Tegenwoordig zien wij steeds minder viermotorige vliegtuigen, ook aan de condensstrepen in de blauwe lucht valt dat goed waar te nemen. Dan kijk ik soms op de Flightradar24 om te weten wat voor vliegtuig het is. Ze worden allemaal vervangen door "slechts" tweemotorige toestellen. Ik heb in het verleden veel gevlogen naar de overkant van de Atlantische Oceaan, ook een paar keer naar het Midden-Oosten. Ik zat aan boord van Boeings's 707, 747, DC-8 en een driemotorige DC-10. Mocht er één motor tijdens de vlucht kapot gaan, dan kon de gezagvoerder op de ene vleugel een motor uitschakelen en op de andere vleugel de twee motoren op halve kracht wel doorvliegen. Dat houdt het vliegtuig mooi in balans. Mijn laatste vlucht naar Amerika was aan boord van een 767 van Delta naar JFK. Maar twee motoren, dat kan toch niet? Ik ben nooit zo bang geweest, want wat als een motor uitvalt, het toestel gaat gieren en dan crashen? Gieren is een horizontale draaibeweging, zoiets als een speelgoedtol.
Het geval wil dat ik binnenkort een vlucht ga boeken naar San Francisco. Maar ik twijfel wel erg....
Onderstaande zelf genomen foto is de vleugel van een Boeing 707 van TWA tijdens de landing. Heel indrukwekkend met de vele kleppen.
Het geval wil dat ik binnenkort een vlucht ga boeken naar San Francisco. Maar ik twijfel wel erg....
Onderstaande zelf genomen foto is de vleugel van een Boeing 707 van TWA tijdens de landing. Heel indrukwekkend met de vele kleppen.