De voorband bepaalt voor een groot deel het (veer) comfort, de gevoeligheid voor sporen en het stuurgedrag. Een dunne band is dan een nadeel, al houden sommigen van het nerveuze stuurgedrag van een zo licht mogelijk voorwiel. Al met al zijn er voordelen en nadelen aan diktes van voor- en achterband maar allles bij elkaar lijkt iedereen toch altijd uit te komen bij twee dezelfde diktes en types. Ook blijft de fiets dan horizontaal en je hoeft, theoretisch, ook maar één dikte reservebinnenband mee te nemen.
Ben verleden jaar met mijn gewone fiets gestart met toeren en toen zat er nog 25mm op.bdr schreef: ↑do 04 mar, 2021 22:07Welkom!
Dank je,
Reizen met de fiets en 28mm banden vind ik nu niet echt een aan te raden combinatie. Je gaat veel sneller lek rijden en het is minder comfortabel dan een brede band. En het is niet sneller. Op de Terraliner Lady hier in huis staan 40mm Allmotion banden maar als je wil kan je er ook 42mm banden op krijgen.
Achteraan reed ik inderdaad veel lek, en met enkel 4 bar en door het gewicht zie je het loopvlak van die achterband vervormen tot een "32-35" mm, Dat zie je gewoon, dus daar al snel een 35mm marathon plus gelegd.
Vooraan is lek rijden nooit gebeurd, maar omdat de band wel wat versleten was gewisseld naar een 28mm.
En op 4 bar blijft die wel mooi small op het loopvalk
Ga je raad volgen en wat wachten met veranderen van enkel de voorband,
Volgende week eens naar de ardennen gaan en wat wennen aan de nieuwe fiets....
PS zie weinig fieters met verschillende breedtes van de voor- en achterband , is daar een reden voor?