Je ziet inderdaad een opmars van gravelbikes, ofwel “ fietsen met racestuur zie die tegelijk geen echte koersfietsen zijn”, zowel in aanbod van nieuwe fietsen als in aanbod van gebruikt op bijv. Marktplaats.
En volgens mij ook wel een verschuiving in het vakantiefiets segment.
Zo fietste ik tot 2 à 3 jaar geleden nog op zo’n “ stevige tractorfiets met recht stuur”, vol gepakt met voor- en achtertassen, een rol achterop en een stuurtas.
Nog maar een paar jaar blijven de voortassen thuis, minder meenemen en lichter fietsen kan prima en bevalt eigenlijk wel goed.
Misschien dat het Corona jaar mensen heeft aangezet om meer/anders te bewegen/fietsen en zie je daardoor meer mensen (anders) fietsen.
Het bestaan van gravelbikes heeft mij ook een andere blik op vakantiefietsen en fietsen in de vrije tijd gegeven.
Ik heb al een racefiets, mtb en vakantiefiets, waar ik veel plezier aan beleefd heb. Sinds kort heb ik zelf een gravelbike, een voor mij ideale oplossing om zowel verhard als onverhard goed uit de voeten te kunnen. En nu ik er eenmaal één heb wil ik er ook met lichte tassen mee op pad (vakantie).
Mijn zoon (bijna 14) was toe aan een nieuwe vakantiefiets en had sterke voorkeur voor een gravelbike.
In het segment gravelbikes zijn inderdaad veel (nieuwe/onbekende) merken en kun je het zo bont maken als je wilt qua prijs. Ik denk dat een gravelbike een goede allrounder is (zie ander draadje op dit forum).
De dealer waar ik mijn gravelbike heb gekocht is dealer van Kona, Rondo, 3t en Open als het gaat om gravelbikes en ik schat in dat zo’n 80% van zijn assortiment uit gravelbikes bestaat.
Aan de andere kant van de berg (Sallandse Heuvelrug) zit een dealer van KTM, waarvan ik regelmatig advertenties tegen kom van gravelbikes. Het is inmiddels een trend met wielrenners en mtb’ers als doelgroep en wellicht nog wat fietsvakantiegangers die interesse hebben.
Ook mijn vrouw heeft sinds de wintermaanden een kruising tussen een racefiets en een mtb, maar dan eentje met een recht stuur (volgens Bert van Sprang is ze dan wellicht een trendsetter?
). Ze heeft een Cube Nuroad Pro, 40 mm banden en een recht stuur.
Afgelopen zondag hebben we ruim 60 km gefietst met ons drieën over asfalt, zandpaden, gravelpaden, bospaden, mtb routes, etc. Lekker doortrappen, wat je op zo’n stevige tractorfiets niet zo gauw doet en ook een mtb en racefiets heeft zo z’n beperkingen.
Maar volgens mij klopt je beeld dus over de toename van met name gravelbikes. Bij ons in de plaats rijden er nu dus ook 3 meer rond