Het fietspad langs de N225 tussen Doorn en Leersum is door de provincie Utrecht opnieuw vorm gegeven met een blauwe inhaalbaan in het midden. De bedoeling is dat langzame en snelle fietsers van elkaar gescheiden worden. De provincie heeft de baan de naam “Bliksemsnelle Baan” gegeven
“De baan heeft als doel dat de ruimte op het fietspad effectiever wordt gebruikt. De effectieve ruimte van het fietspad is verbreed door het toepassen van een zogenaamde ‘vergevingsgezinde berm’. In de berm zijn aan beide kanten van het fietspad grasbetonblokken van 40 centimeter breed geplaatst. Zo hopen we dat de hele breedte van het fietspad optimaal gebruikt wordt. De positie van de fietser op het pad meten we. Eveneens als de beleving van de fietser. We kunnen ons voorstellen dat de blauwe baan even wennen is, maar dat is ook het doel: Dat fietsers bewust bezig zijn met hun locatie op het fietspad. Uiteindelijk is natuurlijk het doel om de beste oplossingen te vinden waarbij het gevoel van veiligheid en comfort is vergroot, voor alle type fietsers.” Aldus de provincie Utrecht.
De vraag is natuurlijk of niet alle fietsers op het blauw gaan fietsen in plaats van op de “zijstroken”. Verder valt mij op dat op de “zijstroken” veel meer bladeren liggen, dan op het blauw. Lokt dit niet uit de fietsers de bladeren gaan ontwijken door op het blauw te fietsen?
Je kunt tot 21 november meedoen aan een test van de Bliksemsnelle baan. Zie hier het enquêteformulier:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIp ... w/viewform
“De baan heeft als doel dat de ruimte op het fietspad effectiever wordt gebruikt. De effectieve ruimte van het fietspad is verbreed door het toepassen van een zogenaamde ‘vergevingsgezinde berm’. In de berm zijn aan beide kanten van het fietspad grasbetonblokken van 40 centimeter breed geplaatst. Zo hopen we dat de hele breedte van het fietspad optimaal gebruikt wordt. De positie van de fietser op het pad meten we. Eveneens als de beleving van de fietser. We kunnen ons voorstellen dat de blauwe baan even wennen is, maar dat is ook het doel: Dat fietsers bewust bezig zijn met hun locatie op het fietspad. Uiteindelijk is natuurlijk het doel om de beste oplossingen te vinden waarbij het gevoel van veiligheid en comfort is vergroot, voor alle type fietsers.” Aldus de provincie Utrecht.
De vraag is natuurlijk of niet alle fietsers op het blauw gaan fietsen in plaats van op de “zijstroken”. Verder valt mij op dat op de “zijstroken” veel meer bladeren liggen, dan op het blauw. Lokt dit niet uit de fietsers de bladeren gaan ontwijken door op het blauw te fietsen?
Je kunt tot 21 november meedoen aan een test van de Bliksemsnelle baan. Zie hier het enquêteformulier:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIp ... w/viewform