door
JohnB » ma 12 okt, 2020 10:12
Hier even op inhakend: (wieler)broek met zeem komt hier vaak ter sprake, maar nou heb je tegenwoordig 'echt' zeemleer en 'kunst'zeem, dus zeem gemaakt van synthetische materialen. Na de nodige gebruikservaringen kan ik zeggen dat 'echt' zeemleer mij beter bevalt dat kunstzeem, het voelt, zeker bij warm weer, minder broeierig aan en de voordelen van kunstzeem (verwerkt het zweet beter, makkelijker te wassen en te onderhouden, droogt sneller) vind ik in de praktijk wel meevallen, om niet te zeggen verwaarloosbaar. Maar voor iemand die begint met fietskleding de vraag: is 'zeem' echt iets persoonlijks wat je zelf maar in de praktijk moet uitzoeken of kun je in z'n algemeenheid zeggen dat de ene soort wel degelijk voordelen heeft t.o.v. de andere soort?
En hoe en hoe vaak wassen jullie het zeem? Zelf gebruik ik groene zeep, van die grote stukken Sun Light die je ook verder overal voor kunt gebruiken. Goed uitspoelen, dat wel. En wordt het zeem dagelijks gereinigd, ook tijdens lange, meerweekse fietstochten? Ik doe dat niet hoor, nooit klachten gehoord of mensen die terugdeinzen als ik in de buurt kom. Maar drie dagen is wel het maximum, dit ter geruststelling.