door
Wim » ma 12 apr, 2021 10:24
Mijn relatief klassieke setup bestaat uit kleine achtertassen, de tent bovenop de achterdrager, de brandstof in een fles onder de onderbuis, een thermosfles en een grote rvs bidon in de resterende bidonhouders, en een stuurtas. Die stuurtas is voor geld, paspoort, telefoon, medicijnen en nog zowat van dat spul dat waardevol is en je mee een winkel in wilt nemen, of waar je onderweg snel en makkelijk bij wilt kunnen. Bovenop de stuurtas heb ik dan een routeboekje of een kaart om naast de gps te gebruiken. Wat mij betreft is dit allemaal erg handig, al zie ik ook de twee grote nadelen: de verhouding tasgewicht/inhoud is net als bij veel bikepacking tassen ongunstig vergeleken met grotere tassen, en als je stuurtas al te zwaar is en te hoog zit stuurt het minder lekker. Minder gewicht in je stuurtas is dan al een goed begin, maar een lagere bevestiging dichter bij de balhoofdbuis zou ook fijner zijn dan die grote Ortlieb beugels waardoor je tas zo hoog en ver naar voren zit. Mijn achtertassen belaad ik zo dat de ene tas onderweg nooit open hoeft en dus altijd droog blijft: daar zitten dan mijn slaapspullen in en de meeste kleding. In de andere tas aan de kant waar ik het makkelijkste bij kan zonder dat de fiets omvalt (dus niet de kant waar ik sta) zitten dan de kookspullen, voedsel, en een eventuele warme trui voor onderweg, een reserve binnenband etc.