door
Mr. Z » vr 26 mar, 2021 23:59
Shorttrack schreef: ↑vr 26 mar, 2021 20:09
Nee, Als ik de rem nu nog strakker zou zetten dan remt het wiel zonder dat ik aan de rem kom. Er is zeker nog ruimte aan de stelbouten om de rem strakker te kunnen zetten. Dat vind ik ook een beetje raar. Want als ik de rem zo afstel dat hij net niet meer remt moet ik toch het handvat erg ver inknijpen om stevig te kunnen remmen.
De remkabels zijn wel enkele maanden geleden vervangen door de Fietsenmakeropleiding bij mijn vriendin op school. Maar ik heb ook al gelezen dat er een soort elastische remkabels zijn? misschien is dat het probleem?
Als ik dit zo lees denk ik aan slechte kabels, vooral de buitenkabels met veel flex die dus makkelijk krimpen onder druk, ik ben dat niet meer gewend dat die nog gebruikt worden maar het kan, Elvedes maakt goede spullen die niet duur zijn en en zijn nog betere kabels.
We hebben binnenkabels, daar zit weinig rek op maar hoe gladder ze zijn hoe minder frictie en dus minder verlies van kracht overbrenging [ en dan natuurlijk RVS, iemand die niet RVS gebruikt is een echte prutser]
Ben zelf fan van de Elvedes Slick kabels, die gebruiken geen coating die los gaat laten en de boel verstopt maar een zo geweven kabel dat hij glad is en blijft.
Dan heb je de buitenkabel, echt goedkoop heeft geen liner, een binnenhuls binnen de stalen gewonden mantel die de binnenkabel beschermt, voor minder frictie zorgt en vocht buiten houd, betere kabels hebben die wel, hebben ook de gewonden stalen mantel strak tegen elkaar liggen zodat er minder flex in de kabel, goede en duurdere buitenkabels hebben ook nog een gewoven buitenste mantel die houd de boel strak op elkaar en heeft de minste flex, erg aan te raden bij langere kabels of voor gebruikers die niet veel kracht in de handen hebben.
Die gewoven buitenmantel wordt ook gebruikt bij schijfrem leidingen bij motoren etc waar een rubber leiding voor de hydraulische remmen ook uitzet onder druk om te zorgen voor de beste kracht overbrenging.
Goede kabels maken goede remmen beter en slechte kabels iets goeds slecht, wat nu echt jouw probleem is is moeilijk te beoordelen zo achter een PC en moet eerlijk zeggen dat ik [we] niks repareren aan een Baboe behalve een lekke band ivm de kwaliteit van die dingen [ hoewel ze wel wat beter zijn geworden vooral de 2 wieler]