Wim schreef: ↑di 11 aug, 2020 17:39
Wat is er mis met die Etrex 20? Ik heb de goeddeels identieke 30 en dat werkt best wel. Die van mij is wel een tijdje terug in Leek helemaal bijgewerkt.
Sinds 2009 hebben Corrie en ik 5 apparaten uit de Etrex-serie gebruikt (de Legend HCx, de 20, de 30 en 2x de 30x), waarvan alleen mijn Etrex 30x (vorig jaar onder garantie vervangen nadat een eerder gekochte Etrex 30x binnen anderhalf jaar een kapotte usb-poort had) nu nog in een goede staat verkeert. Mijn conclusie is dat deze apparaten slecht bestand zijn tegen intensief gebruik.
Verbeterpunten zijn:
- de knoppen (na veel in- en uitzoomen en veelvuldig waypoints maken gaan deze bij mij binnen 5 jaar kapot; zie
dit topic)
- de mini-usb-poort (zie
dit draadje)
- het fragiele klepje dat het micro-sd-kaartje vastklemt (dit schiet bij mij af en toe los en kan makkelijk breken of verbuigen)
- de trage processor
- de wispelturige software (vorige week heb ik weer eens een harde reset moeten toepassen nadat wegen en paden onzichtbaar werden bij het
inzoomen naar een bruikbare schaal; op 500 m was alles nog zichtbaar, maar bij 300 m en lager niet meer (niet verwarren met
uitzoomen: dan zou het nl. aan de gekozen kaartopties hebben gelegen).
Toch blijft een apart gps-apparaat onmisbaar bij het veldwerk voor mijn fietsgidsen. Daarom overweeg ik om t.z.t. een GPSMAP 66s als opvolger voor de Etrex 30x uit te proberen. Apparaten uit deze serie zijn duurder, groter, zwaarder en vreten wat meer stroom dan de Etrexen, maar de knoppen lijken robuuster. Bovendien heeft de nieuwste versie een iets duurzamere micro-usb-ingang (i.p.v. het verouderde mini-usb; zie
dit artikel) en meer mogelijkheden om draadloos tracks te importeren (het zou fijn zijn als ik vanuit Mapout (op een iPad mini) een gpx-bestand op mijn gps zou kunnen zetten zonder steeds het micro-sd-kaartje uit de gps te moeten halen).
Het zou ook fijn zijn als de software stabieler zou zijn, maar ik vrees dat dat wat veel gevraagd is voor Garmin...