alstro schreef: ↑za 20 feb, 2021 21:02
Steffanus schreef: ↑vr 19 feb, 2021 22:57
Hoi Leon,
Ohh, gepiep moet ik niet! Ik zou qua remblokjes er waarschijnlijk de kool stop er in doen, piept het dan minder?
Ik wist niet dat anderen mijn emailadres konden zien. Ik ben hier nog niet zo lang, ik zal even kijken of ik dat kan veranderen. Ff de spammers voor zijn!
Met een beetje geluk kan ik nieuwe Avid Single Digit 7 V's op de kop tikken. Die piepen geloof ik niet
Maar dat is niet zeker, dus wilde ik dit achter de hand houden.
Bedankt voor de info!
Ik heb inmiddels wel gevonden dat dit de 960's zijn.
Piepen heeft niks met deze remgroep te maken. XTR is de hoogste kwaliteit die ze hadden. Of ze piepen of niet ligt grotendeels aan de blokken die je gebruikt en niet aan XTR.
Ik vond in vindt het nog steeds een hele mooie vinding om de remblokken in het gehele vlak op de velg te zetten. Hiermee krijg je een optimale remvlak op je velgen. De ontwikkeling was geïnspireerd op de remschijven waarbij je ook het gehele vlak van het remblok contact maakt met de remschijf. De constructie met paralellogram is ontwikkeld voor de MTB sport waarbij de voorvorken geveerd en sterk zijn uitgevoerd. Het resoneren wordt zo voorkomen/gedempt door de de voorvork en zeker bij een 26" wiel wat destijds de norm was. Bij het plaatsen van deze remmen op minder stevige (28") voorvorken ontstond het resoneren van de remblokken en de remmen omdat er teveel speling in de vork en rem was. Shimano heeft toen upgrade setjes uitgebracht om zeker de XT remmen die veel op 28" (vakantie) fietsen werden toegepast, resonantie bestendiger te maken. Toen dat niet voldoende de klachten verhielp en voor veel rijwielherstellers de modificatie niet goed was uit te voeren, is er een speciaal rubbercompound ontwikkeld voor dit type remmen in combinatie met niet al te stevige voorvorken. Het zachte rubbercompount heeft de functie van het trilplaatje achter je remblok van een schijfrem op de motorfiets of auto. Uiteindelijk was de naam in de markt al gemaakt met " de piepende remmen".
Inmiddels rij ik al vele jaren met een XTR setje op mijn 26" Avaghon, een XT setje op een 26" Snel fiets en een XT setje op mijn 28" Avaghon fiets. Ik hoor al jaren geen gepiep meer omdat mijn huidige 28" Avaghon frame een sterkere voorvork heeft en ik gebruik maak van de tri-color zachtere remblokjes die nog een beter voor mijn velgen zijn en de velgen gelijk belasten en niet in een schuin vlak. Daarnaast hebben deze remmen een enorme remkracht die door mij met een remkrachtmodulator SM-PM40 in toom gehouden wordt. Daarnaast hoef ik de blokjes bijna nooit te stellen omdat ze netjes gelijk slijten wat ook weer erg duurzaam is. Helaas is de naam van deze uitstekende remmen besmet geraakt, en heeft Shimano besloten om verder te gaan met "gewone" v-breaks en de ontwikkeling in schijfremmen te versnellen. Voor de schijfremmen is een grotere aanpassing nodig aan het frame wat in eerste instantie een obstakel vormde voor de UCI etc om het goedgekeurd te krijgen. De aangepaste V-Break met parallellogram werd sneller toegelaten en zo hadden de door Shimano gesponseerde MTB profs een groot voordeel doordat ze later konden remmen. De concurrentie kon het niet laten om vooral het Piepen te benoemen en daarmee deze mooie ontwikkeling belachelijk te maken....ik hoor deze fake geluiden nog steeds nagalmen.
Vraagje, zijn er schijfremmen die niet/nooit piepen en is dat een probleem?
Advies; als je ze tegen een goede prijs kunt komen en je monteert er tricolor blokjes op met een niet te slappe voorvork heb je de beste v-breaks die je kunt krijgen. Kun je de remkracht niet in toom houden zet er dan een
https://www.bike4travel.nl/remmen/1356- ... -pm40.html tussen.
Oja, Om de slappe voorvork te compenseren heb ik ook nog een BrakeBooster gebruikt om de vork bij de remmen te verstevigen. Iets van Magura ook standaard bij hun remmen leverde die ook in het gehele vlak met grote kracht op de velg kwamen. zie foto,