Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vlaanderen krijgt Icoonfietsroutes. Net als Nederland. - Forum Wereldfietser

Vlaanderen krijgt Icoonfietsroutes. Net als Nederland.

Vlaanderen krijgt Icoonfietsroutes

Net als Nederland krijgt ook Vlaanderen Icoonfietsroutes. Daar waar het in Nederland het nog een paar jaar gaat duren, wil Vlaanderen het gehele project in de zomer van 2021 afgerond hebben. Dit was oorspronkelijk voorzien in 2024, maar Minister Zuhal Demir heeft het project naar voren gehaald in verband met Corona, waarbij meer de aandacht zal liggen op Vakantie in eigen land.

Fietsen is nu een speerpunt voor het toerisme in Vlaanderen. Net als kunststeden, culinair en natuur. De nieuwe icoonroutes moeten deze thema combineren.
De icoonroutes gaan de bestaande LF-routes vervangen. Zie hier het overzicht.
Kustroute: Deze is reeds geopend in oktober en sluit aan op de nieuwe Nederlandse Kustroute.
Maasroute (reeds geopend als EuroVelo 19 route en internationale Maasfietsroute): bewegwijzering in deze uniforme reeks tegen januari 2021
Frontroute ’14-’18: maart 2021
Kempenroute: maart 2021
Schelderoute: april 2021
Kunststedenroute: mei 2021
Groene Gordelroute: mei 2021
Heuvelroute: juni 2021
Vlaanderenroute: Daarna worden routes gecombineerd in een geheel nieuwe Vlaanderenroute van ruim 850 kilometer lengte Deze moet juni/juli 2021gereed zijn.

De routes worden gerealiseerd onder aansturing van een coördinator van Toerisme Vlaanderen door de vijf Vlaamse provincies. Het kan zo snel, doordat alle provincies ongeveer tegelijkertijd aan de slag gaan met hun delen. De routes worden geheel opnieuw uitgezet op de bestaande fietsknooppunten. De mooiste verbindingen worden aan elkaar geknoopt. De nieuwe routes slingeren veel meer dan de oude LF-routes. Ook worden diverse routes totaal anders. Er is duidelijk een keuze gemaakt voor zo mooi mogelijk, in plaats van zo recht en snel mogelijk. Door historische plaatsen en natuurgebieden gaan slingers. Hierdoor wordt bijvoorbeeld de Vlaanderenroute aanzienlijk langer.

Op de nieuwe icoonroutebordjes staat een pictogram van een fiets met tassen eraan. Dit is bewust om de juiste doelgroep te trekken.

Volgens de coördinator ligt men nu zelfs voor op het schema. Tot ziens op de Icoonfietsroutes in Vlaanderen.
https://www.toerismevlaanderen.be/nieuw ... -uitgerold
quote=bert sitters

> De routes worden gerealiseerd
Men bedoelt waarschijnlijk dat er bordjes komen. De routes liggen er namelijk al. Het 'maken' van een route klinkt nu eenmaal belangwekkender.

> De routes worden geheel opnieuw uitgezet op de bestaande fietsknooppunten.
> De mooiste verbindingen worden aan elkaar geknoopt.
> De nieuwe routes slingeren veel meer dan de oude LF-routes.
Wat mij betreft wordt dit dan exit LF/icoonroutes. Ik ben een aantal keren in de situatie geweest dat ik, omdat ik zowel kaart als navigatie vergeten was, op knooppunten was aangewezen en die braaf volgde. Bijna altijd kwam het dan snel voor dat ik op een gegeven moment dacht "Waar wordt ik nu weer in hemelsnaam naar toe gestuurd" omdat ik na kilometers en kilometers fietsen nauwelijks een paar honderd meter verder bleek te zijn.

Ik denk ook dat veel fietsers daar niet intrappen. Mijn vermoedens zijn gebaserrd op een inmiddels langjarige waarnemingen (n>1000 tochtjes) dat het altijd drukker is langs de doorgaande delen van het knooppuntennetwerk dan langs de slingerende delen.

