door
Huib2 » do 01 okt, 2020 11:26
Beste Astrid,
Het zijn drie nogal verschillende fietsen die je noemt.
De Trek 520 is een echte klassieker. Volgens mij is dit het langstlopende model in het Trek aanbod. Het is een klassieke stalen fiets die vooral geschikt is voor touren over de weg. Een stukje licht off road kan wel, maar door de wat smallere banden (max 37mm) en het wat minder stijve frame is hij daar niet zo geschikt voor. Het stalen frame geldt tegenwoordig als verouderd, maar er zijn nog steeds liefhebbers voor (zoals ik, al is dat vooral uit esthetische en nostalgische motieven).
Zonder bagage kun je er ongetwijfeld prima mee gravelrijden.
De Trek 920 is de wat moderner opvolger van de 520. De fiets heeft een aluminium frame, wat stijver is dan het stalen frame van de 520. En de fiets heeft ruimte voor bredere banden (tot 50mm?). Hij is dan ook heel geschikt voor gravel en licht off-road werk, ook met bagage. Maar ook een prima fiets voor lange afstanden op de weg als je er wegbanden op legt.
De Giant Toughroad gaat nog een stapje verder en is meer een vakantiefiets voor het wat ruigere werk, waaronder off road of langdurig slechte wegen. Ik zou wel de SLR1 nemen, want die is afgemonteerd met een veel betere groepsset, en je hebt ook meteen de dragers erbij. Het is ook een ander type fiets. Waar de Treks zijn afgeleid van de klassieke tour/racefiets en uitgerust zijn met een racebocht, is deze Giant gebaseerd op een MTB en uitgerust met een recht stuur. Het is maar wat je zelf prettig vindt.
Over de Giant Toughroad kan ik verder niet zoveel zeggen, maar de Treks staan bekend als goede betrouwbare fietsen uit het redelijk betaalbare middensegment. Dus niet de absolute top, maar gewoon prima fietsen.