Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Is spaakbreuk in het achterwiel normaal? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Is spaakbreuk in het achterwiel normaal?

Ik ben blij dat Re-Cycle de spaken niet zelf gerold heeft. Uit het verhaal van Leeuw is de spaak gebroken. bij de nippel. Zeldzaam. Was er wel zelf gerold, dan zou de draad van de spaak bij de nippel gestript zijn.

Het verhaal van de velg kan ik niet plaatsen. Er is toch niet van velg gewisseld? Dan is het de velg die Re-Cycle zelf geleverd heeft.

Wat de verhalen niet duidelijk hebben gemaakt is: Heeft Stappenbelt bij de eerste keer alle spaken/nippels vernieuwd?

Ook Stappenbelt wordt te hoog de hemel in geprezen. Hebben ze bij de eerste keer de knik bij de nippel niet gezien? Maar dit geldt ook voor Re-Cycle. Er is ook nog een andere mogelijkheid. Na het spaken hebben de spaken zich nog niet gezet. Dit treed op na een 500-1000 km. Je kan dit bespoedigen door enkele keren tijdens het spannen op het wiel te "dansen". Hierdoor krijg de gewrongen (getordeerde) spaak ook de gelegenheid weer "recht" te komen.

Wat ik niet gehoord heb is dat dit wiel (de hele fiets) geen eerste service beurt heeft gehad.

Spaak berekening middels computer lijkt heel deftig. Dit is in principe een EXCEL spreadsheet met 2x de driehoeksformule toegepast. Gewoon op het web te vinden en downloaden. Ik dacht dat DT op hun website deze service ook geeft. Maar dan moet je wel on-line zijn. Overigens kan je met pen en papier en een logaritmetafel (met goniometrische tabellen) dit ook zonder computer uitrekenen.

S-bocht ipv spaak-kop. Re-Cycle weet niet waar ze het over hebben. Die Duitse mijnheer doet dit machinaal. Je krijgt exact spaken van gelijkte lengte. Zelfs uit de hand gebogen spaken (truuk van de fiets wegenwacht) zijn geen thuiskomertjes. Je kan ze gewoon laten zitten. Mocht de naam van die mijnheer mij te binnen schieten dan plaats ik zijn naam bij deze draad. Tik dat dan in Google in met evt beperking van het Duits taalgebied.

Nu vragen jullie je mischien af waar ik dat allemaal vandaan haal. Ik ben met ligfietsen met een Roulandt begonnen. Gewichtsverdeling is hoofdzakelijk op achterwiel. Je kan met een lekke voorband rustig doorrijden zonder dat de band aan gort gereden wordt. Met een tas vol boeken achterop ging mijn achterwiel na een beetje kuil in een acht. Binnen nog geen jaar overkwam mij dat.. Geen garantie want de Roulandt was 2e-hands. Ik woog toen nog 75kg, nu 80kg. Meer spier massa zal ik maar zeggen. Fietsenmaker/wielbouwer deed moeilijk. 4x gekruist (ving ik ergens op) was “onmogelijk”. Iemand gevonden die mij leerde spaken. Op z’n JBF. Alle spaken eerst door de naaf geregen, gekruist en met plakband vastgezet. Dan pas de velg erover geplaatst en spaken er in gestoken. Tweede grote sprong voorwaarts is her boek WHEELS van JobBrandts. Kijk het eens in.

Nog een laatste opmerking over Rohloff. Re-Cycle wel een 100 stuks geplaatst verkocht? Hoeveel door Vittorio en Snel en Herwijden en Santos en Multicycle (kleine fabriek maar wel haantje de voorste wat nieuwe dingen betreft). Je zou de Rohloff gewoon op straat moeten tegenkomen. Ik heb ze nog niet gezien, wel afgelopen zondag in Zandvoort op Cycle Vision. Wel er naar toe gefiets. We spreken wel van ca € 850. Beter gezegd € 500 of meer als meerprijs op Deore DX of 105 groep. Verhaal met een kilo zout nemen en overdrijven is een Kunst (grote K).