Ergens heb ik het idee dat men liever veel kilometers route aanlegt dan dat men de fietsers een dienst bewijst. Het staat nu eenmaal beter in het jaarverslag dat men 1200 kilometer route heeft aangelegd dan 600. Het zou wat mij betreft zelfs denkbaar zijn dat daar financiële motieven aan ten grondslag liggen, maar ik heb daar geen snars bewijs voor.
Ik kan me wel vinden in wat Leon opmerkt.
Niks tegen knooppunten, maar de logica achter knooppunten en langere fietsroutes is nu eenmaal anders.

Routes zoals de Vlaanderen Fietsroute en de Kempenroute etc. zijn niet perfect, maar deze meer doen kronkelen zal ze niet beter maken. Als ik het goed zie, zal de Vlaanderen Fietsroute een kleine 50 kilometer langer worden, vermoedelijk door dat gekronkel.
50km is op 800 km nog wel te overzien.

Als ze nu ook het voorzieningenniveau langs de routes een beetje opkrikken... steeds meer Belgische bivakplaatsen (paalkampeerplekken) worden weggehaald terwijl er in verschillende gebieden weinig tot geen (legale) kampeer-alternatieven zijn.
Fedor schreef:
wo 09 dec, 2020 13:31
50km is op 800 km nog wel te overzien.
Dat lijkt inderdaad nog mee te vallen.

Toch gebruik ik de kilometers die ik kan fietsen liever om verder te reiken dan om lokaal te verkennen.
Fedor schreef:
wo 09 dec, 2020 13:31
50km is op 800 km nog wel te overzien.

Als ze nu ook het voorzieningenniveau langs de routes een beetje opkrikken... steeds meer Belgische bivakplaatsen (paalkampeerplekken) worden weggehaald terwijl er in verschillende gebieden weinig tot geen (legale) kampeer-alternatieven zijn.
Ik heb een e-mail gestuurd over het kampeerprobleem aan de verantwoordelijke "kamperen" van Vlaanderen Toerisme.
Het gaat natuurlijk ook over toeristische routes en geen doorstroomroutes. Daarvoor hebben we in België een groeiend netwerk fietssnelwegen.
Misschien ben ik de uitzondering, maar ik kan enorm genieten van die ommetjes en slingers door onze landschappen, zoveel leuker dan de platgereden jaagpaden langs onze kanalen en waterlopen.
België heeft zijn LF-routes veel te lang verwaarloosd, dus ik kan deze investering alleen maar toejuichen.
pieterjan86 schreef:
wo 09 dec, 2020 16:45
Misschien ben ik de uitzondering, maar ik kan enorm genieten van die ommetjes en slingers door onze landschappen, zoveel leuker dan de platgereden jaagpaden langs onze kanalen en waterlopen.
Dat is toch mooi! Ieder zijn voorkeur. Wat ik regelmatig doe is juist die fietssnelweg nemen om daadoor een flink eind verder een bos of kleine wegen te kunnen verkennen, of op een drukke fietszondag een fietstocht voor mezelf op de garmin uitzetten die zo veel mogelijk **niet** de knooppunten volgt.
Alleen maar knooppunten fietsen vind ik beperkend. Dat de LF-routes via de knooppuntenroutes gaan lopen is grotendeels logisch, omdat de geschiedenis andersom is gegaan: de LF-routes waren er eerst en veel knooppuntenroutes heeft men daaroverheen geleid.
Dat veel LF-routes in België problematisch werden is me bekend. Van de Vlaanderen Fietsroute weet ik dat er keer op keer obstakels bij kwamen (Lees: vooral industrie) en dat er dan maar weer een omleiding werd gemaakt die niet erg fraai was. Op een gegeven moment kun je dan beter de route helemaal opnieuw bedenken. Dat wordt trouwens steeds moeilijker. een groot deel van Vlaanderen is namelijk stijf volgebouwd met huizen.
Leon schreef:
wo 09 dec, 2020 17:02
Dat wordt trouwens steeds moeilijker. een groot deel van Vlaanderen is namelijk stijf volgebouwd met huizen.
Elk nadeel heb z'n voordeel! Daardoor zijn er ook enorm veel verharde wegen en weggetjes, zodat je toch nog een min of meer rustige fietsroute over asfalt kunt vastleggen (al zal die route dan kronkelen ...).

