Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Crank en cassette vervangen, welke tools nodig? - Forum Wereldfietser

Crank en cassette vervangen, welke tools nodig?

Goedemorgen,

Ik wil graag zelf, voor het eerst, cassette en crankstel vervangen van mijn fiets.

Het gaat om een Santos travelmaster 2.6 waar nog de originele (af fabriek) onderdelen opzitten. Dus o.a. een vierkante trapas, Shimano 3x9 crankstel en Hg400 9 Speed cassette.

De nieuwe cassette die erop komt is dezelfde als die er nu opzit. Het crankstel ook een Shimano voor vierkante trapas.

Voor dit klusje heb ik wat specifieke tools nodig. Kunnen jullie mij vertellen of ik zo de juiste tools heb verzameld voor dit klusje of heb ik nog meer nodig?

Bijlagen

Zier er OK uit. Heb je een heel lange steeksleutel/kruissseutel of een bankschroef om er die cassette afnemer in te klemmen? Je moet meestal best wel wat kracht zetten/hefboom hebben.Ga je het hele crankstel vervangen, en niet alleen de bladen?
Een cassette-afnemer met handvat is een stuk handiger. De goedkoopste is meestal goed genoeg. (Zo'n ding: https://www.wielerkoopjes.nl/trivio-cas ... googlebase)

Weet je zeker dat je nieuwe cranckstel eenzelfde trapaslengte nodig heeft? Evt. losse bladen kopen?

Als je een nieuwe trapas nodig hebt heb je daar ook een gereedschap voor nodig. Trapassleutel.
N.b. een oude vierkante trapas gooi je evt niet weg want die worden zeldzaam. :D
Goed bezig! De steeksleutels/bahco/ratel die je nodig hebt voor de cranktrekker en de cassetteafnemer heb je vast al?
Montagevet voor als je alles weer terug gaat plaatsen?
En waarmee zit de crank vast? Inbus of zeskantige bout? In het laatste geval heb je ook een passende dop- of pijpsleutel nodig.
En als je het helemaal sjiek wilt doen, ook nog een momentsleutel voor het juiste aanhaalmoment op de crank. Maar dan wordt het wel een prijzig grapje.
Wim schreef:
wo 17 feb, 2021 10:38
Zier er OK uit. Heb je een heel lange steeksleutel of een bankschroef voor op die om die cassette afnemer? Je moet meestal best wel wat kracht zetten/hefboom hebben.Ga je het hele crankstel vervangen, en niet alleen de bladen?
Bankschroef niet, wel ring/ steeksleutels. Ik heb een geheel nieuw passend crankstel liggen, maar als losse tandwielen vervangen mogelijk is (en niet geklonken zoals dat geloof ik heet) dan misschien dat wel.
Het typenummer van de crancks staat meestal aan de binnenkant van de rechter (linker?) cranck.
Velotraumer schreef:
wo 17 feb, 2021 10:47
[...]

als losse tandwielen vervangen mogelijk is (en niet geklonken zoals dat geloof ik heet) dan misschien dat wel.
Vergeet dan een bladbout sleutel niet. Die willen wel eens meedraaien. Shimano heeft een kleintje die ook mee met je vakantie gereedschap kan.

Let ook op of de steek van de tandwielen gelijk is. En ook al is die steek gelijk, soms hebben tandwielen wel eens een net wat krappere passing of cranks een extra nokje. Een stukje wegvijlen wil dan wel helpen.
Jurr schreef:
wo 17 feb, 2021 10:55
Vergeet dan een bladbout sleutel niet. Die willen wel eens meedraaien.
Mij is het altijd nog gelukt zonder. Maar wel: eerst kruipolie, dan proberen of ze los kunnen en dan pas nieuwe bladen bestellen. Bij losdraaipogingen heel goed uitkijken dat je, als je uitschiet, niet je handen verwondt. een korte inbussleutel kun je verlengen met een pijp of desnoods een combinatietang, maar dan moet je ook extra uitkijken bij het uitschieten.
Velotraumer schreef:
wo 17 feb, 2021 10:34
Voor dit klusje heb ik wat specifieke tools nodig. Kunnen jullie mij vertellen of ik zo de juiste tools heb verzameld voor dit klusje of heb ik nog meer nodig?
Het zijn de juiste tools maar ik vind een cassettetang handiger dan een kettingzweep. Om dezelfde reden verkies ik een cassette-afnemer met stift want die kan je niet schuin steken. (Alleen voor naven met snelspanner.)
Jurr schreef:
wo 17 feb, 2021 10:55
Shimano heeft een kleintje die ook mee met je vakantie gereedschap kan.
Shimano TL-FC21
Net even gekeken. De tandwielen zijn inderdaad los vervangbaar. Ik heb de boel al weleens eerder los gehad, maar was dit vergeten.

Hetonderhoud wat ik deed, deed ik met een klein Topeak tooltje. Ik denk dat ik maar niet ga proberen om met brute kracht die bout los te krijgen en even wat zwaarder geschut moet aanschaffen. Voor ring en steek werk redde ik mij tot nu toe met een knipex sleuteltang. Een bahco ratel heb ik helaas nog niet.

Bijlagen

Mooi te zien dat je tandwielen al los zijn.

Kijk uit met teveel kracht op zo'n klein rateltje zetten, die worden daar vaak niet zo blij van. Geweld eerst op een niet-ratel gebruiken en daarna rustig losratelen.

Als je 'm nog niet hebt, bestel ook een snelsluitschakel voor je ketting mee, dan kan die er zonder gereedschap ook weer af.

