door
Wim » wo 24 mar, 2021 11:27
Dit draadje lijkt nu onvermijdelijk over twee verschillende dingen te gaan: rijden er meer fietsen met racestuur rond, en is een racestuur fijn. Het eerste is een feitelijke aangelegenheid, en was de primaire insteek van mijn post, en het tweede is natuurlijk een kwestie van smaak/voorkeur, waarbij praktische kanten ook wel meespelen.
Ik ben het er helemaal mee eens dat als je veel macht moet hebben over je stuur een breed min of meer recht stuur het beste is. Dat had ik ook op onze tandem, en iets anders heb ik nooit overwogen. Tegelijk vind ik het prettig als ik het stuur zo kan vasthouden dat mijn handpalmen min of meer naar binnen gekeerd zijn, zoals bij een racestuur, en ook bij meer klassieke sturen van stadsfietsen (op mijn oude Koga stadsfiets heb ik nu een dergelijk stuur van Nitto, ik geloof de Albatross). Op mijn m-gineering vakantiefiets had ik eerst een 46 cm breed Nitto noodle bar racestuur, maar zoals Marten mij al gewaarschuwd had, dit was toch iets te breed en ik kreeg er pijntjes van. Ik heb nu een Nitto B136 die aan de uiteinden nog steeds iets van 46 cm is, maar bovenop bij de remgrepen ik geloof 41 of 42 cm. Dat is toch echt prettiger. Voor echt stevig off road werk geeft dit natuurlijk iets minder controle, maar op een niet al te dol bospad heb ik geen enkel probleem.
Smaken verschillen, maar ik vind het leuk te zien dat er nu ook betaalbare alternatieven gekomen zijn voor de tractors met rechte sturen. Ik denk dat dat ook samenhangt met de opkomst van bikepacking en andere lichtgewicht stijlen als alternatieven voor de Nederlandse traditie van voor en achtertassen plus een roltas er nog bovenop. Tien of vijftien jaar geleden was er in Nederland in die stijl helemaal niets te koop, en dus kwam ik bij m-gineering uit, waar ik nog steeds heel blij van ben, maar dat is een ander verhaal dat er hier niet toe doet.
Wat ik leuk vind aan die gravelbikes is dat ze ook gelijk een zwakte van de traditionele Britse stijl randonneur zoals de Dawes Galaxy oplossen, dat er maximaal iets van 37 of zelfs 35mm banden op konden. Dat was voor het moderne touren over veel meer onverharde wegen dan vroeger een hinderlijke beperking geworden. Op mijn m-gineering passen dus banden tot ongeveer 53mm echte breedte (met spatborden), en dat bevalt prima.