. Er is toch niet van velg gewisseld? Dan is het de velg die Re-Cycle zelf geleverd heeft.
Wat de verhalen niet duidelijk hebben gemaakt is: Heeft Stappenbelt bij de eerste keer alle spaken/nippels vernieuwd?
Ook Stappenbelt wordt te hoog de hemel in geprezen. Hebben ze bij de eerste keer de knik bij de nippel niet gezien? Maar dit geldt ook voor Re-Cycle. Er is ook nog een andere mogelijkheid. Na het spaken hebben de spaken zich nog niet gezet. Dit treed op na een 500-1000 km. Je kan dit bespoedigen door enkele keren tijdens het spannen op het wiel te "dansen". Hierdoor krijg de gewrongen (getordeerde) spaak ook de gelegenheid weer "recht" te komen.
Wat ik niet gehoord heb is dat dit wiel (de hele fiets) geen eerste service beurt heeft gehad.
Spaak berekening middels computer lijkt heel deftig. Dit is in principe een EXCEL spreadsheet met 2x de driehoeksformule toegepast. Gewoon op het web te vinden en downloaden. Ik dacht dat DT op hun website deze service ook geeft. Maar dan moet je wel on-line zijn. Overigens kan je met pen en papier en een logaritmetafel (met goniometrische tabellen) dit ook zonder computer uitrekenen.
S-bocht ipv spaak-kop. Re-Cycle weet niet waar ze het over hebben. Die Duitse mijnheer doet dit machinaal. Je krijgt exact spaken van gelijkte lengte. Zelfs uit de hand gebogen spaken (truuk van de fiets wegenwacht) zijn geen thuiskomertjes. Je kan ze gewoon laten zitten. Mocht de naam van die mijnheer mij te binnen schieten dan plaats ik zijn naam bij deze draad. Tik dat dan in Google in met evt beperking van het Duits taalgebied.
Nu vragen jullie je mischien af waar ik dat allemaal vandaan haal. Ik ben met ligfietsen met een Roulandt begonnen. Gewichtsverdeling is hoofdzakelijk op achterwiel. Je kan met een lekke voorband rustig doorrijden zonder dat de band aan gort gereden wordt. Met een tas vol boeken achterop ging mijn achterwiel na een beetje kuil in een acht. Binnen nog geen jaar overkwam mij dat.. Geen garantie want de Roulandt was 2e-hands. Ik woog toen nog 75kg, nu 80kg. Meer spier massa zal ik maar zeggen. Fietsenmaker/wielbouwer deed moeilijk. 4x gekruist (ving ik ergens op) was “onmogelijk”. Iemand gevonden die mij leerde spaken. Op z’n JBF. Alle spaken eerst door de naaf geregen, gekruist en met plakband vastgezet. Dan pas de velg erover geplaatst en spaken er in gestoken. Tweede grote sprong voorwaarts is her boek WHEELS van JobBrandts. Kijk het eens in.
Nog een laatste opmerking over Rohloff. Re-Cycle wel een 100 stuks geplaatst verkocht? Hoeveel door Vittorio en Snel en Herwijden en Santos en Multicycle (kleine fabriek maar wel haantje de voorste wat nieuwe dingen betreft). Je zou de Rohloff gewoon op straat moeten tegenkomen. Ik heb ze nog niet gezien, wel afgelopen zondag in Zandvoort op Cycle Vision. Wel er naar toe gefiets. We spreken wel van ca € 850. Beter gezegd € 500 of meer als meerprijs op Deore DX of 105 groep. Verhaal met een kilo zout nemen en overdrijven is een Kunst (grote K).
In ieder geval wens ik Leeuw veel plezier met zijn nieuw wiel. Ga nog geen grote tocht meemaken en laat de spaken na een 550 – 1000 km na spannen. Nog beter afborgen met Borg vloeistof. Als je met een schroeven draaier langs de spaken tikt moeten ze ongeveer gelijk hoog/helder klinken. Een spaak met een lage/doffe toon is niet genoeg op spanning. Zo’n spanningsmeter is wel duur € 300? En niet echt noodzakelijk. Als je vaak genoeg een wiel spaakt dan kan je ook zonder. Let wel dat de spanning ook afhankelijk is van de belading van de fiets, fietser fiets en bagage. Stijfheid van de velg kan de spanning compenseren.
Kan beter een workshop wielspaken geven.. Maar fietsen is toch leuker. Brompting met zijn Sachs Elan 12, Poor Man's Rohloff
Het verhaal van de velg kan ik niet plaatsen. Er is toch niet van velg gewisseld? Dan is het de velg die Re-Cycle zelf geleverd heeft.
