Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe Marathon XR - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Nieuwe Marathon XR

m-gineering schreef:
Haike schreef:Hoeveel watt ben ik kwijt aan het plakken van een band? :D
Moeilijk te zeggen, want dat wordt sterk beinvloed door de kwaliteit van de fietspomp :lol:
De beste die er is, na lang zoeken, bij Eric vandaan gehaald; Topeak Road Morph frame/fietspomp :wink:

OK dan, ik heb de test van Trekkingbike voor mij liggen!
De Marathon XR doet het aardig in de test!
Ze hebben de 37-622 versie getest en die heeft een rolweerstand van 32.8Watt, de Schwalbe Maraton Racer heeft een rolweerstand van 28.8Watt bij een breedte van 35mm in 28" maat, de Schwalbe Big Apple heeft in 50-622 maat een rolweerstand van slechts 23.5Watt maar weegt veel meer.
(alle rolweerstandsmetingen zijn gedaan met 3.5bar druk en 50Kg belasting)
De Maraton XR weegt 570gram, de Marathon Racer 414gram en de Big Apple weegt 875gram.
De Maathon XR komt erg goed uit de test: redelijk lage rolweerstand, goede zijdelingse grip,een grote zekerheidsreserve, erg lekbestendig en ook goed bestand tegen snake-bite's.
Opmerking bij de test is dat de Marathon XR in de klasse voor vakantiefietsen valt en de Marathon Racer en de Big Apple in de klassen dagelijks gebruik.

De Big Apple heeft dus 71% van de weerstand van een vergelijkbare Marathon XR!
Je houd dus tijd zat over om een bandje te plakken. Ook kom je met zo'n comfortabele band een stuk uitgeruster op je bestemming aan.

Groeten, John.

Die XR 37X622 heb ik ook. Volgens mij is dat in de praktijk 32 mm, maar dat even terzijde.
Bij 3.5 bar levert die dus een rolweerstand van 38,2 watt op. (Die 38 wattjes is dat per uur? per getrapte km? hoeveel watt, per watte? :D ) Maar nu voor de natuurkundigen onder ons, als ik de XR op 6 bar zet, heb ik dus minder rolweerstand en raak ik, mag ik aannemen wat van die watts kwijt. Levert dat een interessant getal op of is het verwaarloosbaar?

johntelleman schreef:De Big Apple heeft dus 71% van de weerstand van een vergelijkbare Marathon XR!
Je houd dus tijd zat over om een bandje te plakken. Ook kom je met zo'n comfortabele band een stuk uitgeruster op je bestemming aan.
Ja maar afhankelijk van de kwaliteit van je fietspomp zoals de Maestro reeds opmerkte, raak je wel weer watts kwijt bij dat plakken, die moet je er wel weer bij op tellen.

Gelijke fietsen, gelijke banden. :lol:
Variant op die met monniken en kappen

Mijn ervaring met de marathon XR is dat deze band inderdaad zo goed als onverslijtbaar is en moeilijk lek te rijden is. Maar de consequentie is een weinig soepele band. Dit vertaald zich in een hoge rolweerstand, hoog gewicht en laag veercomfort. Ik zou deze band nooit meer kopen.

Nu rij ik met slicks (Schwalbe). Deze voldoen bijna overal. Je kan er perfect onverhard mee rijden, ook in modder. De rolweerstand is fenomenaal lager dan bij de marathon XR. De wanden van de band zijn iets dunner, wat zich vertaald in meer comfort.
In mijn ervaring voldoet de Marathon XR prima op 'wegen' waar sneller dan 20km/u vanwege het wegdek niet aan te raden is. Dat wil zeggen: derdewereldlanden waarbij meer keien dan modder zichtbaar is.
Heej, was dat niet waar de XR voor bedoeld was...? "De band voor expeditiegebruik" (of iets gelijkszeggend) stond er voorheen op de site van Schwalbe bij de XR. Dus niet voor snelheids- (Marathon Racer, of een racer/racerandonneur) en comfortwerk (Big Apple, of een ligfiets).

Ik rijd vanaf het begin op Marathon XR en zou niets anders willen (ook niet de nieuwe supremes). Onovertroffen qua slijtvastheid en lekbestendigheid. Iets meer rolweerstand, maar daar krijg je mooie bovenbenen van.Toch ben ik op alle drie de sets tot nu toe niet verder gekomen als 8000 km/set.

De eerste set vertoonde na 1500 km scheurtjes in de wang. Deze liepen bij 6000 km door tot enkele millimeters. (bandenspanning viel correct binnen het bereik)

De tweede set kwam tot 7000 km. Toen lag de draad volledig bloot. Dit lag meer aan de manier waarop ik ze gebruikte als aan de kwaliteit van de band. Ik had nl. slechts geld voor een goede mountainbike, die ik als wegfiets, mountainbike en trekkingfiets gebruikte. Continue wisselen van Marathon slick, Marathon XR en Marathon mountainbike banden.

