Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Routes samenstellen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Routes samenstellen

Zou er ook een app/site/programma bestaan met de optie "vermijd fietsroutes", maar dat verder wel een goede fietsroute probeert te maken?? Dat lijkt me geen dom plan voor in deze coronatijd én daarna.
Haha, dat gaat natuurlijk fout.
Net als al die automobilisten die in een dorpje vastlopen omdat Google ze allemaal dezelfde weg op stuurt om de file te omzeilen.

Windy.
Windy laat alle fietsroutes zien.
Dan weet je waar je niet wilt zijn.
Het doet het natuurlijk niet automatisch.

Alternatief zou kunnen zijn de app/site van de fietsersbond en dan kiezen voor vlot doorfietsen.
Poppink schreef:
ma 15 mar, 2021 01:18
Windy laat alle fietsroutes zien.
Dan weet je waar je niet wilt zijn.
Het doet het natuurlijk niet automatisch.

Alternatief zou kunnen zijn de app/site van de fietsersbond en dan kiezen voor vlot doorfietsen.
Dat werkt prima als je gemakkelijk wilt doorfietsen, maar niet als je een mooie route wilt hebben. Veel van die fietspaden langs provinciale wegen terwijl er evenwijdig mooie boerenweggetjes of fietsroutes lopen. Als je de fietsroutes wilt vermijden om de drukte te vermijden, kan je beter kiezen voor handmatig routes maken, fietsen bij slecht weer of op doordeweekse ochtenden.
Leon schreef:Zou er ook een app/site/programma bestaan met de optie "vermijd fietsroutes", maar dat verder wel een goede fietsroute probeert te maken??
Poppink schreef:Haha, dat gaat natuurlijk fout.
Net als al die automobilisten die in een dorpje vastlopen omdat Google ze allemaal dezelfde weg op stuurt om de file te omzeilen.
Ik zal het nader toelichten.
Ik bedoel dus niet dat er een route/track gemaakt moet worden helemaal zonder gebruik van bestaande fietsroutes, maar met een bepaalde mate van vermijding.
In Brouter kun je nu ook kiezen tussen Vakantiefiets, Origineel en Vakantiefiets (geen voorkeur fietsroutes). Bij de eerste krijgen de segmenten extra punten als het een fietsroute betreft, bij het tweede afaik niet. Je zou ook kunnen kiezen om segmenten strafpunten te geven in plaats van positieve punten.
Ik snap dat dat in Nederland, waar bijna elk leuk pad onderdeel is van een bestaande route, niet erg veel oplevert, maar in buitenlanden is dat anders. Ik heb meerdere malen in Frankrijk wakenlang in de buurt van routes als die naar Santiago gefietst zonder überhaupt een vakantiefietser te zien.
Leon schreef:
ma 15 mar, 2021 09:25
Leon schreef:Zou er ook een app/site/programma bestaan met de optie "vermijd fietsroutes", maar dat verder wel een goede fietsroute probeert te maken??
Poppink schreef:Haha, dat gaat natuurlijk fout.
Ik zal het nader toelichten.
Ik bedoel dus niet dat er een route/track gemaakt moet worden helemaal zonder gebruik van bestaande fietsroutes, maar met een bepaalde mate van vermijding.
In Brouter kun je nu ook kiezen tussen Vakantiefiets, Origineel en Vakantiefiets (geen voorkeur fietsroutes). Bij de eerste krijgen de segmenten extra punten als het een fietsroute betreft, bij het tweede afaik niet. Je zou ook kunnen kiezen om segmenten strafpunten te geven in plaats van positieve punten.
Ik snap dat dat in Nederland, waar bijna elk leuk pad onderdeel is van een bestaande route, niet erg veel oplevert, maar in buitenlanden is dat anders. Ik heb meerdere malen in Frankrijk wakenlang in de buurt van routes als die naar Santiago gefietst zonder überhaupt een vakantiefietser te zien.
Vorig jaar ben ik langs de grens van Nederland met Duitsland en België gefietst. Het was inderdaad soms opvallend druk op de fietspaden/weggetjes die onderdeel waren van het knooppuntennetwerk, vooral in streken als de Achterhoek en onder Eindhoven en Tilburg. Op de niet-knooppunt- wegen, die wij reden omdat we zo dicht mogelijk langs de grens wilden rijden, zagen we helemaal niemand fietsen. Dus in zoverre kan het zinvol zijn om zo'n niet-knooppuntroute te maken. Maar waarom zou dit automatisch met een planner moeten? Het is echt een fluitje van een cent om met een planner als Ride With GPS in combinatie met Open Cycle Map (waarop alle knooppuntwegen en fietsroutewegen met een kleur staan aangegeven) een route of track te maken die deze wegen zoveel mogelijk vermijdt. Paar minuten werk. Je ziet dan ook of een weg door het bos of door open veld gaat, kies maar wat je mooi vindt. Mooi is trouwens geen objectief criterium, ik vind boswegen bv, algauw heel saai, anderen vinden die juist mooi. Verkeersdrukte is wel een goed criterium natuurlijk, maar dat leer je ook snel genoeg herkennen in het kaartbeeld.
peter de rijk schreef:Maar waarom zou dit automatisch met een planner moeten? Het is echt een fluitje van een cent om ...
Tuurlijk, ook zonder planner kun je elke route maken. Maar planners zijn nu eenmaal populair en soms komen fietsroutesplanners ook voor mij in gebieden die ik ken nog met 'creatieve' oplossingen.
Routeyou.com werkt ook prima.
De andere voorgestelde sites ga ik ook zeker proberen.

groet,
Linda
Ik heb niet alles gelezen, maar ik ben al een tijdje blij met RidewithGPS, je kunt stukken over de weg prima combineren met rechte lijnen. Bij dit laatste moet je wel oppassen: al vaker meegemaakt dat ik ter plekke toch echt niet de getekende route te volgen, bijvoorbeeld omdat de oude spoorbaan onbereikbaar hoog lag of omdat de middenbermscheiding niet te passeren was.
Hoewel het weer even geleden is dat ik echt een langere tocht heb gemaakt, ben ik wel erg tevreden over het maken van routes in komoot. Let wel, voor toegang tot alle functies heb je een betaald account nodig.
Leon schreef:
ma 15 mar, 2021 09:25
Ja, dat kan en zelfs vrij makkelijk in brouter.

