Inge,
Moet gemakkelijk kunnen: ook voor een belangrijk deel via bestaand spoor. Neem als voorbeeld Frankrijk. Vanuit Nederland ligt hogesnelheidsspoor naar Parijs, Lyon, Marseille, Montpellier, Nantes, Bordeaux, Rennes. Dagelijks gaan in totaal tientallen vluchten vanaf Schiphol naar deze steden. Kunnen dus allemaal vervallen. KLM doet Europese vluchten met een Embraer met 85-100 stoelen of een Boeing 737 met 180 stoelen. In een gekoppelde TGV-M trein zijn 1600 zitplaatsen. Behalve alle geluidsoverlast en milieuschade door vliegbewegingen is er ook de ruimte die nieuwe luchthavens en uitbreiding van luchthavens opslokken met extra startbanen en eindeloze parkeerterreinen voor automobielen. Van het ene vervuilende vervoermiddel in het andere.
Ook de automobiliteit moet aangepakt worden. Er zal ook nieuw spoor met kunstwerken nodig zijn, maar spoor vergt aanzienlijk minder ruimte dan nieuwe autowegen met alle toeters en bellen als klaverbladen. Kijk eens ten oosten van Utrecht, waar de Amelisweerd dreigt worden getroffen te door een nieuwe golf.
Tussen Roermond en Nijmegen werd wel de A73 aangelegd met alle ingewikkelde tunnels, terwijl de trein het nog altijd moet doen op een verouderd spoortje zonder bovenleiding. Er worden gewoon de verkeerd keuzes gemaakt
Twee sporen kunnen meer reizigers verwerken dan zes autostroken.
In tunnels onder het Noordzeekanaal zijn in totaal 30 autostroken. tegenover slechts vijf treinsporen.
Het is tijd voor een trendbreukscenario!