_Peter_ schreef: ↑za 06 jun, 2020 11:23
Ik dacht eerst dat Martin met zijn fiets op de weg stond maar dat is dus een heel mooi breed fietspad (of is het ook een ventweg?)
Renel heeft het goed gevonden. De weg waar mijn fiets op staat (datum 29 mei 2020) was de oude weg van Winsum naar Baflo. De provinciale weg ernaast is pas in 1961-'62 aangelegd. Dus raakte het huis een flink deel van de voortuin kwijt. Thans niet alleen fietspad, maar ook ventweg, want er liggen een paar boerderijen aan.
Het huis links was de woning van de overwegwachter, bouwjaar 1922. Best een royale woning voor iemand met een eenvoudige beroep. Daar waar de grijze auto half achter de boom schuil gaat, lag vroeger een spoorlijn die deze weg kruiste. De spoorlijn van Winsum naar Zoutkamp.
Er stonden geen slagbomen, daarom moest de wachter het wegverkeer middels seinvlaggen attent maken op de naderende trein. Dat ging echter mis op een mistige dag van 16 oktober 1940. Een locomotief boorde zich door een autobus met arbeiders voor de werkverschaffing bij het inpolderen van de Linthorst Homanpolder boven Westernieland. Er vielen veertien doden, daar is een monument voor opgericht niet ver van mijn huis vandaan. Op één na zijn ze allemaal naast elkaar begraven op de Zuiderbegraafplaats in stad Groningen.
In 1942 hebben de Duitsers de railstaven weggenomen voor oorlogsdoeleinden. Alleen enkele sporen (o.a. brugrestanten) en twee stationsgebouwen herinneren nog aan de Zoutkamper lijn.
De volgende is voor jou.
Als jullie goed bekijken, is de aftakking van de spoorlijn naar Roodeschool/Eemshaven nog aanwezig (1) en zijn de contouren van de boog (2) naar het huis van de overwegwachter (3) nog zichtbaar (Google satelliet).
Het monument boven Westernieland.