door
Jurr » zo 07 mar, 2021 23:28
Shadow schreef: ↑zo 07 mar, 2021 22:03
Ik vind het steeds jammer dat ik ondanks goed invetten nog steeds na de winter met in de naven vastzittende steekassen zit. Heb ik met snelspanners nog nooit gehad.
Dat lijkt me wel irritant. Gelukkig gaan mijn wielen er regelmatig uit, dus zal ik er zelf weinig last van hebben.
Switchen van type vet geen oplossing misschien? Was hier meen ik op forum iemand die daar best zinnige dingen over kon zeggen? Maar wie dat ook al was schiet me even niet te binnen.
Mr. Z schreef: ↑zo 07 mar, 2021 22:56
Steek assen hebben zeker hun voordelen, maar ook hun nadelen, die met schroefdraad en inbus vallen mee maar die met een hendel en een aparte andere kant wat meer, heb iets te veel wanhopige mensen op t werk aan de telefoon of langs gehad voor een steekas die niemand had.
Als een fiets regelmatig de auto in gaat met 1 of 2 wielen eruit is het best een idee om een reserve setje steekassen in het dashboardkastje te leggen ja. Ze willen bijvoorbeeld wel eens op de parkeerplaats van een mountainbike parcours blijven liggen die dingen...
Mezelf aangeleerd dat bij een wiel eruit de steekas standaard terug de voorvork ingaat. Achterin een Rohloff, daar blijft m'n snelspanner gewoon in het wiel zitten....
Mr. Z schreef: ↑zo 07 mar, 2021 22:56
Dat is ook de reden waarom Santos ze
niet gebruikt, je kan overal een QR vinden, een steekas is een heel ander verhaal.
Als je een Lauf bij de 4.29/Cross Lite kiest bijvoorbeeld. Al lijkt die alleen op de foto's op de website en socials te staan en vind ik 'm zo snel niet in de configurator (meer?), net als een reguliere verende vork. Maar daarbij was het vast ook het geval dat er een steekas gebruikt werd. Net als bij de Cinq carbon vork die als optie bij de Cross Lite gestaan heeft in de configurator, maar er nu ook niet meer lijkt te staan.
Wel zo leuk dat als je daarna weer een starre 'Adventure' vork monteert, dat dan hetzelfde voorwiel weer zou passen. Gaat gelukkig bijvoorbeeld wel met verwisselbare einddoppen van bijvoorbeeld een Hope naaf, maar dezelfde standaard zou best gedoe schelen.
Maar ach, de meeste mensen zullen die flexibiliteit dan ook weer niet gebruiken. Best jammer vind ik, want zo'n 4.29 frame kun je namelijk best een hoop verschillende kanten mee op.