De derde set begaf het afgelopen zomer bij ongeveer 8000 km. Het losse eindje van de draad is aan de binnenkant van de wang mee-gevulcaniseerd, maar kwam door het rubber heen los bij beide banden.

Toch wel jammer, want het profiel zag er nog uit als nieuw.

Is dit gewoon domme pech of zijn er meer mensen met deze ervaring?

Bij mijn eerste setje XR's had ik ook één band met al snel scheurtjes in de wangen. Ook na ongeveer 1500 km. Daarna nog wel ruim 3000 km gefietst zonder problemen, maar het hoort niet bij zo'n kwaliteitsband. De band is nu opgestuurd.

Van mij mogen de fabrikanten hun aandacht verleggen van lekbestendigheid naar sterkte van de wangen. Dat is vaker problematisch.

Lisette

Cubeman schreef:OK dan, ik heb de test van Trekkingbike voor mij liggen!
De Marathon XR doet het aardig in de test!
Ze hebben de 37-622 versie getest en die heeft een rolweerstand van 32.8Watt, de Schwalbe Maraton Racer heeft een rolweerstand van 28.8Watt bij een breedte van 35mm in 28" maat, de Schwalbe Big Apple heeft in 50-622 maat een rolweerstand van slechts 23.5Watt maar weegt veel meer.
(alle rolweerstandsmetingen zijn gedaan met 3.5bar druk en 50Kg belasting)
Dus:
Minimum druk voor de XR is 3.5 bar, voor de Racer 4.0 bar!, en voor de Big-Apple 2 bar.

De conclusie uit deze test is dus dat als je met een wrakke fietspomp op vakantie gaat je voor een lage rolweerstand een zo breed mogelijke band moet nemen. Over normaal opgepompte banden zegt het niks.

Haike schreef:Hoeveel watt ben ik kwijt aan het plakken van een band? :D
geen wat, wel lijm, plakkers en schuurpapier :P

Zijn er eigenlijk nog concurenten van de XR? Ik hoor nooit van een andere trekkingsband.

Ik heb jaren op Conti top touring 2000 banden gefietst. Ze zitten er nu weer op voor het voorseizoen in NL. Voor wat betere wegen voldoet dat ook prima en heeft veel minder weerstand dan XR's. Maar ik heb begrepen uit een ander draadje dat deze niet meer leverbaar zijn?

Lisette

liz schreef:Ik heb jaren op Conti top touring 2000 banden gefietst. Ze zitten er nu weer op voor het voorseizoen in NL. Voor wat betere wegen voldoet dat ook prima en heeft veel minder weerstand dan XR's. Maar ik heb begrepen uit een ander draadje dat deze niet meer leverbaar zijn?

Lisette
daar heb ik ook goede ervaringen mee, idd

liz schreef:Ik heb jaren op Conti top touring 2000 banden gefietst. Ze zitten er nu weer op voor het voorseizoen in NL. Voor wat betere wegen voldoet dat ook prima en heeft veel minder weerstand dan XR's. Maar ik heb begrepen uit een ander draadje dat deze niet meer leverbaar zijn?
Die is vervangen door de sportcontakt van conti zo ff uit het blote hoofd. Lijkt veel op de nieuwe supreme van schwalbe of andersom. Tis maar hoe je het wilt zien. Je krijgt een jaar garantie van conti op die band tegen lek rijden, mits je ook een conti biba erin legt.
Ik sluit maar ff aan bij dit draadje, mij is vandaag ter ore gekomen dat de Marathon XR uit assortiment/productie gaat bij Schwalbe. Als dat klopt wat gaat dan de vervanger worden, is dat al bekend?

Of komt die er niet?
De Marathon Extreme voor wie vlot en lekker wil rijden, maar een hoge prijs en beperktere levensduur accepteert, of de Marathon Plus Tour of zoiets voor wie echt heel lang met massieve banden wil doen.
Wim
Dat zijn de twee die Schwalbe zelf ook adviseert en dat het haast een filosfische vraag is waar je dan voor moet kiezen. Dit draadje is door John gestart in 2006 dan is die nieuwe XR band niet lang in productie geweest, vandaar dat de prijs zo hoog is, anders halen ze hun kosten er niet uit... :P
Ik zie op de site van Schwalbe dat er ook is gesneden in het aantal beschikbare maten. Ik ben op zoek naar een expeditieband in de maat 50-622 (28'' dus). Iemand een suggestie? Zijn er dergelijke banden nog op de markt of moet ik snel op zoek gaan naar een set Marathon XR 50-622 die ergens nog op voorraad liggen?
Big Apple is er niet meer in 50-622?
Big apple expeditieband :shock: