door
CapoJan » ma 07 dec, 2020 14:38
Om even op een vraag te antwoorden: 'Heeft iemand hier nog een mening over en kan iemand mij het verschil tussen lux en lumen uitleggen en wat belangrijker is?'
Lumen is de totale lichtstroom uit de lichtbron, in casu de led. Lux is de hoeveelheid licht op een bepaald oppervlak en een bepaalde afstand gemeten (bijvoorbeeld, bij BuM, op 1 m² op 10 m afstand). Typisch zijn de Chinese 'lichtkanonnen' met een enorme hoeveelheid lumen die zowel de fietser zelf als de tegenliggers verblinden bij gebruik op de weg: teveel licht dichtbij, waardoor je nachtzicht weg is, en teveel licht recht vooruit waarmee je tegenliggers verblindt. Het standaard antwoord is dan 'meer naar beneden richten' waardoor je jezelf nog meer verblindt... Met andere woorden: die lumen geven een indicatie van hoeveel licht de bron opbrengt (bij die lichtkanonnen mag je dat getal minstens door 3 delen om de reële waarde te kennen), maar je hebt er geen idee van wat dat in de praktijk betekent. Lux is een heel andere eenheid. Beide zijn amper te vergelijken.
Verder vind ik de keuze ingewikkeld en afhankelijk van je eisen. Een BuM Cyo (Premium) en een Edelux gebruiken - als ik het goed heb - dezelfde spiegel en verdere technologie. De Edelux is dan weer net wat degelijker afgewerkt. De vraag is dan: is die extra stevigheid een meerwaarde of onnodig? Idem dito voor een eventuele naafdynamo: ik heb er twee meegemaakt die vastgelopen waren: een SRAM en een SON. Dat is dan de mechanische kant. Het ondertussen ruim gekende testrapport van 'Fahrradzukunft' leert dat de karakteristieken enorm verschillen: de ene werkt best op die snelheid, de andere op een andere snelheid. Dan moet je afwegen of iets de meerprijs wel waard is.
Een voorbeeld: op een 12 jaar oude Trek 7320 hybride - die nu bij mijn schoonzoon in gebruik is - zit een Shimano naafdynamo. Die werkt al vanaf het begin feilloos, zonder dat je er iets van merkt (ik toch niet). De originele halogeen koplamp is jaren geleden vervangen door de gekende Philips Saferide en sindsdien werkt ook de verlichting feilloos. Kan het beter? Amper. Kan het duurder? Zeker wel.