Goed bezig daar! Wordt een setje fraaie wielen
Grappig om te zien dat ze die SuperMoto's met de toevoeging van de X ook 2mm breder hebben gemaakt. Zou dat allemaal antileklaag zijn? De mijne, zonder X, zijn 'slechts' 60mm...
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Dat is een fraaie klassieke wielset!
Dankjewel!Grandonneur schreef: ↑zo 14 jun, 2020 21:32Dat is een fraaie klassieke wielset!
Vraagje; ik begrijp dat het voor een racefiets is. Vanwaar zó degelijk gebouwd? Andere velg in 28 gaats (niets exclusief) scheelt zo 200gram per wiel. Dat voel je best. Maar is het nog steeds een degelijke set toch, of zie je dat anders?
Misschien het stukje 'de vrouw' van Herman Finkers eens opzoeken?
Die USB aansluiting is om hem op te laden toch? (Ik dacht dat jij een naafdynamo had btw?)supermario schreef: ↑zo 14 jun, 2020 23:09Ik heb gisteren een nieuw achter licht gekocht.
De B&M C2 met usb aansluiting. Ben er blij mee geeft veel licht.
Met 2 high power leds.
Mario
Ik heb hier nog eens over lopen dubben, maar met 6gr per spaak en 1gr per nippel kom ik niet aan 200gr per wiel? (36-28=8 en 8x7= 56gr) Velgen die lichter zijn als de Chrina zijn er wel, maar die zijn ook gelijk een stuk minder sterk...wil ik dezelfde sterkte en minder spaken kom ik op carbon uit en dat hoort niet op een klassieke racefiets. Ik hou het lekker bij 36 of 32 voorlopig...Grandonneur schreef: ↑zo 14 jun, 2020 21:32Dat is een fraaie klassieke wielset!
Vraagje; ik begrijp dat het voor een racefiets is. Vanwaar zó degelijk gebouwd? Andere velg in 28 gaats (niets exclusief) scheelt zo 200gram per wiel. Dat voel je best. Maar is het nog steeds een degelijke set toch, of zie je dat anders?
haha . Klopt. Ik neem blind van je aan dat de Chrina de sterkste velg is. Schatte echter (zonder voorkennis ) in dat velgen als een archetype, open pro, sunringle, r460 óók ruim voldoende sterk zijn voor race. En ~150 gram lichter. Plus ~50 voor de spaken.Shadow schreef: ↑do 18 jun, 2020 09:39Ik heb hier nog eens over lopen dubben, maar met 6gr per spaak en 1gr per nippel kom ik niet aan 200gr per wiel? (36-28=8 en 8x7= 56gr) Velgen die lichter zijn als de Chrina zijn er wel, maar die zijn ook gelijk een stuk minder sterk...wil ik dezelfde sterkte en minder spaken kom ik op carbon uit en dat hoort niet op een klassieke racefiets. Ik hou het lekker bij 36 of 32 voorlopig...
Mijn racefiets heeft wielen met 16 spaken voor en 18 achter..... terwijl ik een kilo of 90 weeg.
Prima voor je, maar als mensen spaken opmeten met een schuifmaat op tolerantie zijn ze ongeschikt bevonden, in mijn ogen en op welke hts dan ook...Ruud-H schreef: ↑do 18 jun, 2020 11:35
Mijn racefiets heeft wielen met 16 spaken voor en 18 achter..... terwijl ik een kilo of 90 weeg.
En in de jaren dat ik met deze wielen rijd heb ik nog problemen gehad.
Het materiaal is vrij standaard. Een Campa Veloce voornaaf (met Record kogels en conussen), Shimano Ultegra achternaaf (de "oude" 9-speed versie), Alesa Chaser velgen en Sapim Strong spaken.
Waarschijnlijk ligt het aan de zorgvuldigheid waarmee de wielen zijn gebouwd. De maker ervan sorteert met een schuifmaat een doos spaken uit op setjes die aan de maximale of minimale diktetolerantie zitten. Afhankelijk van de wielen die hij bouwt kan hij hiermee zwaarder belaste spaken wat extra sterkte geven. En de krachtenverdeling over een wiel nóg gelijkmatiger maken.
Bij de koop kreeg ik nog een paar reservespaken mee. Met een glimlach: "Die ga je toch niet gebruiken". Tot nu toe heeft de verkoper nog steeds gelijk.
Het gaat wel om een gerenomeerd wielenbouwer ten oosten van ons. Wars van alle fiets-high-tech stelt hij zich tot doel om met standaard onderdelen aparte, sterke en betrouwbare wielen te bouwen.
Bij de af fabriek op mijn racefiets gemonteerde wielenset was spaakbreuk mijn vaste begeleiderl.
Maar dat waren kennelijk andere dan de hiervoor beschreven wielen - waar Polling op reageerde - waarmee je nog problemen had!
Toen je die fiets nog gebruikte hoeveel woog je toen, en sinds wanneer gebruik je die fiets niet meer? zouden we dan kunnen vragen. Ik ben nu ook zwaarder dan 20 jaar geleden, en gelukkig nauwelijks spaakbreuk meer dankzij een paar goede wielenbouwers die weten wat ik met mijn fietsen allemaal uitspook.
Uh nee, ik rijd al 15 jaar met probleemloos met deze ene (16/18 spaaks) set wielen.
Ik gebruik de fiets nog steeds; wel niet meer heel vaak. Omdat ik een gravelracer heb.... maar daar ging het in een ander topic al over._Peter_ schreef:Toen je die fiets nog gebruikte hoeveel woog je toen, en sinds wanneer gebruik je die fiets niet meer? zouden we dan kunnen vragen.