Flix schreef: ↑wo 09 dec, 2020 10:50
joukon schreef: ↑wo 09 dec, 2020 10:31
Circa 1 miljoen Nederlanders van de 17 miljoen hebben luchtwegklachten. Velen hiervan hebben ernstige stress gerelateerde klachten t.g.v. de luchtvaart. Daar zit een economische schadepost aan vast. Een schadepost die vooral gevoeld wordt aan de onderkant van de Nederlandse samenleving in bijvoorbeeld omhoog schietende zorgkosten. In tekorten aan woningen. Nu al 1 miljoen tekort. Hoeveel schadepost wil je blijven negeren?
Ja hoor, hier herken je de activist aan. Gooi allerlei zaken op één hoop en verbind het aan datgene waar je tegen bent, als een vorm van argumentatie.
Lekker bezig joukon!
Je bent zoals Leon schrijft vooral een scepticus-tegen-alles aan. Je onthoud je van tegen argumenten. Je mocht eens op hetzelfde betrapt worden als waarvoor je de ander beticht
Ik ken de persoonlijke verhalen van mensen die onder het vliegverkeer van Schiphol wonen en hier blijvend lichamelijke letsel aan hebben over gehouden. Onder andere in de vorm van stress gerelateerde klachten door continue ernstige geluidshinder.
Ik heb op een afdeling gewerkt waar patiënten behandeld werden met tinnitus klachten. Er komen steeds meer aanwijzingen dat dagelijks bloot staan aan bepaalde vormen van geluidshinder tinnitus kan veroorzaken.
Iedereen (?) kent vast wel het beeld van stoflongen van de mijnwerkers.
Of de schade veroorzaakt door fijnstof op de longblaasjes van je lichaam zoals bij roken, maar ook andere vormen van vervoer en industrie. Er bestaat hiervoor zelfs een Europese richtlijn in PM 10 en PM 2.5. De WHO hanteerd overigens een norm die de helft strenger is. Neem al die passagiers die met de auto (= uitstoot fijnstof) naar de luchthaven rijden.
Fijnstof kan zich ook door de lucht verplaatsen.
We kennen allemaal wel de paasvuren (veel uitstoot fijnstof) die op satellietbeelden aantoonbaar tot zelfs Amsterdam reiken.
Uiteraard zul je ook veel plaatselijke fijnstof neerslag hebben zoals bij het vuurwerk van de Oud & Nieuwwisseling. Dan kan je duidelijk aantoonbaar een piek zien van PM 10 en PM 2.5.
Ik doe zelf onderzoek naar fijnstof op lokaal niveau.
Ik heb mijn zelf gebouwd meetstation die PM 10, PM 2.5 meet. Binnenkort hoop ik hier de PM 1 waarden bij te krijgen.
Des te fijner de fijnstof des te dieper dringen die zich door in je longen/longblaasjes.
Ik laat de metingen callibreren door het RIVM. Als je wilt kan ik wel een workshop aanbieden in zelfbouw.
Ook in die zin ben ik activistisch ingesteld.
Ik deel graag mijn kennis met anderen.
Maar nu graag weer on topic. Is er al een antwoord op die brief gekomen gestuurd naar GP?