Ik heb ondertussen kunnen testrijden met een Koga WTS met riem en Rohloff, alsook met een IdWorx allrohler.
Ik vind toch dat geen van beide fietsen het sportieve rijgedrag van mijn Koga F3 met derailleur benadert. Dan moet ik toch de mening bijtreden van velen hier dat overschakelen naar een heel dure fiets enkel omwille van het onderhoudsvriendelijkere aspect, een zeer domme beslissing zou zijn.
Toch waren dit beide zeer kwalitatieve fietsen. Ik vond de Rohloff zelfs vlot schakelen. Maar je voelt wel dat deze fietsen bedoeld zijn voor de vakantiefietser, gebouwd om bagage mee te nemen. Wat ik uiteindelijk nooit zou doen.
Ik moet wel zeggen dat de Koga redelijk zwaar was gebouwd met alle optie's en 50mm banden. Voor het gebruik dat ik voor ogen had zou ik die nooit zo hebben geconfigureerd. De IdWorx allrohler bestaat in een light versie maar daar hadden ze geen testfiets van, dus dat verschil heb ik niet kunnen ervaren.
Maar soit, ik denk niet dat dit type fietsen iets zijn voor mijn manier van fietsen. Toch ben ik blij dat ik ben gaan testrijden. Het idee van een fiets met naaf en riem klinkt aanlokkelijk, maar nu weet ik tenminste dat dit niet is wat ik zoek.
Ik vind toch dat geen van beide fietsen het sportieve rijgedrag van mijn Koga F3 met derailleur benadert. Dan moet ik toch de mening bijtreden van velen hier dat overschakelen naar een heel dure fiets enkel omwille van het onderhoudsvriendelijkere aspect, een zeer domme beslissing zou zijn.
Toch waren dit beide zeer kwalitatieve fietsen. Ik vond de Rohloff zelfs vlot schakelen. Maar je voelt wel dat deze fietsen bedoeld zijn voor de vakantiefietser, gebouwd om bagage mee te nemen. Wat ik uiteindelijk nooit zou doen.
Ik moet wel zeggen dat de Koga redelijk zwaar was gebouwd met alle optie's en 50mm banden. Voor het gebruik dat ik voor ogen had zou ik die nooit zo hebben geconfigureerd. De IdWorx allrohler bestaat in een light versie maar daar hadden ze geen testfiets van, dus dat verschil heb ik niet kunnen ervaren.
Maar soit, ik denk niet dat dit type fietsen iets zijn voor mijn manier van fietsen. Toch ben ik blij dat ik ben gaan testrijden. Het idee van een fiets met naaf en riem klinkt aanlokkelijk, maar nu weet ik tenminste dat dit niet is wat ik zoek.