Ik denk dat er best mogelijkheden zijn voor niches in de kampeeraccessoires markt. Uit mijn ervaring zijn ketens als Bever of Decathlon goed met kleding, tassen en slaapspullen maar het aanbod in meer specifieke categorieën zoals electronica of sanitair is vaak minder en vaak betaal je relatief veel voor een standaardmerk.
Voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld powerbanks of opvouwbare zonnepanelen. Hierbij verkopen Bever en Mediamarkt alleen Xstorm en Decathlon verkoopt zijn eigen merk met zeer beperkte keuze. Terwijl er inmiddels zat Chinese merken zijn die ook echt kwaliteit leveren zoals Xiaomi, Anker of RAVpower, vaak is de prijs kwaliteitsverhouding beter dan bij Xstorm maar deze merken vind je bijna nooit in winkels en je moet vaak online shoppen.
Ander leuk voorbeeld is de Tex Energey Inifinte Air mini wind turbine. Een opvouwbare, lichtgewicht windturbine die 5 volt levert om je telefoon op te laden. Hartstikke leuk ding, al is het maar als display model maar je kunt hem amper online krijgen laat staan in een fysieke winkel.
Ook moet ik denken aan hoge kwaliteit multifunctionele zak/fietslampen zoals Olight, Fenix of Nitecore. Amper te krijgen in veel standaard winkelketens.
Maar denk ook aan bijvoorbeeld coin towels, hartstikke handige muntvormige minidoekjes voor onderweg die je met een druppel water kunt uitvouwen. Alleen verkrijgbaar bij een handvol online winkels en in een fysieke winkel heb ik ze nooit gezien. Bijvoorbeeld een opvouwbare tandenborstel kun je ook niet zomaar ergens kopen. Weer een ander voorbeeld zijn bijvoorbeeld bijenwas kaarsen, geven veel meer warmte en geen giftige dampen. Dus ideaal voor een gezellig sfeerlichtje bij het kamperen maar moeilijk verkrijgbaar via standaardwinkels.
Natuurlijk kun je veel van dit soort dingen wel online kopen, maar mijn ervaring is dat je bij veel verschillende webshops moet zijn om je uitrusting compleet te maken. Als je dit soort zaken op 1 plek zou aanbieden zou dat absolute meerwaarde hebben ook al is het assortiment niet supergroot. Je hoeft geen tientallen zaklampen aan te bieden als je maar een keuze hebt uit groot en klein en een betere prijskwaliteitsverhouding levert dan de Bever of Decathlon verderop (wat prima mogelijk is met dit soort merken).