De linker trapper vertoonde mankementen. De crank, dit is de arm tussen de trapas en het pedaal, maakte bij de as flinke spelingen. Ik stopte even om de zaak te bekijken. Aha, door het zovele draaien waren er bramen (deuken in het metaal) in het vierkante gat van de crank ontstaan. De as heeft vierkante taps toelopende uiteinden met uitstekende bouten, waarop zo’n crank past. Zodra de crank op zijn plaats zit, wordt er een moer met ronde flens, aan de buitenkant van de crank, om de bout van de as vastgedraaid. De rechter trapper draait met de klok mee, daarmee wordt de moer ook met de richting van de klok mee vast aangedraaid. Dit was niet het geval bij de linker trapper, die tegen de klok draait. Zo was de moer daar losgewrikt met bramen als gevolg. Met een meegebrachte dopsleutel heb ik de moer nu vastgedraaid, maar doordat er nu bramen in zaten, zou dit probleem niet helemaal opgelost zijn. Iedere vijf kilometer opnieuw stoppen om die weer vast te zetten.
De volgende dag even voor het dorpje Alwerina maakte de weg een bocht met daarin een spoorwegovergang. Door het denderen over het ongelijk liggende rails is het moertje van mijn linker trapper afgebroken en de crank viel eraf. Nou stond ik daar met de ene rechtertrapper. Wat moeizaam peddelde ik langzaam voort met één voet het dorp in. Wat verderop kwam de redding in zicht: een loodgietersbedrijf. Ik stopte op het zanderige trottoir voor de werkplaats, waar twee mannen bij de deuropening aan het werk waren. Zij waren erg vriendelijk en liepen op mij af en ik wees hen op de as van mijn fiets. Hun reactie liet niet lang op zich wachten. Een man kwam direct terug met een draadsnijder (zo’n ding met twee handgrepen in elkaars verlengde met een verbreed middendeel, waarin een afneembare schijf met een viertal snijtanden zaten) en op de uitstekende bout van de as maakte hij een nieuwe draad. De crank erop gezet en met een nieuwe moer heeft hij deze door een dopsleutel goed muurvast gemaakt. En zij vroegen er niets voor! Dankbaar nawuifend zette ik heel opgelucht mijn tocht voort, wat is prettiger dan eindelijk behoorlijk fietsen!