In ieder geval wens ik Leeuw veel plezier met zijn nieuw wiel. Ga nog geen grote tocht meemaken en laat de spaken na een 550 – 1000 km na spannen. Nog beter afborgen met Borg vloeistof. Als je met een schroeven draaier langs de spaken tikt moeten ze ongeveer gelijk hoog/helder klinken. Een spaak met een lage/doffe toon is niet genoeg op spanning. Zo’n spanningsmeter is wel duur € 300? En niet echt noodzakelijk. Als je vaak genoeg een wiel spaakt dan kan je ook zonder. Let wel dat de spanning ook afhankelijk is van de belading van de fiets, fietser fiets en bagage. Stijfheid van de velg kan de spanning compenseren.

Kan beter een workshop wielspaken geven.. Maar fietsen is toch leuker. Brompting met zijn Sachs Elan 12, Poor Man's Rohloff
na een reis van 1700 km in Oekraine door de Krim op slechte en zeer slechte wegen is er geen enkele spaak gebroken. De oplossing van Stappenbelt is toch de juiste geweest.
Met dank voor jullie opmerkingen en veel dank aan het Stappenbelt team in Apeldoorn.

Wim Leeuw :D
De problemen met de spaakbreuk in de nippel wordt veroorzaakt door de stand van de spaken. Door de relatief grote diameter van de naaf en de relatief kleinere diameter van de velg maken de spaken direct na de nippel een bocht. Hier gaan ze breken (of iets in de nippel).
Een oplossing is er inmiddels in de vorm van een nieuw type velg waar de spaakgaten niet alleen naar links of rechts geboord zijn maar ook naar voren en naar achteren. De eerste wielen rijden er intussen ook bij ons mee rond en naar volle tevredenheid.

Recycle heeft volgens mij intussen de passende velgen, anders kunnen wij zorgen dat zij ze krijgen.

Met sportieve groet,
Robbert Rutgrink

Robbert,

Om welk nieuw type velg gaat het dan. Ik begrijp uit het berichtje van Wim Leeuw dat zijn probleem is opgelost door een andere spaak, nippel combinatie. En wie zijn "wij" in wij kunnen er voor zorgen dat Recycle ze krijgt.

Groet Leo

nu meer dan een jaar later kom ik via google op dit bericht. ik heb een Koga met een Rohloff naaf twee jaar geleden gekocht. Tientallen spaken al vernieuwd en mijn fietsenhandelaar heeft het wiel opnieuw gespaakt. Een week later weer spaken gebroken. Ik wordt er gek van. Voor mij geen Koga meer. Had ik maar een Idworx gekocht. Iedere drie maanden zit ik weer op een week op een leenfiets. Ik wacht nu maar tot er een spaak of 5 a 6 gebroken zijn voor ik mijn fiets weer wegbreng. Dit is mijn eerste echt nieuwe fiets nu ik er genoeg voor verdien. Helaas ook mijn slechtste ervaring met fietsen. Het is het duurste model stadsfiets van Koga.
Ik heb misschien wel erg veel kilometers gereden, inmiddels 6000 km. Ik kan mij voorstellen dat je dat niet mag verlangen van een hedendaagse nieuwe fiets.

Ik zal deze thread uitprinten en sturen aan Koga en mijn fietsen handel.
Ik kan mijn nauwelijks voorstellen dat dit probleem zich zo weinig voordoet. Ik weeg 80 kilo en heb geen bagage en rij alleen op fietspaden en heb een geveerd brookszadel op een geveerde zadelpen. De zadelpen is echter inmiddels kapot gegaan. Ik denk dat voor dagelijks forenzen op de fiets de duurdere sportfietsen niet geshikt zijn, helaas.

frv schreef: Ik wacht nu maar tot er een spaak of 5 a 6 gebroken zijn voor ik mijn fiets weer wegbreng.
En de 'fietsenmaker' zet er dan weer een paar nieuwe spaken in? Na zo'n mishandeling kun je de andere spaken ook weggooien, en de velg vermoedelijk ook.
Ga naar iemand die wel verstand van wielen heeft en begin overnieuw (nieuwe dubbel butted spaken, 2x gekruist volgens het boekje, een fatsoenlijk velg en correcte spaakspanning). Met een goed wiel breek je geen spaken.

Hey frv,

Niet getreurd, het is mogelijk, weer een perfecte fiets te krijgen.
Nu meer dan een jaar geleden, na vakkundig ( zie boven) herspaken en na enkele duizenden kilometers fietsen, heb ik geen enkel probleem meer met de spaken.
Zoek een vakkundige fietsenmaker.

