Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Road Runner, Pasela, GP4k/5k: vergelijkb. data / ervaringen? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Road Runner, Pasela, GP4k/5k: vergelijkb. data / ervaringen?

Panaracer heeft ook nog de "Gravelking" met glad profiel; een soort Pasela zonder profiel dus.
Het probleem met veel tests is dat ze op een vlakke ondergrond worden uitgevoerd, zoals een stalen rol. Zodra je op een echte weg rijdt, laat staan op een leuke kleine weg, zitten daar flinke hobbels en kuilen in, en dan is souplesse het belangrijkste, zowel voor je comfort alsook voor je snelheid. Tegen hobbels stuiteren kost snelheid, en als een stugge band moet inveren kost dat ook veel energie.
De voor mijn gevoel snelste banden die ik gehad heb waren de Rat Trap Pass banden van Compass/Rene Herse. Dit zijn door Panaracer gefabriceerde lichte banden zonder antilek, en met een heel soepel karkas en nauwelijks of geen profiel. Ze zijn sterk vergelijkbaar met de door Panaracer gefabriceerde banden voor Grandbois. Maar elk voordeel heeft zijn nadeel: ze zijn duur, en kwetsbaar. In Nederland en Frankrijk had ik niet echt problemen, maar in 2019 had ik op onze tocht in Italië toch teveel lekke banden. Ze waren wel lekker snel en heel comfortabel.
Wim schreef:
ma 28 dec, 2020 11:06
Het probleem met veel tests is dat ze op een vlakke ondergrond worden uitgevoerd, zoals een stalen rol.
(...)
De voor mijn gevoel snelste banden die ik gehad heb waren de Rat Trap Pass banden van Compass/Rene Herse. Dit zijn door Panaracer gefabriceerde lichte banden zonder antilek, en met een heel soepel karkas en nauwelijks of geen profiel.
Als ik kijk naar testen van racefietsbanden op een stalen rol, dan krijg toch de indruk dat die in grote lijnen tot dezelfde conclusie komen. De banden met de laagste rolweerstand hebben een dunne wand (en zijn dus soepel), hebben geen antilek-laag (en zijn dus kwetsbaar) etc.
Stugge banden van dikker rubber zoals de Vittoria Zaffiro scoren niet zo goed.
(om een of andere duistere IT technische reden is mijn IP adres geblokkeerd voor reacties en kwamen ook de nieuwe reacties precies niet binnen, heel vervelend)

Wat de rolweerstand tests op rol betreft, die van bikerollingresistance en de enkele van aero coach lopen redelijk gelijk idd maar b.v. deze in de eerder genoemde link van Granfondo blijkbaar niet.

Ik wil even onderstrepen dat het doel lange afstanden huiswaarts is over fietsostrades. Dat zijn zorgvuldig, nieuw aangelegde fietswegen in zalmkleurig asfalt. Al besef dat ook zulke wegen enige micro oneffenheden hebben waarbij de soepelheid van een band ook een verschil maakt.

Maar ik zou denken dat een GP5k (al is hij niet dé hoogste topper qua soepelheid) toch minstens zo soepel is als de Pasela. Heb ik dat verkeerd dan?

Ik ben nog steeds heel benieuwd naar meer concrete tests/ ervaringen van de Vee soepelheid etc. (die volgens Road.cc review de rijkwaliteiten van de GP4k matcht).
([RANT ON] Oef, op deze PC lukt het duidelijk wel te posten - voorlopig toch. Maar toch is het heel vervelend, op m'n gsm b.v. kan het opeens niet. Ook als je de zoekfunctie wil gebruiken doet de site heel vervelend, nog afgezien van de irritante taalfouten in de melding dan. [RANT OF])
Ik kreeg vandaag mijn Pasela’s binnen, erg fijne bandjes denk ik, de GP4S die ik eerder beet had zijn stugger.
SimonJR schreef:
di 29 dec, 2020 22:05

Ik wil even onderstrepen dat het doel lange afstanden huiswaarts is over fietsostrades. Dat zijn zorgvuldig, nieuw aangelegde fietswegen in zalmkleurig asfalt. Al besef dat ook zulke wegen enige micro oneffenheden hebben waarbij de soepelheid van een band ook een verschil maakt.
Ik weet niet meer welke informatie je precies zoekt.
Op glad asfalt is alles ongeveer hetzelfde voor de modale fietser.

Een Continental GP5000 zal een klein beetje sneller zijn dan de (veel goedkopere) Vittoria Zaffiro. Maar het verschil tussen die twee is veel kleiner dan het verschil veroorzaakt door alle andere factoren die meespelen: de conditie van de dag, de wind, het aantal keren dat je moet afremmen voor loslopende honden en loslopende joggers op de "fietsostrade".

