Het probleem met veel tests is dat ze op een vlakke ondergrond worden uitgevoerd, zoals een stalen rol. Zodra je op een echte weg rijdt, laat staan op een leuke kleine weg, zitten daar flinke hobbels en kuilen in, en dan is souplesse het belangrijkste, zowel voor je comfort alsook voor je snelheid. Tegen hobbels stuiteren kost snelheid, en als een stugge band moet inveren kost dat ook veel energie.
De voor mijn gevoel snelste banden die ik gehad heb waren de Rat Trap Pass banden van Compass/Rene Herse. Dit zijn door Panaracer gefabriceerde lichte banden zonder antilek, en met een heel soepel karkas en nauwelijks of geen profiel. Ze zijn sterk vergelijkbaar met de door Panaracer gefabriceerde banden voor Grandbois. Maar elk voordeel heeft zijn nadeel: ze zijn duur, en kwetsbaar. In Nederland en Frankrijk had ik niet echt problemen, maar in 2019 had ik op onze tocht in Italië toch teveel lekke banden. Ze waren wel lekker snel en heel comfortabel.