Ja en nee. Van Dale bepaalt niet de betekenis maar verklaart. Voorbeeld: als maar genoeg Nederlanders elkaar nakakelen en een kooi een bench gaan noemen komt dat straks in de Van Dale, ook al snapt een Engelsman er geen bal van.
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Ja en nee. Van Dale bepaalt niet de betekenis maar verklaart. Voorbeeld: als maar genoeg Nederlanders elkaar nakakelen en een kooi een bench gaan noemen komt dat straks in de Van Dale, ook al snapt een Engelsman er geen bal van.
Nee, ik zeg niet dat er iets verboden wordt en ik voel me geen minderheid en ik heb geen e-bike, maar dat hele onderscheid is gewoon taalkundig niet onderbouwd. Leg mij het verschil uit, qua inspanning, tussen 138 km fietsen met een e-bike of pakweg 50 km fietsen zonder ondersteuning. Trek een paralel naar gereedschap, je kan boren of zagen of schaven met hand gereedschap of met electrisch gereedschap, maar het blijft boren of zagen of schaven. Het enige wat ik zie in de discussie over de e-bike is een minachting voor de trapondersteuning. Dat is waarom ik het woord muggenzifterij gebruikte.derdekeer schreef: ↑di 01 dec, 2020 10:36Niemand verbiedt toch iets? Ik hoop ooit zo oud te worden dat ik een e-fiets nodig heb, en ik zou niet willen dat me dat dan verboden wordt.
Maar 't is wel een beetje komisch, de neiging van sommige e-fietsers (en ik beweer niet dat jij daarbij hoort) om zichzelf te beschouwen als een soort vervolgde Minderheid (binnenkort: vervolgde Meerderheid).
Vaagweg zie ik wel een parallel met populisme. Je hebt een grote groep mensen die eigenlijk weet hoe het écht zit (de e-fietsers) maar helaas, er is de Elite (de fietsers) die deze groep een beetje onderdrukt, door te wijzen op een feit: e-fietsen en fietsen zijn twee verschillende dingen.
Terwijl het toch gewoon twee verschillende dingen zijn, dat vaststellen heeft niks met onderdrukking en Elites etc. te maken. Neem dat voorbeeld van cycler. Je kunt geen 138 kilometer per dag fietsen, maar met "een e-bike met 2 accu’s zoals een riese muller supercharger 2, kun je dat wel doen." Als je je op die manier wilt voortbewegen, doén zou ik zeggen. Hopelijk beleef je er plezier aan, en als je niet overdrijft met de ondersteuning is het nog gezond ook. Maar kom achteraf niet vertellen dat je gefietst hebt.
Je las in mijn bericht kennelijk iets dat er zover ik weet niet stond en dat ik ook niet bedoelde.
Ik kan aannemen dat het het onbeleefd, ja zelfs minachtend is om op sommige feiten te wijzen. Ik ga niet roepen tegen iemand die ziekelijk zwaarlijvig is "Hee, jij bent ziekelijk zwaarlijvig", ook al is dat een feit.
Geniet ervan!
Ik weet niet niet hoe ik dit moet lezen, maar ik heb een paar berichten later ook duidelijk gezegd dat ik dit ook niet als echt fietsen zie. Ik heb ook zeer veel respect voor mensen die het wel allemaal zonder ondersteuning doen.derdekeer schreef: ↑di 01 dec, 2020 10:36Neem dat voorbeeld van cycler. Je kunt geen 138 kilometer per dag fietsen, maar met "een e-bike met 2 accu’s zoals een riese muller supercharger 2, kun je dat wel doen." Als je je op die manier wilt voortbewegen, doén zou ik zeggen. Hopelijk beleef je er plezier aan, en als je niet overdrijft met de ondersteuning is het nog gezond ook. Maar kom achteraf niet vertellen dat je gefietst hebt.
Zie ik hier ook. Vergeet de donsjassen niet. Logisch ook: veel afkoeling door de rijwind zonder dat daar opwarming door de inspanning tegenover staat.Leon schreef: ↑di 01 dec, 2020 11:53Anderom voelde ik me ook een beetje raar toen ik een paar weken geleden nog bij 17 graden met de korte broek en twee truitjes aan aan het fietsen was en ik meerdere e-bikers voorbijging die met een lange broek, jas, handschoenen aan en - ik verzin dit echt niet - een gebreide muts op aan het e-biken waren.
Cycler, je hebt gelijk. In gelijkaardige omstandigheden zal ik in de toekomst misschien hetzelfde doen. Ik heb ook maar drie weken zomervakantie.cycler schreef: ↑di 01 dec, 2020 13:46
Daarnaast heb ik niet de tijd om zomaar wekenlang vrij te krijgen van werk om naar bijvoorbeeld Griekenland of naar de noordkaap te fietsen. Ik heb maar 3 weken zomervakantie en als je dan naar Barcelona of bv Rome wilt fietsen, wordt dan moeilijk. Ook is het voor mij geen wedstrijd maar wil ik ook genieten.
Ik geniet er in ieder geval wel van.
???