Ik neem aan dat je weet dat je in brouter "Ignore_cycleroutes" kan aanzetten. Als je dan de Profile tab opent krijg je de code te zien. Zoeken op ignore_cycleroutes levert op dat dit een vlaggetje is_ldcr (long-distance-cycle-route) zet.

Zoeken op is_ldcr levert code op die:
  • de turncost op nul zet
  • de costfactor voor de weg op 1 zet
De code voor de turncost zou ik vereenvoudigen naar:

assign turncost = if junction=roundabout then 0 else 90

Daarna zou ik wat spelen met de costfactor voor is_ldcr, een factor tussen de 1.1 en 1.4 zou denk ik redelijke resultaten in deze Coronatijd moeten geven.
Dat ga ik vandaag zeker eens proberen d! Dank. Stiekem had ik al gehoopt dat iemand hier in zou duiken, ik vond het voor mij net te ondoorzichtig.

Edti: helaas geen verschil kunnen ontdekken. Enkele tientallen routes geprobeerd.
Jarno schreef:
ma 15 mar, 2021 17:07
Hoewel het weer even geleden is dat ik echt een langere tocht heb gemaakt, ben ik wel erg tevreden over het maken van routes in komoot. Let wel, voor toegang tot alle functies heb je een betaald account nodig.
Ja, die kost eenmalig 30€ (of 20€ als je een beetje wacht).
Ik ben zeer tevreden over komoot, en de verbinding met Garmin werkt echt naadloos.

Als ik zin het in een rondje, dan open ik komoot op laptop of ipad en stel een rondje samen. Je ziet direct welke ondergronden je kan verwachten en of de route doenbaar is. Wil je weinig gravel/veldweg, dan kies je gewoon voor "race bike". Met "touring en e-bike" krijg je een mooie mix.
Dan even de Garmin aan zetten en synchen, en die staat er tussen, en je kan vertrekken.
Brecht schreef:
za 13 mar, 2021 13:29
Hallo iedereen

Ik ben stilaan mijn fietsvakantie(s) aan het plannen.
Echter heb ik nog geen idee welke sites ik het best gebruik om mijn routes samen te stellen, hebben jullie hier tips over?

Groetjes
Brecht
Ik gebruik deze site als ik buiten Nederland ga fietsen : https://www.naviki.org/nl/

Als je binnen Nederland blijft is www.route.nl een goede optie
daulagari schreef:
ma 15 mar, 2021 22:07
De code voor de turncost zou ik vereenvoudigen naar:
assign turncost = if junction=roundabout then 0 else 90
Daarna zou ik wat spelen met de costfactor voor is_ldcr, een factor tussen de 1.1 en 1.4 zou denk ik redelijke resultaten in deze Coronatijd moeten geven.
Ik ben wel eens in de weer geweest met BRouter, en was niet onverdeeld gelukkig met de gegenereerde routes. Ik begrijp niet zo waar het enthousiasme voor BRouter op dit forum vandaan komt.
Maar misschien is het met deze manipulaties wel een bruikbare tool.
Daar costfactor en turncost voor de fietserij mij niet zoveel zeggen: is er ergens een goede beschrijving van de mogelijkheden van BRouter? Want een 'Help' page lijken ze niet te hebben.
Flix schreef:
wo 17 mar, 2021 10:20
Ik begrijp niet zo waar het enthousiasme voor BRouter op dit forum vandaan komt.
Het is vast al eens gezegd. Je hebt met letterlijk 5 klikken een track op je harde schijf staan. Zonder abonnement of inschrijving.
1. Link aanklikken om naar de website te gaan.
2. Begin.
3. Eind.
4. Export.
5. Exporteer route.

Probeer dat eens met een andere planner.
Leon schreef:
wo 17 mar, 2021 10:26
Je hebt met letterlijk 5 klikken een track op je harde schijf staan. ...
Of in the cloud: nog handiger omdat je dan anywhere/-time/-device* bij je tracks kan.

*) Behalve dan met de Etrex die nog uit de prehistorie stamt (maar waarvan ik koppig gebruik blijf maken).
Leon schreef:Probeer dat eens met een andere planner.
Cycle.travel

1. Link aanklikken om naar de website te gaan.
2. Begin.
3. Eind.
4. Export.
5. Exporteer route.
Niet slecht Peter. Ik had hem al gezien in dit draadje. Ik tel op mijn pc wel 1 klik meer bij het downloaden.
Leon schreef:mijn pc
Dan werkt de jouwe anders als die van mij. :D
Ik kom toch echt tot 5 kliks.
Oké, ik moest mijn windows nog vertellen dat hij dit soort bestanden voortaan altijd zo moest opslaan. Dat scheelt een klik en ging bij Brouter kennelijk al wel zo.
Wie biedt? In theorie kan het nog één klik minder.