Hallo Roosterveld, je hebt het helemaal goed! Haulerwijk in Friesland. Zevenhuizen loopt ongeveer van ZZW naar NNO, dat klopt dan niet met de stand van de zon.
Ik was op weg naar Bakkeveen, oude herinneringen ophalen van mijn vroegere fietstochten omstreeks 1970 in deze omgeving. Drie keer geweest. Haulerwijk is nu een behoorlijk dorp geworden, in 1970 wat eenvoudiger van opzet als in Bert Haanstra-films. Maar wel lokale winkeltjes. Zo had ik op een gegeven moment honger. Ik liep daar een kleine en eenvoudige bakkerij binnen. Een zogeheten „koude" bakkerij: geen ovens maar het brood werd van elders bevoorraad, zoals Tarwo. Aan een oud vrouwtje om een paar broodjes gevraagd. De kassa bestond slechts uit een houten geldlaatje onder de kleine toonbank, niet eens in vakjes verdeeld. Munten en briefjes – in guldens en centen – lagen door elkaar. De la hing bij het uitschuiven scheef omlaag, dat de inhoud naar de voorkant werd geschoven. Aan criminaliteit werd niet eens gedacht. Een groot contrast met het snelle tijdperk van nu met bankpassen en pinnen.
De heide bezocht bij Allardsoog, het drie provinciënpunt, mooie omgeving. Die (Bevrijdings)dag heb ik 57 km gefietst.
De volgende is voor jou.