door
Leon » di 27 apr, 2021 11:28
Wim schreef: ↑di 27 apr, 2021 11:14
Maar nu de vaccinaties in zo'n hoog tempo gaan denk ik dat de hele discussie binnen korte tijd overbodig zal zijn.
Daar ben ik minder optimistisch over.
De reden daarvoor is dat je - afaik, imho etc. - groepsimmuniteit alleen kunt bereiken als in alle subgroepen de immuniteit vergroot wordt.
Dat is echter niet zo, want er wordt vanaf de oudere leeftijden terug gevaccineerd. Dat zet in het begin, zo merken we op dit moment, weinig zoden aan de dijk omdat de gevaccineerde groepen toch al de meest voorzichtige waren.
Zolang de lagere leeftijdsgroepen niet gevaccineerd worden zullen daar besmettingen rond blijven gaan omdat die groepen voor het grootste deel toch vooral met elkaar contacten hebben en niet zo zeer met de oudere groepen. Iets dergelijks geldt voor gebieden/wijken waar de vaccinatiegraad laag blijft door veel weigeraars.
In hoeverre de door de besmettingen zelf opgebouwde immuniteit in die groepen een bijdrage levert aan de groepsimmuniteit weet ik niet. Daar kan ik weinig cijfers over vinden.
Ook moet je je realiseren dat de vaccins niet 100% bescherming bieden, dus met 65% mensen ingeënt ben je er niet helemaal en zullen er maatregelen moeten blijven gelden.
Ik hoop dat ik ongelijk heb.