De GP5000 zal wat lekkerder en comfortabeler rijden - hoewel het verschil niet groot zal zijn op glad asfalt. Hij zal ook ongeveer even veel (of iets meer) lek rijden dan de Zaffiro.

Ik neem er maar twee banden uit, maar op glad asfalt maakt het allemaal niet zoveel uit. Ik zou me niet druk maken over de band en gewoon kopen wat in de aanbieding is.
Als de GP4's stugger waren dan zal ik voor de Pasela's gaan.
Dank jullie allemaal voor jullie feedback!
Stugger? Ik neem aan dat je dit uit dat granfondo artikel haalt?

Ik wil iedereen gerust het voordeel van de twijfel gunnen maar het idee dat je qua comfort statistisch betekenisvolle verschillen kan vinden tussen 6 verschillende top racebanden van 25mm breed met 7 bar druk lijkt mij heel sterk.

Ik heb veel ervaring met de GP 4000 SII en de opvolger GP 5000 en stug zou ik die banden zeker niet noemen, ik zie met name niet hoe je die zijwand nog dunner kan maken. Wat niet wil zeggen dat één van de ander banden in die test slecht zou zijn...
GP4 stugger dan Pasela haalde ik uit Shadow's impressie:
Shadow schreef:
di 29 dec, 2020 22:29
Ik kreeg vandaag mijn Pasela’s binnen, erg fijne bandjes denk ik, de GP4S die ik eerder beet had zijn stugger.
Mijn eigen 'intuïtie' was eerder omgekeerd vanwege de reden die jij vernoemt, bdr.
SimonJR schreef:
di 29 dec, 2020 22:05
Maar ik zou denken dat een GP5k (al is hij niet dé hoogste topper qua soepelheid) toch minstens zo soepel is als de Pasela. Heb ik dat verkeerd dan?

Ik ben nog steeds heel benieuwd naar meer concrete tests/ ervaringen van de Vee soepelheid etc. (die volgens Road.cc review de rijkwaliteiten van de GP4k matcht).
P.S. De ombouw met drop bars is maar een voorlopige lelijke proefopstelling (er ligt nog geen ketting op). Toch foto's?
Shadow had het over Grand Prix 4 Seasons, niet de 4000 SII.

Wat je ook kiest, ik ben van mening dat niets het gedrag en rijplezier van een fiets zo verandert als de banden. Ik zie dus geen reden om daarop te besparen, ik zou gewoon voor het beste gaan. Ik kies dan voor Continental GP5000 maar een ander kiest Vittoria of Panaracer. Ik denk niet dat de topbanden elkaar veel ontlopen.

Foto’s van je fiets? Ja natuurlijk!
Ah, voilà, ik had GP4S begrepen als GP4k :-)
Misschien dat ik bij gebrek aan (negatieve) feedback en wegens die éne beloftevolle review dan toch op de Vee ga gokken. Alleen is hun verzending uit de UK momenteel opgeschort vanwege de tegenwoordige toestanden.
Probeer die Pasela's nou gewoon, lijkt me een fijn bandje voor het geld, Bike24 en Bike-Components hebben ze gewoon op voorraad;

https://www.bike24.de/p1185521.html?menu=1000,4,22,35

https://www.bike-components.de/de/Panar ... en-p56976/

Bike-components heeft alle vouwbanden ruim op voorraad, ik heb zelf de draadversie gekozen.
Die road runner is slechts 28mm toch? En volgens planetx vanaf 6bar en 395gram :shock:

Klinkt mij niet direct als de tip van de dag voor een koga randonneur. Ga je gang hoor. Zie niet in waarom het fijner of sneller zou rijden dan een gravelking van 35mm bij 5bar (max) en 310 gram. (Of allerlei schwalbes of een donnelly, van mij part).
Volgens fabrikant is 30mm de maximum breedte bij 350gr. maar idd 80-120psi. Daarentegen is de GP5k 32mm bij 290gr 85-102psi.
Idd niet onbelangrijk om te overwegen ivt Pasela (33mm bij 350gr tot 95psi).
Ik laat dit even bezinken...
Ik weet niet precies hoeveel ruimte je maximaal hebt, zeker na het verstellen van de spatborden, maar ik zou altijd de breedst mogelijke band kiezen. Denk er dan bij de Pasela wel aan dat deze vrijwel exact de nominale maat zijn. Bij mij is 32 mm ook echt 32 mm, en 35 mm is 34 mm op een smalle velg. De vroegere Tourguard antilek versie van de Pasela is vervangen door de Pasela Protite. Voor mijn snelle fiets heb ik als gezegd de 35 mm zonder antilek en dat is soepeler dan de Protite versie. Tot nu toe geen lekke band.