De steek is hetzelfde, daar had ik voorheen al opgelet. Ik zet de gehele crank met bladen en ook de cassette over. Die er nu op zitten zijn volledig af. De crankas die aan de hollowtech zit is ook versleten heb ik zojuist gezien, de lagers idem. Jammer, ik had anders gehoopt, maar goed.
Ik ben toch maar begonnen want met die schuur duurt het nog wel even.
Weet iemand welke sleutel ik nodig heb voor deze dynamo? het is een 36, dat weet ik wel. Zo'n autosleutel is niet geschikt want dat sluit niet nauw aan (deze maat heb ik ook niet maar zo was het met de andere naaf). De balhoofdsleutel glijdt eraf, En ik kan niet telkens bij de fietsenmaker aankomen met onderdelen die ik zelf niet los krijg haha. Maar ik heb in het verleden wel eens zo'n naafdynamo stuk gedraaid omdat het niet los te krijgen was... Dat wil ik wel voorkomen als het kan
https://ibb.co/jLNzkrV
https://ibb.co/zGCBjD8
Overigens vertelde de fietsenmaker dat deze niet aan beide kanten los kon, maar dat lijkt mij wel. Behalve dan dat de bout muurvast zit... Hoe los je dat nu op? WD40 helpt nog niet. Mijn onderste sleutel 16 glijdt te makkelijk van het conusje af, veel te smal aangrijpingsvlak. Op die manier kan ik de naaf inderdaad niet aan beide kanten openen, maar dat zou dus wel moeten.
Als ik googel vind ik dit, maar dit is schijnbaar voor een sturmey?
https://hollandbikeshop.com/fietsgereed ... aafdynamo/
Het achterwiel loopt als een trein. Zo voelt het in ieder geval wel. De fietsenmaker zei dat dit klassieke XT naaf met 40 spaken beter was dan mijn nieuwe LX naaf met 36 spaken. Ondanks de leeftijd. Hmmm, 15 jaar oud, ik weet het niet. Tsja... wil iemand daar wat over zeggen? (ik weet dat de huidige XT van aluminium is en daarom bij de ponsgaatjes zwakker, vandaar dat Gerritsen een LX adviseerde met 36 spaken).