Ik heb het nogal voor Calatrava dus ga ik even dit mooie topic verstoren met een paar kanttekeningen. Ten eerste vind ik het jammer dat discussies over nieuwe infrastructuur zich steeds toespitsen op de kosten en voorbijgaan aan de esthetiek. Ik vind dat Calatrava over het algemeen elegante gebouwen ontwerpt. Als wat ik in Luik Guillemins zag representatief is voor de rest dan zijn ze bouwkundig goed gedetailleerd zijn en functioneel, d.w.z. goed leesbaar voor de gebruiker. Als je het station Luik Guillemins vergelijkt met het station van Leuven (dat ongeveer in dezelfde periode vernieuwd werd) dan voel je toch dat de architecturale kwaliteit van Luik van een hoger niveau is.keesswart schreef: ↑wo 16 dec, 2020 17:23Die behoefte was er wel aan het begin van de 21e eeuw, toen er drie witte tuibruggen van de Spaanse architect Santiago Calatrava in de polder verschenen, met de namen Harp, Citer en Luit. [knip]
Aan de Calatravabruggen hangt inmiddels een prijskaartje van 50 miljoen euro, inclusief herstel en onderhoud (zie hier). Ook met andere creaties heeft deze architect inmiddels een zekere reputatie opgebouwd: station Luik Guillemins (driemaal zo duur als begroot), een brug over het Canal Grande in Venetië (langere bouwperiode, hogere kosten en een rolstoelonvriendelijk ontwerp) en een vervoersknooppunt op Ground Zero, dat de New York Times omschreef als een 'Soaring Symbol of a Boondoggle' (zie hier).
Wat kosten betreft moet ik terugdenken aan een gesprek met een oude studiegenoot die ik een tijd geleden ontmoette. Hij bleek als calculator te werken voor een grote aannemersgroep in België en moest zodoende berekeningen maken voor offertes voor grote publieke bouwwerken. Hij vertelde me dat de groep zich meer en meer richting "bouwen en uitbaten" richtte omdat met louter bouwen niets meer te verdienen was. De enige manier om geld te verdienen aan een overheidsbesteding was op voorhand een team van juristen los te laten op het uitgegeven bestek om te kunnen inschatten waar meerkosten konden aangerekend worden.
Wat de kosten van Luik Guillemins betreft, deze werden origineel ingeschat op 150 miljoen, uiteindelijk is het 310 miljoen geworden. Waarom? "Met betrekking tot het project van het nieuwe station van Luik-Guillemins bleven, volgens de NMBS, de budgetten beheerst van zodra de interventieomtrek definitief werd vastgelegd, en stemt het uitvoeringsbudget overeen met het budget zoals geraamd door de diensten van de NMBS en van Infrabel die instaan voor de opvolging van de uitvoering." Jacqueline Galant, minister van Overheidsbedrijven 2015. Ter vergelijking: de renovatie en uitbreiding van Antwerpen Centraal heeft 400 miljoen gekost.