Drosera schreef: ↑vr 24 jul, 2020 21:07
........
Ik vraag me af waar jullie die gewichten halen trouwens?
Keukenweegschaal.
Accu Shimano bt-e6001 504 wh 2635 gramm
Normale lader Shimano inclusief adapter 1041 gram zonder adapter 938 gram.
Adapter is nodig om te kunnen laden met accu uit de fiets gehaald. Dat is bij stop overdag wat meer nodig dan als je 's nachts toch bij een stopcontact je fiets parkeert.
De travel charger zonder de adapter en het afneembare scheerapparaat/eurosnoer is 517 gram, 1 meter snoer is 85 gramm, adapter 115 Gram. Het volume is ongeveer 2/3 van de normale lader.
1 accu met normale lader en adapter is dus 2635 + 1041 =3676 gram
2 accu met travel charger en geen adapter en geen (snoer delen met andere apparaten?) : 2 keer 2635 + 517 = 5787
Dus voor 5787 - 3676 = 2111 gram extra gewicht hoef je overdag niet meer te laden, kan je dat 's avonds doen op camping of hotel. Of zelfs een nacht wildkamperen.
Eventueel kan je wel de adapter en eigen snoer meenemen zodat je je fiets niet bij een stopcontact hoeft op te laden waar je geen zicht op hebt. Dat kost dan nog 200 gram.
Dus ja, een correctie op mijn opmerking "Inderdaad, een snelle oplader is net zo zwaar als een tweede accu.
" Dat moet zijn "een normale oplader is half zo zwaar als een tweede accu". Een snellader heb ik niet dus kan daar niets over zeggen.
Wat is overigens een snellader?
Mijn normale lader doet 4A, de travelcharger 1.8A
Dat lijkt een heel verschil, maar maakt in de praktijk niets uit omdat ik ze 's nachts toch wel alletwee volkrijg, zelfs met de travelcharger, ook al omdat ik er meestal maar eentje gebruik overdag

En als je laadt, laat dan eerste de meest lege accu en als je een tijdje later weer kijkt, bepaald dan weer welke accu het leegste is en laat die dan laden. Legere accu's laden namelijk sneller.
Alles wordt natuurlijk anders als je 's nacht niet kunt laden en het moet hebben van ergens lunchen en tegelijk accu's laden. Dan zou ik voor elke accu een zo snel mogelijke lader meenemen