door
Peter01 » wo 25 nov, 2020 07:17
Dank voor deze reacties! Ik ken zelf de terminologie niet precies van deze stuurpennen, als ik google op 'quill stuurpen' lijk ik juist op vaste stuurpennen uit te komen? Edit: ik vond wel een verstelbare, maar die heeft niet de snelsluiting (klem) zoals mijn stuur dat heeft.
Het is ongeveer deze constructie:
De reden waarom ik het wilde smeren is omdat het stuur kraakt inderdaad. En telkens als de FM de fiets een service beurt heeft gegeven is dat gekraak weer voorbij en zie ik dat witte vet overal zitten (in de kieren naden, het overtollige vet is wel grotendeels weggehaald)
Mijn verbazing zit 'm erin hoe hij het tot in de krochten van de draaiende delen heeft gekregen, maar dat moet ik hem zelf vragen
Het lijkt inderdaad montagevet; dat heeft de verkopende partij gebruikt voor aflevering. Bij de eerste servicebeurt zag ik het ook weer zitten en was het gekraak in het stuur en zadelpen weer weg. Ikzelf gebruik nu ook van dat witte vet om te smeren, is dat niet goed? Welk smeermiddel raden jullie aan? En evt. een vloeibare?
De stuurpen vervangen voor een vaste is nog wel een idee, zeker als dat gewichtsbesparing oplevert. Ik verstel 'm inderdaad toch nooit meer. En dat gekraak komt volgens mij doordat het ten opzichte van elkaar bewegende delen zijn die door een klemspanning op elkaar gehouden worden. Maar op een gegeven moment zakt die spanning dan toch terug en komt er speling en hoor ik steeds 'krak' als ik op één zijde van het stuur leun (bijv. bij het op- en afstappen van de fiets)