Good Luck Wim

frv schreef:Had ik maar een Idworx gekocht.
Als jouw fietsenboer het achterwiel van een Idworx in handen zou krijgen zou hij dat waarschijnlijk ook verprutst krijgen. :roll: :evil:
Zoals gezegd: zoek iemand die echt een wiel kan spaken. Of leer het zelf - jammergenoeg duurt het nog zo'n half jaar voordat er weer fietsreparatiecursussen van de WF zijn...
Een goed gespaakt achterwiel gaat onder de door jou geschetste omstandigheden tienduizenden kilometers mee en zal in geval van velgremmen opnieuw gespaakt moeten worden omdat de velg is doorgesleten.
Succes,
Leon

Ja, ik weet het met meerdere gebroken spaken doorfietsen is zeker niet goed. Ik ben gek op die Rohloff naaf en de koga maar heb inmiddels ook veel plezier gehad aan de leenfietsen.

Net bij van Herwerden geweest en die zeiden dat Santos met een oplossing bezig is waarbij aan de velg gesleuteld wordt zodanig dat de spaken vrijer naar voren en achteren in het vlak van de velg kunnen bewegen. Mijn spaken maken een aardige hoek met de nippel en breken dan ook vlak boven de nippel af. Ik heb al een keer in één rit drie spaken uit de Rohloff moeten vissen.

Ik lees diverse oplossingen en die gaan over afgeronde nippels en aangepaste velgen maar weet inmiddels niet welke nippels en welke velgen wel geschikt zijn of speciaal op de Rohloff naaf zijn afgestemd. Mijn fietsenhandel die mij op zich een goede indruk geeft zal met Koga en Rohloff contact opnemen. Iemand die mij kan zeggen welke velgen beter zijn, graag.

Toch denk ik dat als je een dure naaf aanschaft in combinatie met een nieuwe fiets je beter bij een echte specialist kunt kopen zoals idworx of santos en niet bij de traditionele fietsenmakers zoals Koga, die zijn daar niet op ingesteld.

gebelt met stappenbelt en die zeiden dat ik de spaken gewoon moest aanspannen op een veel hogere spanning, 150 kilo. dan zouden de spaken niet meer breken icm met de rohloff. was dat nu een grap of serieus, het was serieus. ik ben benieuwd of dit helpt.
Als ik eea zo lees komt de volgende vraag bij me op: Waarom worden er na ruim 150 jaar nog steeds spaken met gebogen kopje en nippels gebruikt?
Bij auto's is het geperst staal of gegoten (licht)metaal. Bij motorfietsen idem. Alhoewel ..... juist op de 'allroads' voor het wat ruwere werk komen wel gespaakte wielen voor (bijv BMW R 1200 GS Adventure).
hans-l schreef:Als ik eea zo lees komt de volgende vraag bij me op: Waarom worden er na ruim 150 jaar nog steeds spaken met gebogen kopje en nippels gebruikt?
Wellicht was het best een goed idee :D
Maar je kunt in theorie ook een geperst stalen wiel op je fiets zetten. Probleem is alleen dat wwanneer je het plaatstaal zo dun maakt dat het wiel even zwaar is als een gespaakt wiel het waarschijlijk onder zijn eigen gewicht in elkaar zakt :shock:
Leon
ik had ook een spaakbreuk bij de nippel. Ik spraak met SJSC waar ik de fiets gekocht had (ik woon in de UK) die zeiden dat het een bekend probleem was, maar gelukkig weinig voorkomt. Ze wouden mijn achterwiel opnieuw uitboren, om zo het spaak-verloop beter te maken. Ik heb echter gevraagd om de naaf opnieuw in een speciaal voor Rohloff gemaakte velg te spaken. Alsdus gedaan, als je naar hun website gaat zul je zien dat ze nu voor hun rohloff-naaf speciale velgen hebben.
groeten

Hoe is dit avondtuur afgelopen? (ondanks de frustraties, fiets je nog, Wim?)

Ben hier wel benieuwd naar want ook ik heb op een nieuw 28" rohloff wiel al twee gebroken spaken. De fietsenwinkel waar ik deze tourfiets gekocht heb heeft al aangeboden ernaar te kijken, en het valt onder de garantie, dus dat is prima geregeld. Toch kan het geen kwaad meerdere oplossingen te horen, wellicht van jou Wim.

