door
Anders » za 08 aug, 2020 14:07
Ik zou toch wel een paar positieve dingen willen zeggen over de Vennbahn, ik hoop dat dat nog is toegestaan op dit forum
Het is prachtig asfalt, het is verkeersvrij, het uitermate geschikt voor fietsvakantie voor beginners (niet iedereen wil 80 kilometer per dag fietsen, niet iedereen houdt van klimmen of snelle afdalingen), zeer geschikt voor fietsen met kinderen, je kunt er met elke fiets op terecht, je kunt de weg niet kwijtraken, gelegenheden voor eten en drinken zijn mooi gespreid langs de route, er zijn voldoende faciliteiten om te overnachten langs de route, op diverse plekken heb je mooie vergezichten zonder dat je je overmatig hoeft in te spannen om te klimmen, en tot slot is er volop informatie op toegankelijke wijze verkrijgbaar. Ik snap dus best waarom het traject de nodige aandacht krijgt (en waarom er de nodige marketing op wordt gezet).
Is het iets voor wereldfietsers? Voor velen vermoedelijk niet. Ik heb afgelopen weekend 180 kilometer gereden in dit gebied waarvan zo'n 50 op de Vennbahn, en ben af en toe bewust van de Vennbahn afgegaan om wat afwisseling te hebben. Het is monotoon qua fietsen, monotoon qua beleving en je krijgt weinig mee van de streek. Ik vind het een geestdodende exercitie, net als bv. het voormalige treintraject van Hoegaarden naar Namen. Routemakers als Benjaminse en Reitsma zijn er weg van en dat is voor mij een reden om voortaan mijn eigen weg uit te zoeken in plaats van hun routes te volgen. Maar desondanks zou ik trajecten als de Vennbahn gerust aanbevelen bij vrienden en familie die eens willen proeven aan fietsen in een ander gebied zonder dat ze zich enorm druk hoeven te maken over de voorbereiding of over hun fiets. Als die op eigen houtje een beetje in de ronde gaan fietsen in Zuid-Limburg, de Ardennen of de Eiffel, krijgen ze vroeg of laat te maken hellingen van 10, 12% en is alle lol er meteen af.