Ok, zodra het woord duurzaamheid gebruikt wordt, wordt er door velen direct kritisch gekeken naar de details. Dat is goed, want met duurzaamheidsdenken kan je je richten op de vele kleine dingen die samen een groter verschil kunnen maken. Maar je kan jezelf ook vastdenken en toekomstige doelen vergeten.
Ik ben bezig met de nieuwe website voor de winkel en de introductietekst van mijn visie is tot nu toe als volgt:
Duurzaamheid, we worden door merken en instanties met dit woord doodgegooid. Geloof jij ze nog? Hoe serieus moeten we de marketingpraatjes, de vele eco-labels en -soms zelfbedachte- keurmerken nu precies nemen? Onder druk van de publieke opinie nemen steeds meer bedrijven hun 'verantwoordelijkheid', maar ik vraag me toch te vaak af of het uit oprechte overtuiging komt of dat het stiekem slimme (misleidende) marketing is. Dat is voor de consument heel lastig te bepalen en ik worstel hier als winkelier ook mee. De ketens zijn gewoon niet transparant genoeg. Tegelijk zie ik overal veel algemeen geaccepteerde zaken die ik ècht niet vind kunnen, gewoon door me er een beetje in te verdiepen en gezond verstand te gebruiken. Daar heb je echt geen keurmerk voor nodig.
Duurzame ontwikkeling is een ontwikkeling waarbij de huidige wereldbevolking in haar behoeften voorziet, zonder de komende generaties te beperken om in hun behoeften te voorzien. In een duurzame wereld zijn de mens, het milieu en de economie met elkaar in evenwicht, zodat we de aarde niet uitputten. Het duurzaamheidsdenken levert ons echter geen directe oplossingen en om het praktisch en werkbaar te houden moeten we continu consessies doen, maar het kan wel een proces in gang zetten.
Honderd procent duurzaamheid is vooralsnog een utopie. Daarvoor zou ik geen winkel moeten beginnen, maar mezelf in een houten hutje in het bos terugtrekken en 'off-the-grid' van de natuur gaan leven. Wat eigenlijk best aanlokkelijk klinkt. Maar om nu allemaal tegelijk het moderne leven af te zweren en in het bos te gaan leven? Dat is zeer zeker niet duurzaam!
Ik heb niet de illusie dat ik met mijn winkel de wereld ga redden, want mijn persoonlijke invloed bevindt zich op een micro-micro-niveau. Wat ik vanuit mijn winkel wel kan doen, is het duurzaamheidsdenken op zo veel mogelijk gebieden toe proberen te passen en blijven zoeken naar grote en kleine verbeteringen. Zoals fietsvakanties promoten als alternatief voor luxe vakanties met de auto, bus of het vliegtuig. En met een goed uitgedacht aanbod en de juiste informatie, kan ik beetje bij beetje de in omloop zijnde fietsen en artikelen vervangen door duurzamere alternatieven en afval tot een minimum beperken. Alle kleine beetjes helpen.
Om echt verschil te kunnen maken, moeten we gek genoeg niet op alle slakken zout leggen, maar op mondiaal niveau naar verbeteringen zoeken. Er zijn bedrijven die hierin gespecialiseerd zijn en op landelijk niveau hele mooie dingen in gang zetten en realiseren. Except is zo'n bedrijf:
http://except.nl/nl/
Ik trek lering uit hun manieren van denken en probeer dit op micro-niveau toe te passen. En ja, de personeelsleden van dit bedrijf rijden ook auto, hebben thuis ook de verwarming en verlichting aan en zijn echt niet allemaal vegetarisch. Schandalig natuurlijk, maar ze kunnen bijvoorbeeld wel zeggen dat ze een gigantische, energieneutrale en CO2-negatieve groentekas in de woestijn van Dubai hebben weten te realiseren, zodat dat woestijnvolk de benodigde groenten niet meer bevroren in hoeft te vliegen! Ik vrees dat ik het verkeerde beroep heb gekozen, want ik zit hier een beetje een goedbedoelde fietsenwinkel met een oud bestelbusje te verdedigen...