Ik las iets over de Nubike .
Een grappige uitvinding.
In het artikel staat oa dat de fiets lichter fietst omdat de cranks langer zijn. Er wordt overigens gesproken over pedalen die 2 keer zo lang zijn.
Maar zijn pedalen niet gewoon de trappers?
Het verhaal doet me denken aan de discussie over de krachten op de ketting bij aandrijving via een Pinion versnelling en een Rohloff versnelling.
Volgens mij kan je met die Nubike fiets niet met minder vermogen meer bereiken, tenzij het overbrengingsmechanisme aanzienlijk minder weerstand heeft dan ketting en derailleur of ketting en Rohloff.
De kracht die uiteindelijk wordt overgebracht is een samenspel van cranklengte en versnelling en dan doet het er niet toe of dat een ronddraaiende beweging is of een op-en-neergaande beweging is.
Wat vinden jullie?
Een grappige uitvinding.
In het artikel staat oa dat de fiets lichter fietst omdat de cranks langer zijn. Er wordt overigens gesproken over pedalen die 2 keer zo lang zijn.
Maar zijn pedalen niet gewoon de trappers?
Het verhaal doet me denken aan de discussie over de krachten op de ketting bij aandrijving via een Pinion versnelling en een Rohloff versnelling.
Volgens mij kan je met die Nubike fiets niet met minder vermogen meer bereiken, tenzij het overbrengingsmechanisme aanzienlijk minder weerstand heeft dan ketting en derailleur of ketting en Rohloff.
De kracht die uiteindelijk wordt overgebracht is een samenspel van cranklengte en versnelling en dan doet het er niet toe of dat een ronddraaiende beweging is of een op-en-neergaande beweging is.
Wat vinden jullie?