puckloek schreef: ↑wo 03 feb, 2021 23:19
Gisteren in de miezel met regenjack erover gefietst: na verloop van tijd, 2-3 uur , was alles drijfnat.
Het jack sluit natuurlijk af, maar hoe lossen jullie dat op in de regen?
Ik heb verschillende softshells en het verschil heel groot. Je kunt ze niet zomaar vergelijken.
Mijn Gore is waardeloos; ik word kletsnat van de transpiratie en koud als ik dat jasje aanheb. Weggegooid geld. Uitgerust met een of ander membraan van Gore.
Mijn exemplaren van de "echte" fietsmerken (Vermarc, Sportful) presteren goed. Heel goed ademend, wellicht omdat ze niet uitgerust zijn met een zgn. "winddicht maar ademend membraan" dat in werkelijkheid niet ademt. Maar ze zijn niet zo geschikt in de regen. Ze zitten ook nogal strak, wat niet iedereen aangenaam vindt.
Dan heb ik nog een soort softshell van Buffalo (de Teclite).
Dat is eigenlijk de beste, met als nadeel dat hij nogal ruim valt (flappert in de wind, niet bedoeld voor de racefiets).
Die Teclite is een bijzonder geval. Hij is gebaseerd op het idee dat je in de regen toch nat wordt, is het niet van het hemelwater dan wel van de transpiratie. De bedoeling is dus om je comfortabel te houden, en dat lukt aardig goed. Van lichte regen heb je weinig last. En zolang je genoeg beweegt en wat warmte genereert, blijf je zelfs comfortabel als het hard regent. Ik heb wel eens een tocht van 60 km in de stromende regen gemaakt waarna ik een halve emmer water uit dat jasje kon wringen. Ik was zelf ook nat, maar bij het rijden heb ik me toen nooit koud gevoeld.
(Als het niet regent, is dit trouwens ook een erg goed jasje. Ik draag het minstens 100 dagen per jaar, dus ook wanneer ik niet fiets maar de stad inga of met vrienden ga wandelen. Je ziet er een tikje
outdoor uit, maar niet als een kerel die de Ronde van België aan het maken is met de fiets.)