Heb je al een kettingpons?

En let op dat je cranktrekker ook voor je vierkante trapas geschikt is. Een exemplaar voor Octalink met holle as heeft een grotere diameter nodig. Wat er wel eens voor kan zorgen dat je die op de vierkante passing drukt en daarmee de schroefdraad in je crankarm om zeep helpt als je maar door blijft draaien... Sommige cranktrekkers zijn geschikt voor allebei en hebben een adaptertje bijgeleverd.

Mocht het nog niet eerder gebeurd zijn, misschien ook een leuk moment om eens je shifterkabels binnen&buiten te vervangen? Gebruikt zijn shifters niet zo heel duur, dus als die nog te upgraden zijn kun je die ook gelijk meenemen. Shimano Deore XT schakelt een stuk fijner dan Deore. Mountainbikers stappen vaak over naar 1x11 of 1x12, dus er is best wat aanbod. Als er al LX of SLX opzit dan zou ik het lekker zo laten trouwens.

En als je V-brakes hebt, gun die ook eens nieuwe remkabels binnen&buiten als dat niet recent gebeurd is.
Jurr schreef:
wo 17 feb, 2021 13:09
Mooi te zien dat je tandwielen al los zijn.

Als je 'm nog niet hebt, bestel ook een snelsluitschakel voor je ketting mee, dan kan die er zonder gereedschap ook weer af.

Tandwielen nu weer vastgezet, eerst even een lijstje maken en eea bestellen.

Ketting is een KMC. Daarvoor had ik al eens sluitschakels besteld en heb zelfs nog een speciale tang liggen om ketting te openen. Dat dan weer wel😁

Versnellingskabels binnen buiten ook op voorraad. Shifters denk ik eens over. Is nu deore.
Overigens is investeren in een setje fijn gereedschap al snel rendabel. Je hebt er jaren plezier van en hoeft niet voor van alles en nog wat naar de fietsenmaker. Bovendien doe je door zelf doen nuttige kennis en ervaring op die van pas komt als je een keer onderweg met pech staat.
Huib2 schreef:
wo 17 feb, 2021 13:36
Overigens is investeren in een setje fijn gereedschap al snel rendabel. Je hebt er jaren plezier van en hoeft niet voor van alles en nog wat naar de fietsenmaker. Bovendien doe je door zelf doen nuttige kennis en ervaring op die van pas komt als je een keer onderweg met pech staat.
Dat is ook precies wat ik wil. Het is vind ik, wel een aardige zoektocht om uit te vinden wat en hoe en waar qua gereedschap.
bdr schreef:
wo 17 feb, 2021 11:23
Het zijn de juiste tools maar ik vind een cassettetang handiger dan een kettingzweep. Om dezelfde reden verkies ik een cassette-afnemer met stift want die kan je niet schuin steken. (Alleen voor naven met snelspanner.)
Tang of zweep, ik zal ernaar kijken. Ik vroeg me nog af of dezelfde zwepen/tangen ook voor 10, 11 of 12 Speed cassettes te gebruiken zijn?
Velotraumer schreef:
wo 17 feb, 2021 13:56
Ik vroeg me nog af of dezelfde zwepen/tangen ook voor 10, 11 of 12 Speed cassettes te gebruiken zijn?
De Rose-tang is bruikbaar met 11 speed. Met 12 speed heb ik geen ervaring, maar ik zie geen reden waarom het niet zou werken, zoveel verschillen de kettingen niet in dikte.

Velotraumer schreef:
wo 17 feb, 2021 12:16
Hetonderhoud wat ik deed, deed ik met een klein Topeak tooltje. Ik denk dat ik maar niet ga proberen om met brute kracht die bout los te krijgen en even wat zwaarder geschut moet aanschaffen. Voor ring en steek werk redde ik mij tot nu toe met een knipex sleuteltang. Een bahco ratel heb ik helaas nog niet.

7F468AC0-5896-4720-A739-AF9B43EA7C70.jpg
Als je dat verlengstuk ertussen uit haalt en de bit rechtstreeks in de ratel plaatst kan je je beter afzetten tegen de krankarm en dan lukt het waarschijnlijk wel. Ik gebruik een doodnormale 8mm hex key en heb tot hiertoe alle crankbouten losgekregen (maar ik gebruik wel anti-seize)

000055.jpg
De fiets met de banden op de vloer en de ketting op een tandwiel. Dat is de methode om de kettingbladen en de crank los te krijgen.
bdr schreef:
wo 17 feb, 2021 15:11
Als je dat verlengstuk ertussen uit haalt en de bit rechtstreeks in de ratel plaatst kan je je beter afzetten tegen de krankarm en dan lukt het waarschijnlijk wel. Ik gebruik een doodnormale 8mm hex key en heb tot hiertoe alle crankbouten losgekregen (maar ik gebruik wel anti-seize)
Of ik de crankbout echt niet los krijg weet ik niet. Het ging er even om dat ik dat nog niet geprobeerd had, omdat ik bang was dat mijn mini ratel het dan zou begeven.
Die bout is het spannendste niet. De stap daarna is meer precair. Je moet zeker weten dat je het juiste hulpstuk hebt*, kruipolie inspuiten, het hulpstuk er recht indraaien en niet vastdraaien en daarna, meestal met een bahco, de zaak losschroeven en hopen dat je de aluminium draad in de cranck niet kapottrekt.

*: ervaring, draad kapot getrokken. :oops: