Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Op gebaande wegen meestal wel, maar we rijden graag onverhard en daar kom je steilere hellingen tegen dan de normale fiets routes, met 29" 22 -34 trap je net wat minder licht dan met een 26" 22 - 32
Maf hoor. Tot een jaar of wat geleden werd ik uitgelachten met dit verzet en nu is niet licht genoeg meer.
Dan zit je wel heel laag qua cadans?
Om op te kunnen scheppen in dit topic natuurlijk!
Als eerste reactie: ocharme die knieën...jaccow schreef: ↑wo 10 feb, 2021 17:04Ik zou eens mijn cadans moeten noteren, maar hij zit wat aan de lage kant van dat spectrum. Vaak rijdt ik op de lange afstanden ergens rond de 25-30 km/u en dan is de 42x13 met 88.5 net te laag en de 42x11 weer behoorlijk hoog met 105.
Dan kan ik nog over naar een 52x15, maar met 94.9 is dat soms ook nog net te laag.
Nu lig ik zelf niet zo heel erg wakker van een schuine kettinglijn maar het verschil tussen een 12T en 15T tandwiel voel je wel degelijk, de 15T rijdt veel comfortabeler. Met de gegevens die jij hier aangeeft zou je beter naar een 48-31T crank gaan...https://www.velonews.com/gear/gear-issue-friction-differences-between-1x-and-2x-drivetrains/ schreef: The frictional losses of the system were highest for each chainring when the chain ran on the smallest cog.
Deze geplande dubbel heeft een 12-speed cassette?jaccow schreef: ↑wo 10 feb, 2021 17:04Link naar vergelijking tussen huidige tripel en geplande dubbel
Onzin, ik rij 2x11 speed met dropbar. Je kunt kiezen voor bar-end shifters van Shimano of Microshift, of je gaat voor de rem/schakelcombinaties van Gevenalle - die heb ik ook - dan kun je kiezen uit 10/11/12 speed road of mtb. Verschillende kabeltrek voor zijtrek/canti of v-brake/schijf. Ook TRP Hylex sets zijn te koop. De shifters komen van Microshift en de remhandles van Tektro.EnriceV schreef: ↑vr 12 feb, 2021 22:42Ik kan erover gelezen hebben, maar als TS zou overwegen dropbars op zijn orge te zetten, dan is 9speed wel ideaal omdat road en mtb daar onderling compatibel zijn. Bij 10 en 11 speed moet je dan altijd gaan liggen fora afzoeken op zoek naar werkende combinaties, al ze er al zijn. Voor mij één van de redenen om bij 9 speed te blijven. (ik zag overigens de bewering dat je daar geen onderdelen meer voor kan vinden, dat is echt niet waar)
Ik zet er geen dropbars op maar flatbars dus over dat probleem hoef ik niet na te denken....EnriceV schreef: ↑vr 12 feb, 2021 22:42Ik kan erover gelezen hebben, maar als TS zou overwegen dropbars op zijn orge te zetten, dan is 9speed wel ideaal omdat road en mtb daar onderling compatibel zijn. Bij 10 en 11 speed moet je dan altijd gaan liggen fora afzoeken op zoek naar werkende combinaties, al ze er al zijn. Voor mij één van de redenen om bij 9 speed te blijven. (ik zag overigens de bewering dat je daar geen onderdelen meer voor kan vinden, dat is echt niet waar)
Uitstekend. Het grote voorblad 40 is voor thuis misschien wat klein, maar op reis heb je daar geen last van. Op het vlakke harder dan 35 ga je waarschijnlijk toch niet doen en omlaag gaat het meestal vanzelf veel sneller, of je remt. Blijft over het vals plat omlaag met harde wind mee én je wilt harder dan 35 km/u. Zeer zeldzaam.martijnhospers schreef: ↑zo 27 nov, 2022 15:43Mijn idee is nu om 3x10 groep te gebruiken met een 40-22t crankset en een 11-36t crankset, volgens mij is dit nog steeds een goede allround setup?
Fraaie plannen! Komt met die 40-22 en 11-36T vast wel goed.martijnhospers schreef: ↑zo 27 nov, 2022 15:43Ik ben op dit moment ook bezig met het opbouwen van een Surly Ogre, mijn build baseer ik voor een deel op dit artikel: https://www.cyclingabout.com/custom-bui ... bike-2019/. Mijn plan is om hier waarschijnlijk volgend jaar een grote reis mee te maken. Zelf ben ik nu bezig met onderzoek doen naar de onderdelen, maar ben hier zelf geen expert in.
Op het vlakke ben je dan goed voor bijna 600Watt te leveren.Grandonneur schreef: ↑zo 27 nov, 2022 20:09Met 11-40 100rpm 50-622 banden zit je op 50km/u. Netjes toch.
Dat heb ik ook eens geprobeerd. Vanuit die ervaring kan ik je garanderen dat de ketting er geregeld afvalt, en dan liefst tussen crank en frame. Niet doen dus. Niet getest, maar wellicht wel werkend: 40/24t.martijnhospers schreef: ↑zo 27 nov, 2022 15:43Mijn idee is nu om 3x10 groep te gebruiken met een 40-22t crankset en