Wat de verhalen niet duidelijk hebben gemaakt is: Heeft Stappenbelt bij de eerste keer alle spaken/nippels vernieuwd?
Ook Stappenbelt wordt te hoog de hemel in geprezen. Hebben ze bij de eerste keer de knik bij de nippel niet gezien? Maar dit geldt ook voor Re-Cycle. Er is ook nog een andere mogelijkheid. Na het spaken hebben de spaken zich nog niet gezet. Dit treed op na een 500-1000 km. Je kan dit bespoedigen door enkele keren tijdens het spannen op het wiel te "dansen". Hierdoor krijg de gewrongen (getordeerde) spaak ook de gelegenheid weer "recht" te komen.
Wat ik niet gehoord heb is dat dit wiel (de hele fiets) geen eerste service beurt heeft gehad.
Spaak berekening middels computer lijkt heel deftig. Dit is in principe een EXCEL spreadsheet met 2x de driehoeksformule toegepast. Gewoon op het web te vinden en downloaden. Ik dacht dat DT op hun website deze service ook geeft. Maar dan moet je wel on-line zijn. Overigens kan je met pen en papier en een logaritmetafel (met goniometrische tabellen) dit ook zonder computer uitrekenen.
S-bocht ipv spaak-kop. Re-Cycle weet niet waar ze het over hebben. Die Duitse mijnheer doet dit machinaal. Je krijgt exact spaken van gelijkte lengte. Zelfs uit de hand gebogen spaken (truuk van de fiets wegenwacht) zijn geen thuiskomertjes. Je kan ze gewoon laten zitten. Mocht de naam van die mijnheer mij te binnen schieten dan plaats ik zijn naam bij deze draad. Tik dat dan in Google in met evt beperking van het Duits taalgebied.
Nu vragen jullie je mischien af waar ik dat allemaal vandaan haal. Ik ben met ligfietsen met een Roulandt begonnen. Gewichtsverdeling is hoofdzakelijk op achterwiel. Je kan met een lekke voorband rustig doorrijden zonder dat de band aan gort gereden wordt. Met een tas vol boeken achterop ging mijn achterwiel na een beetje kuil in een acht. Binnen nog geen jaar overkwam mij dat.. Geen garantie want de Roulandt was 2e-hands. Ik woog toen nog 75kg, nu 80kg. Meer spier massa zal ik maar zeggen. Fietsenmaker/wielbouwer deed moeilijk. 4x gekruist (ving ik ergens op) was “onmogelijk”. Iemand gevonden die mij leerde spaken. Op z’n JBF. Alle spaken eerst door de naaf geregen, gekruist en met plakband vastgezet. Dan pas de velg erover geplaatst en spaken er in gestoken. Tweede grote sprong voorwaarts is her boek WHEELS van JobBrandts. Kijk het eens in.
Nog een laatste opmerking over Rohloff. Re-Cycle wel een 100 stuks geplaatst verkocht? Hoeveel door Vittorio en Snel en Herwijden en Santos en Multicycle (kleine fabriek maar wel haantje de voorste wat nieuwe dingen betreft). Je zou de Rohloff gewoon op straat moeten tegenkomen. Ik heb ze nog niet gezien, wel afgelopen zondag in Zandvoort op Cycle Vision. Wel er naar toe gefiets. We spreken wel van ca € 850. Beter gezegd € 500 of meer als meerprijs op Deore DX of 105 groep. Verhaal met een kilo zout nemen en overdrijven is een Kunst (grote K).
In ieder geval wens ik Leeuw veel plezier met zijn nieuw wiel. Ga nog geen grote tocht meemaken en laat de spaken na een 550 – 1000 km na spannen. Nog beter afborgen met Borg vloeistof. Als je met een schroeven draaier langs de spaken tikt moeten ze ongeveer gelijk hoog/helder klinken. Een spaak met een lage/doffe toon is niet genoeg op spanning. Zo’n spanningsmeter is wel duur € 300? En niet echt noodzakelijk. Als je vaak genoeg een wiel spaakt dan kan je ook zonder. Let wel dat de spanning ook afhankelijk is van de belading van de fiets, fietser fiets en bagage. Stijfheid van de velg kan de spanning compenseren.
Kan beter een workshop wielspaken geven.. Maar fietsen is toch leuker. Brompting met zijn Sachs Elan 12, Poor Man's Rohloff