Bij ons begaven de extra light (dus niet de nog lichtere xxlight) binnenbanden van Schwalbe het toen we met onze velgremmen in de hitte veel moesten remmen in afdalingen. Met schijfremmen waren de velgen niet oververhit geraakt en hadden die bandjes het waarschijnlijk langer uitgehouden. Al vermoed ik dat ze ook minder bestand zijn tegen beschadigingen door doorntjes en kleine scherpe steentjes die zich langzaam door de buitenband heen kunnen boren. Sommige fietsers hebben de discipline om de buitenbanden dagelijks te inspecteren op zulk meeliftend vuil, maar ik heb dat niet over voor een minimale gewichtsparing en een theoretisch snelheidsvoordeel. (Als ik grotere afstanden op een dag zou willen fietsen, zou ik beter kunnen stoppen met fotograferen )
Wij besparen al het nodige gewicht door met compacte wielen (ETRTO 559 = 26 inch) te rijden. Handelaren die deze ‘hopeloos verouderde’ wielmaat afraden, hoor je daar nooit over...
Ook dun zelfklevend velglint kan in de hitte gaan schuiven. Net als met oververhitte velgen raakt je biba dan lek aan de velgzijde. Daarom gebruik ik nu liever wat zwaarder en steviger velglint dat voldoende breed is (bij ons 22 mm) om niet te kunnen schuiven tussen de opstaande velgranden. Bovendien neem ik altijd wat reserve velglint mee. Breed en stevig zelfklevend canvaslint (o.a. Velox en Zefal) heb ik ook al eens goed kunnen gebruiken voor een noodreparatie van een buitenband.