Ach, mijn eerste reactie was wellicht een beetje te knorrig.
Investeringen in fietsinfrastructuur zijn altijd goed.

Het heeft misschien ook hiermee te maken: ik ben niet zo'n goede toerist. Het is lang geleden dat ik de Vlaanderen Fietsroute gereden heb, maar ik herinner me in de Kempen trajecten langs lintbebouwing waar de fietser omringd werd door die Vlaamse architecturale creativiteit die nergens in het universum haar gelijke vindt.
Een zichzelf respecterende toerist vindt dat niet gezellig, denk ik. Maar ik vind dat het erbij hoort. Als je dat niet ervaren hebt, heb je Vlaanderen niet gezien. Af en toe zou een stuk steenweg zoals de N2 tussen Diest en Bekkevoort verplicht moeten zijn in de Vlaanderen Fietsroute, met al die keukenzaken, garages, bordelen, supermarkten en behangwinkels. Als je langs knooppunten fietst, mis je dat een beetje.
Maar dat ben ik maar natuurlijk.
derdekeer schreef:
wo 09 dec, 2020 20:28
Het is lang geleden dat ik de Vlaanderen Fietsroute gereden heb,
Er is sindsdien veel gebouwd. De ene helft aan de linkerkant van de weg en de andere helft aan de andere kant: lintbebouwing.
Leon schreef:
wo 09 dec, 2020 22:03
Er is sindsdien veel gebouwd. De ene helft aan de linkerkant van de weg en de andere helft aan de andere kant: lintbebouwing.
Is het zoveel veranderd sinds het begin van deze eeuw, toen ik de Vlaanderen Fietsroute grotendeels gereden heb?
Toen vond ik het nogal evenwichtig, net genoeg lintbebouwing om het een beetje authentiek Vlaams te maken.
Misschien is het intussen zo erg geworden dat de routebouwers moeten uitwijken naar knooppunten.
derdekeer schreef:
wo 09 dec, 2020 22:24
Leon schreef:
wo 09 dec, 2020 22:03
Er is sindsdien veel gebouwd. De ene helft aan de linkerkant van de weg en de andere helft aan de andere kant: lintbebouwing.
Is het zoveel veranderd sinds het begin van deze eeuw, toen ik de Vlaanderen Fietsroute grotendeels gereden heb?
Oef, ja.
Men probeert het proces te stoppen. Zoekwoord betonstop.
Zoals hier in Lommel, waar de cementmolens overuren draaien om vóór de geplande betonstop in Vlaanderen nog zoveel mogelijk open ruimte vol te zetten met nieuwe huizen.

Afbeelding

Zie Pinkstertocht 2019.
De betonstop moet in de eerste plaats gelezen worden als een poging om de bouwsector een duw in de rug te geven.
bdr schreef:
wo 09 dec, 2020 23:20
De betonstop moet in de eerste plaats gelezen worden als een poging om de bouwsector een duw in de rug te geven.
De gemeenten in Vlaanderen vormen het grootste probleem. Gemeenten hebben erg veel bevoegdheden wat betreft ruimtelijke ordening.
De voordelen - stemmenwinst etc. - zijn voor de lokale politiek.
Maar voor de nadelen - bijvoorbeeld de aanleg en het onderhoud van rioleringen, het toegenomen autoverkeer etc. - draaien ze zelf niet of slechts gedeeltelijk op. Hogere bestuursniveaus zullen dat wel betalen.