door
math » do 11 jun, 2020 22:06
Leon schreef: ↑do 11 jun, 2020 20:51
In volgend eerder beloofd plaatje de drie methodes:
De bovenste de VSF-methode uit 2012
De middelste de Decathlonmethode
De onderste die van o.a. de VSF-marketeers, langs de daadwerkelijke pijp die in je fiets zit, wat lastig is bij dames- en lage-instapfietsen.
Je vergist je !
De Decathlonmethode is de bovenste, niet de middelste.
Kijk naar het volgende plaatje en gebruik de goniometrie van de middelbare school.
Twee horizontalen, dus parallel ; één door het bottom bracket en de andere door de bovenkant stuurbuis.
De zitbuishoek alfa is dezelfde als de binnenhoek tussen de zitbuis en de bovenste horizontaal. Dan is tangens(alfa) = Stack/X. Dus X=Stack/tan(alfa).
De horizontaal gemeten afstand tussen bovenkant stuurbuis en snijpunt met zadelbuis is dan : Reach + Stack/tan(alfa).
Controle met de Decathlonwaarden in de tabel :
- S frame : Stack=574 ; Reach=410 ; zitbuishoek=73 geeft 410+574/3.27 = 585.5 ; volgens tabel TTlength=585
- M frame : Stack=602 ; Reach=411 ; zitbuishoek=73 geeft 411+602/3.27 = 595.0 ; volgens tabel TTlength=595
- L frame : Stack=623 ; Reach=414 ; zitbuishoek=73 geeft 414+623/3.27 = 604.5 ; volgens tabel TTlength=605
- XL frame : Stack=642 ; Reach=423 ; zitbuishoek=73 geeft 423+642/3.27 = 619.3 ; volgens tabel TTlength=620
Het klopt tot op de millimeter !!
Trek doet het ook zo. Alleen VSF wijkt af.
Je kunt de vergelijkbare VSF waarden heel gemakkelijk uitrekenen met deze formule.