Ik ben overgestapt van een Oregon 700 naar een Edge 1030 plus.
Het grote verschil tussen een outdoor toestel en een Edge is dat een Edge een gpx file met een track gaat uitrekenen en navigatie aanwijzingen gaat geven. Je kan dan supersnel routes tekenen in bijvoorbeeld ridewithgps.
Als je navigatie aanwijzingen wil met een outdoor toestel ben je gebonden aan het omslachtige basecamp. Je kan daar nog perfect met de OFM werken, maar ik heb toch de ervaring dat ik een zelfde route veel sneller maak in ridewithgps dan in Basecamp. Veel internet tools om routes te tekenen zijn veel gebruiksvriendelijker dan Basecamp.
Verder heeft de 1030 plus een groter scherm en een zeer goede batterij. Ik maak soms ritten van 3 uur en dan heb ik 5% batterijverbruik. Al rijdend zou ik die wel niet opladen. De Edges gebruiken nog steeds micro USB en dat is zeer fragiel.
Nadeel is natuurlijk de zeer hoge prijs van de 1030 plus.
I.v.m. touchscreen. Ik zou niet zonder willen. Je kan veel sneller zoeken in het toestel. Om al rijdend het toestel te bedienen gebruik ik de Edge remote. Veel meer dan van pagina wisselen, start/stop doe je best toch niet al rijdend.
Die remote werkt overigens met alle Edges, niet met de outdoor toestellen.