slugbait schreef: ↑zo 23 dec, 2018 16:18
bdr schreef: ↑zo 23 dec, 2018 14:47
slugbait schreef: ↑zo 23 dec, 2018 14:41
Maar die beruchte moordstrookjes in België zou ik als fietser gewoon negeren. Vooral als je geacht wordt om tegen de richting van het verkeer in te fietsen.
Hoe kan je die negeren? Op de baan fietsen tussen vrachtwagens die 70km/u rijden?
Tegen de richting fietsen vind ik over het algemeen veiliger dan met de richting mee op drukke wegen, ik zie het verkeer liever aankomen...
Inderdaad, door iets meer naar het midden van de weg te fietsen. Dat dwingt automobilisten om je over de andere weghelft in te halen. Dan krijg je vaak ook wat meer ruimte. Alhoewel dit in landen met rustige automobilisten (zoals Duitsland) wat minder lef vergt dan in België.
Maar hoe meer je je zelf wegdrukt in een "hoekje", hoe minder ruimte je in het algemeen krijgt.
Precies, dus ruim een meter uit de berm gaan fietsen, autoverschrikker uitklappen, en heel goed op je spiegeltje (een aanbevelenswaardig accessoire) letten. Misschien helpt een achterlicht met een knipper-stand ook nog wat.
Of het genoeg helpt op die 2x2-baans wegen (of die 1x2-baans met tweemaal 90 km/u) dat weet ik niet, ik probeer zulke wegen echt maximaal te vermijden. <Je mag in België bijv fietsen op de N5 ten zuiden van Charleroi, gewoon fietsen -- of je ooit aankomt is de vraag. Het is een internationale sluiproute voor vrachtverkeer, en een weg waar het overige verkeer vaak 110 of meer rijdt, er rijden overigens soms ook tractoren (tot vrij kort geleden waren er ook nog vele gelijkvloerse kruisingen en links-afstroken) -- of te wel: zelfs met de auto geen echt veilige weg.
Grote vrachtwagens die kort achter je gaan rijden en en dan klaxonerend je van de weg proberen te blazen zijn wel heel indrukwekkend.
Ooit, op een in etappes opgebroken weg (in Auvergne) had ik zo'n hijger in mijn nek ... hij vond dat ik opzij moest, het losse puin in, hij meende recht op een paar honderd meter tijdwinst te hebben (en mij daarbij in het stof te mogen zetten).
Met wat jeugdige overmoed kneep ik toen in mijn remmen, heb daarna mijn fiets dwars voor hem neergezet en ik ben gaan vragen wat er aan de hand was was ... zoiets is heel erg goed ... je Frans wordt dan ineens extra overtuigend, adrenaline schijnt niet per se de beste beslissingen te genereren, het helpt mij wel om op allerlei woorden te komen, woorden die ik gewoonlijk eerst moet opzoeken om dan een "ah-erlebnis" te hebben.
Als je het eenmaal weet, en weet dat het werkt, is het iets geweldigs ... als jouw machtige arm het wil dan stopt (in zulke gevallen) de grootste vrachtauto of bus.
BSM