Wat ik mis in het verhaal is het soort remmen. Ik heb er schijfremmen opzitten. Heuvelafwaarts met bepakking moet de remkracht dus door de spaken naar, uiteindelijk, de banden gebracht worden. Mijn spaken breken ook IN de nippel. Zou deze trekkracht de breuken veroorzaken? Wim, heb (had.. 2005..) jij ook een schijfrem?

Vriendelijke groeten,
Jan willem

Re:

Volgens mij worden er hier twee dingen door elkaar gehaald.
De spaken van Wim braken IN de nippels, net als die van mij. Schroefdraad op gebroken spaak zichtbaar, spaken zitten niet tekort in de nippel.

Deze gegeven URL geeft een ander probleem aan, waar de spaken VLAK BOVEN de nippel breken

Jan willem
Owkee ik geef toe ik heb niet het hele verhaal doorgelezen maar wilde toch even deze reactie plaatsen.

Ikzelf heb nog nooit ene gebroken spaak gehad maar ik heb recent wel ervaring dat een vriend van mij 5 spaken verloor in Thailand terwijl hij op een zeer licht beladen Giant reed.

Maar goed wat ik wilde vertellen was het verhaal uit "the man who cycled the world". Hij reed op een Koga "type weet ik niet" met een Rohloff naaf. Hij had in de eerste week 3 of 4 gebroken spaken. Wat bleek nou (zoals ik het begrepen heb) Koga had met het wiel maken de spaken heel moeten inkorten ivm de Rohloff dit was slordig gebeurd en dit bleek de oorzaak van de problemen.
egopro schreef: knip
Hij reed op een Koga "type weet ik niet" met een Rohloff naaf.
knip
Was eem Randonneur, 28" dus...

Mvrgr
Eric
egopro schreef:Wat bleek nou (zoals ik het begrepen heb) Koga had met het wiel maken de spaken heel moeten inkorten ivm de Rohloff dit was slordig gebeurd en dit bleek de oorzaak van de problemen.
Ik heb hier mijn twijfels over. Ik heb ook problemen gehad met gebroken spaken bij een Rohloff-naaf (9 gebroken spaken in 2000 km), waarbij alle spaken waren gebroken net binnen de nippel. De oorzaak bleek een verkeerde velgkeuze van de fabrikant. De fabrikant had gekozen voor een "gewone" dubbel gebuste velg. De bus in de velg gecombineerd met de hoogte van de Rohloff-naaf zorgen ervoor dat er knik ontstaat tussen de richting van de nippel en de richting van de spaak. Toen ik wist waar ik op moest letten, was die knik ook duidelijk zichtbaar. Deze knik (op het einde van de schroefdraad van de spaak) leidt tot de spaakbreuk. De enige oplossing is dus een andere - speciaal voor de Rohloff-naaf ontwikkelde - velg.
Ik heb van mijn fietsenleverancier begrepen dat hetzelfde probleem zich heeft voorgedaan bij de eerste generatie Santos-fietsen met Rohloff-naaf.

Gerd
GerdC schreef:
egopro schreef:Wat bleek nou (zoals ik het begrepen heb) Koga had met het wiel maken de spaken heel moeten inkorten ivm de Rohloff dit was slordig gebeurd en dit bleek de oorzaak van de problemen.
Ik heb hier mijn twijfels over. Ik heb ook problemen gehad met gebroken spaken bij een Rohloff-naaf (9 gebroken spaken in 2000 km), waarbij alle spaken waren gebroken net binnen de nippel. De oorzaak bleek een verkeerde velgkeuze van de fabrikant. De fabrikant had gekozen voor een "gewone" dubbel gebuste velg. De bus in de velg gecombineerd met de hoogte van de Rohloff-naaf zorgen ervoor dat er knik ontstaat tussen de richting van de nippel en de richting van de spaak. Toen ik wist waar ik op moest letten, was die knik ook duidelijk zichtbaar. Deze knik (op het einde van de schroefdraad van de spaak) leidt tot de spaakbreuk. De enige oplossing is dus een andere - speciaal voor de Rohloff-naaf ontwikkelde - velg.
Ik heb van mijn fietsenleverancier begrepen dat hetzelfde probleem zich heeft voorgedaan bij de eerste generatie Santos-fietsen met Rohloff-naaf.

Gerd
Aha aha, welke velg is dit, weet je dat?