Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Nee niet mee eens! Ten eerste: geometriegegevens zijn zéér goed vindbaar (oké, Avaghon is nogal eh, minimalistisch wat dat betreft ), goed meetbaar, en ook goed onderling vergelijkbaar. Fabrikanten informeren je over hun fiets met het inzichtelijk maken van deze getallen.
> Nee niet mee eens! Ten eerste: geometriegegevens zijn zéér goed vindbaar
Ik wil wel een sterk frame ja. Maar belangrijker nog een stijf frame, is voorkeur. Die heb ik met dit frame. Het gewicht viel mij niet tegen voor zo'n XL maat staal.
Je begint 'em te begrijpen. 'licht' zal als mooi en positief worden beoordeeld. 'zwaar' als overbodig en negatief.
retorische vraag, antwoord is nee. Zoals ik al zei. Ik zoek niet naar een licht frame. Het gewicht van het frame valt me niks tegen, leuk voor mij om te weten, kan verder net zo min iets met die informatie. Wil straks een fiets hebben die cool is, fijn rijd en lang heel blijft.
Maar laten we nu hier net op een forum zijn waar de populariteit van het lichtgewicht kamperen de afgelopen jaren een enorme vlucht heeft genomen. De paklijsten vliegen je soms om de oren. Bikepackers weten er ook alles van, want die willen ook niet met de 25 kilo op pad die ik tot een paar jaar terug minimaal aan mijn fiets had hangen. Ik heb het inmiddels wat beperkt, maar ik ben in mijn gewichtsbesparingswoede toch een van de meeste bescheiden forumleden. (Lees: mijn bepakte fiets is nog steeds te (?) zwaar).Grandonneur schreef: ↑ma 08 jun, 2020 13:57(Per definitie niemand met een NL stijl reisfiets (S, K, A, I)
Grandonneur schreef: ↑ma 08 jun, 2020 13:57
Per definitie niemand met een NL stijl reisfiets (S, K, A, I) is op zoek naar lichte spullen. Hetzij omdat andere eigenschappen belangrijker zijn, hetzij omdat het iemand helemaal niets interesseert wat zijn fiets weegt.
Ik vind de term SKAI fietsers wel een like waard
Dat snap ik wel. Voor jou krijgt gewicht een hoge prioriteit. Je hebt er ook veel besef van. Ik vind dat mooi (ook al liggen mijn prioriteiten wat anders). Je bent hiermee geen gemiddelde vakantiefietser. Het belang van gewicht is óók voor mensen die heuvels en bergen rijden helemaal niet zo 'natuurlijk'. Hele volksstammen rijden met veel gewicht en met lage versnellingen, veel tijd, doorzettingsvermogen, pauze, kracht, lopen, afzien komen ze boven. En genieten er evengoed van.Bert van Sprang schreef: ↑ma 08 jun, 2020 17:45Maar als ik een nieuwe fiets wil kopen, wil ik graag een frame wat met het laagste gewicht doet wat ik er mee wil.
Dan moet je altijd voor een custombouw frame gaan naar een bouwer die weet wat je nodig hebt daar voor, een SKAI-fiets wordt het niet dan...Bert van Sprang schreef: ↑ma 08 jun, 2020 17:45Inderdaad als je al een fiets hebt, kun je die ontdoen van een hele hoop overbodigheden cq hele zware onderdelen (vlinderstuur - Marathon Plus-banden - geveerd Brooks-zadel) vervangen door lichtere onderdelen.Maar als ik een nieuwe fiets wil kopen, wil ik graag een frame wat met het laagste gewicht doet wat ik er mee wil.
Of titanium.Bert van Sprang schreef: ↑ma 08 jun, 2020 20:58Bij een customframebouwer kom je altijd op staal uit en dat levert meestal niet het lichtste frame op.
Joris Flemming schreef: ↑ma 08 jun, 2020 21:13Ik blijf het draadje volgen, maar het is wel één van de meest raadselachtige topics van de laatste tijd...
En dan geen foto's met progressie plaatsen?Grandonneur schreef: ↑ma 08 jun, 2020 21:25
Vandaag een stuur geplaatst. en wat logo's verwijderd hier en daar.
Wel lichter dan staal toch?Bert van Sprang schreef: ↑ma 08 jun, 2020 21:20Ik heb nog niet gezien dat een titanium frame bij dezelfde stijfheid lichter is als aluminium.
Is ie zo zwaar?Grandonneur schreef: ↑ma 08 jun, 2020 20:34Zoals ik al zei, ook ik vind het leuk om over te praten in real life maar dat is wat anders dan hier of waar dan ook cijfers neerplempen die (bijna) niemand op waarde kan schatten of kan vergelijken (maar wel heel eenvoudig bron kan zijn voor verkeerde conclusies).