Het is altijd met dit soort vragen heel lastig om op een forum in te schatten welke persoon er achter de vragensteller schuil gaat; een 25 jarige triatleet, of een ruimschoots gepensioneerd echtpaar dat eens een stuk verder wil gaan fietsen, al dan niet met flinke reisgids in de hand.
Zonder preciezere gegevens kom ik ook niet verder dan dat 100km per dag een goede richtlijn is als dagafstand voor een gemiddelde vakantiefietser. En dan kun je ook best af en toe wat bezichtigen.
Ik vermoed dat de door de gehele groep reisfietsers gefietste dagafstanden van zo'n 40km tot een 160-200km per dag belopen, grof geschat, met een 100km als gemiddelde.
Ultra-fietsers gaan nog verder, maar dat lijkt hier niet de bedoeling.
Ik ben zelf een fitte mid-veertiger, en ik vind persoonlijk dat 100km best een soort mijlpaal is, op een fietsdag, als je iedere dag onderweg bent. Ik fiets meestal nog wat verder, maar na de 100km gaat het echt wel aantikken. Verder dan 130km per dag, en dat dus iedere dag, daar moet je toch echt wel voor in de zeer sportieve categorie vallen. Het vermoeiende zit hem niet in het eenmalig rijden van een flinke afstand, maar in de dagelijkse herhaling.